hordak
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Ser ut som att tilluftsgivaren (kanalgivaren med lång kabel som går ut från elboxen) är monterad i frånluften.
Ja, det är ju ett tänkbart scenario (ffa pga att ingen återvinning sker) och heller inte första gången det hänt. Det finns även en kalibrering för sensorerna, men vet inte om de går att ställa individuellt. Kolla först N-O:s tips om givaren.

Jag har själv installerat systemet för ca 4 år sedan.
Vill garantera att värdena har varit korrekta förut men blir allt mer osäker nu när man tänker på det. Får helt enkelt ta mig upp en sväng i morrn och öppna upp och kolla lite hur det ser ut.

• Gilla
hordak
  • Laddar…
Hur gick det?

Jag mätte upp alla 4 givare som sitter i aggregatet och samtliga hade likvärdiga världen vilket tyder på att inget fel finns på givaren. Aggregatet hade vart avstängt och öppet en stund så att det var jämn temp i hela aggregatet.

Monterade därefter en extern blåtandstermometer i aggregatet bredvid den befintliga givaren vilken då visade liknande temperatur som aggregatets givare.

Med andra ord är det så varmt där inkommande luft kommer in i aggregatet. Kan dock inte förstå hur det kan vara det. Luftintaget sitter på en norrgavel och kanalen går på vinden ca 2meter in i aggregatet. På vinden och utomhus råder likvärdiga temperaturer men inkommande i aggregatet är alltid ca 10 grader varmare.

P. S. Testade att kalibrera givarna men kalibreringen avser alla givare på en gång. D.S.

Var är kanaltermometern placerad?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.