Hej!

Håller på och isolerar mitt garage om ca 40m2 + loft/förvaringsdel och hoppas ni kan hjälpa mig med hur jag ska tänka kring ventilationen :)

Garaget är från början en byggsats från Björkliden och utrustad med ventilation enl nedan bild, dvs två ventiler lågt placerade på en långsidan och två högt monterade på motsatt långsida. Loftet/förvaringsdelen har ingen ventilation.

Nu när jag isolerat har jag valt att isolera snedtaket (220mm) på loftet för att maxa utrymmet. Nederdelen kommer isoleras med 95+45 i väggarna. Som uppvärmning blir det en LLVP. Ingen bil kommer parkeras i garaget så fuktbelastningen kommer vara minimal.

Mina funderingar är:

1. Räcker garagedelens ventilation som den är? Bör det förstärkas med någon form av mekanisk frånluft typ PAX fläkt för att "forcera" luftväxlingen? Bör jag rent av bygga igen det som finns och lösa det på ett helt annat sätt?

Ritningar av ett garage med måttangivelser och markerade ventilationspunkter, inklusive en värmepump (LLVP).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Hur bör jag ventilera loftet? Det kommer endast användas som förvaring dvs ingen tillskjutande fukt eller ett utrymme man vistas i. Av den anledningen känns det dumt att ta upp ventiler mot utsidan då det känns som om det mest läcker värme? Är det helt tokigt att tänka som i skissen nedan att man i gavlarna ta upp ventilationskanaler i bjälklaget mellan garagedelen och loftet och "pumpar" luften mellan garaget och loftet med en tex paxfläkt?

Eventuellt kommer jag köra ett separat element på loftet kalla dagar men annars får det klara sig på läckvärme från garagedelens värmepump.
Skiss av garage med markeringar för ventilation, inkluderar pilar som visar luftflöde och måttangivelser.
Skapa konto

Och så här ser loftet ut i verkligheten, ursäkta stöket men allt som fanns på undervåningen åkte upp för att komma vidare där :) Garagedelen är för stökig för att visa upp på kort ;)

Ett oinrett loftutrymme med isolering synlig i taket, trägolv och diverse byggmaterial och verktyg utspridda.
Skapa konto

Stort tack på förhand för alla tankar kring detta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.