Synlig isolering inuti en friskluftsventil, felaktigt arbete tyder på bristande byggkvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen friskluftsventil i vägg där isolering är synlig efter dåligt utförd reparation.
Skapa konto

Har haft fuskbyggare på besök. Hittade idag detta i friskluftsventilen. Vad händer här? Isoleringen syns. De har satt panel på utsidan och gipsat om på insidan. Konsekvens?

Om det är friskluftsventil så är det egentligen inte några problem att det är som det är, förr så var väggarna otäta så att friskluften kom in genom otätheter i bl.a. väggar.

Demmpa Demmpa skrev:
Om det är friskluftsventil så är det egentligen inte några problem att det är som det är, förr så var väggarna otäta så att friskluften kom in genom otätheter i bl.a. väggar.
men om väggen har ju plast, kommer det inte ner fuktig luft i väggen? Är ju isolering också.

Jag skulle tejpa runt isoleringen om jag vore dig. Känns inte så fräscht med friskluft med glasullpartikler när det blåser.

J J Vos skrev:
Jag skulle tejpa runt isoleringen om jag vore dig. Känns inte så fräscht med friskluft med glasullpartikler när det blåser.
just det som tur är finns det i alla fall ett partikelfilter. I rummet har jag också satt en luftrenare med kolfilter. Jag trodde jag hade upptäckt allt elände, men inte. Får väl tejpa tills jag får tag på ventilationsfirma.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Så länge som luftflödet går utifrån och in så kommer det aldrig att fällas ut någon fukt i väggen.

Demmpa Demmpa skrev:
Så länge som luftflödet går utifrån och in så kommer det aldrig att fällas ut någon fukt i väggen.
det blåser rejält utifrån så då borde det vara ok. Tack!

När jag har renoverat våra ytterväggar så har isoleringen varit smutsig där uteluften har passerat på vägen in i huset.

Jag skulle skruvat bort gallret på utsidan och köpt ett längre rör för 100 kr kapat i rätt längd

• Gilla
StellaMaris och 1 till
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Jag skulle skruvat bort gallret på utsidan och köpt ett längre rör för 100 kr kapat i rätt längd
har inte tittat i de andra två ventilerna än ⚠️ Vad har de mer hittat på

E egge80 skrev:
Så var det ännu värre i den andra. Fläktenhet med synlig smuts och damm på svart fläkthjul och i vit kapsling.
Skapa konto
Ventilationsgaller med mycket damm och smuts runt kanterna i en ventilationsschakt.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.