Hej!

Har problem i min hyresrätt där luften i badrummet står helt still, vilket i sin tur leder till fukt och mögelutveckling i kakelfogen som man får rensa kontinuerligt (inte det roligaste för mig som är halvt hypokondrisk och tror jag får cancer av att bara titta på en mögelfläck ibland). Bor på högsta våningen i ett tvåvåningshus. Har rensat så gott jag kunnat i röret men upplever ingen skillnad. Jag är inte den vassaste skridskon i lådan när det kommer till ventilation och dylikt, men vad jag förstår så kommer luften in genom ventiler ovanför fönster i vardagsrum och sovrum och sen ska den ut via köksfläkten och ventilen i badrummet. När jag vrider på köksfläkten så kommer det i alla fall en stark ström luft in genom badrumsvrntilen.

Har tagit upp detta med hyresvärden (som inte verkar vara den mest seriösa eller kunniga i branschen), som håller med om att det är dålig luft men säger att den är godkänd i OVK-kontroll och säger att det inte kan vara mögel för det har dom kontrollerat innan vi flyttat in (hur dom gjort det förstår jag inte). Utan att det istället är fogen som släpper ifrån sig färg för den är gammal(?) Hyresvärden säger också att dom har tittat över alternativet att sätta snurror på taket för att förbättra ventilationen men att ”allt tar sin tid”.

Eftersom att det kommer bra med luft in genom badrumsventilen när jag vrider på köksfläkten så känns det ju som att det ska kunna gå ut tillbaka lika bra på nåt sätt. Men som sagt så förstår jag inte mycket av hur detta fungerar.
Är det någon som vet eller har något tips på vad det kan vara för fel eller om det låter som något en ventilationstekniker bör kunna åtgärda eller hur jag som hyresgäst kan gå tillväga för att ta detta vidare?

BirgitS
Välkommen till forumet!

Något verkar ju inte vara korrekt med ventilationen i huset.

Tror du att du kan fråga efter OVK-protokollet?
För i det står det om det är mekanisk frånluft eller självdrag. Självdrag fungerar dåligt när det inte är uppvärmningssäsong och det förutsätts att man vädrar flitigt, särskilt sommartid.

Fönster i badrummet?

Pröva med att sätta på köksfläkten på max, stänga badrumsdörren och täta över/under den med handduk. Går det då att känna eller syns det på ett stearinljus att det kommer in luft i ventilerna i vardagsrummet och sovrummet?
Om inte så är det nog de ventilerna som behöver kollas upp.

Hyresgästföreningen kan fungera som en påtryckning mot hyresvärden.

• Gilla
Epasnickare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.