3 249 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Kallvind med mögel: kondensavfuktare eller sorbtionsavfuktare?
Har tagit in ett antal offerter på mögelsanering och avfuktningsanläggning och får lite olika besked kring vad för typ av anläggning jag ska ha.
De flesta offererar TV Vind Classic men en av firmorna anser att det ska vara en sorbtionsavfuktare (TV DH 2) då det visat sig att den är bättre i längden, även om den drar mer el.
Har googlat en hel del, men det är svårt att få klarhet i vad som är bäst. TV DH 2 kostar ju lite mer i inköp, men det tjänas ju snabbt in om man kan undvika en ny mögelsanering om några år.
Någon som har erfarenheter/kunskap om detta?
(Huset är en fd sommarstuga som tilläggsisolerats.)
De flesta offererar TV Vind Classic men en av firmorna anser att det ska vara en sorbtionsavfuktare (TV DH 2) då det visat sig att den är bättre i längden, även om den drar mer el.
Har googlat en hel del, men det är svårt att få klarhet i vad som är bäst. TV DH 2 kostar ju lite mer i inköp, men det tjänas ju snabbt in om man kan undvika en ny mögelsanering om några år.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Sorbtionsavfuktaren har bättre förutsättningar om fuktlasten från bostaden är hög men Classic kan också fungera om fuktlasten inte är så hög.E Emssal skrev:Har tagit in ett antal offerter på mögelsanering och avfuktningsanläggning och får lite olika besked kring vad för typ av anläggning jag ska ha.
Används huset året om skulle jag valt sorbtionsavfukaren.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 558 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 558 inlägg
Ett första steg är att köra fläktarna i badrummen dygnet runt isåfall. Det du vill göra är att ha ett undertryck så att fuktig luft (all luft i huset är fuktig om man bor där, framförallt med din ventilation) ska stiga upp genom vindsbjälklaget och kondensera på råsponten. När man tilläggsisolerar finns dessutom risken att man flyttar daggpunkten så att den kondenserar i isoleringen istället.E Emssal skrev:
Vår vind hade masonitskivor som på ytan var till 100% täckt av svartmögel. När vi bytte tak bytte vi även masoniten till råspont och ventilationen byttes till ett FTX aggregat där vi fick ett undertryck. Nu många år senare finns det inte ens tillstymmelse till svartmögel någonstans på råsponten. Vi gjorde alltså inga åtgärder alls på vinden.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 059 inlägg
Hur är huset isolerat då? Handlar det bara om väggar och tak inne i huset är lika dåligt som tidigare och varm luft stiger uppåt så är det ju inte konstigt om man får problem.
Tack för info.
Fläktarna dygnet runt är ingen lämplig lösning här.
Huset är isolerat som det ska vara isolerat. Firmorna som offererat har inte haft något att klaga på där, eller på konstruktionen öht, bara att detta är ett klassiskt problem med fd sommarstugor. Det är en liten del i konstruktionen (ej färdigbyggd del) som är en del av boven i det hela. Denna del ska färdigställas innan sanering och installation av avfuktare.
Har inte masonit på vinden.
Att ändra på ventilation inne i huset i större utsträckning är inte aktuellt, det blir kondensavfuktare eller sorptionsavfuktare, därför jag ställer frågan som jag gör.
Huset är isolerat som det ska vara isolerat. Firmorna som offererat har inte haft något att klaga på där, eller på konstruktionen öht, bara att detta är ett klassiskt problem med fd sommarstugor. Det är en liten del i konstruktionen (ej färdigbyggd del) som är en del av boven i det hela. Denna del ska färdigställas innan sanering och installation av avfuktare.
Att ändra på ventilation inne i huset i större utsträckning är inte aktuellt, det blir kondensavfuktare eller sorptionsavfuktare, därför jag ställer frågan som jag gör.
S Stefan1972 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 558 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 558 inlägg
E Emssal skrev:Tack för info.
Det du gör då är detsamma som att ha en vattenpump i källaren för att pumpa ut inläckande vatten utifrån istället för att åtgärda det inläckande vattnet.
men du gör som du vill såklart, det är ett forum och då får du alla möjliga synvinklar så det spelar ingen roll hur du ställer frågan
Jag kan inte skriva en lång berättelse och redogöra för varje detalj i det hela, det är därför jag försöker begränsa frågan till just det jag önskar få svar på. Jag vet mer än väl att man alltid får svar på annat än det man frågar, oavsett vilket forum man vänder sig till. Jag försöker därför förklara att ditt förslag till lösning inte är relevant i detta fall. Jag är tacksam för informationen såklart, det skulle kunna vara relevant, men som sagt inte det jag frågar efter just nu. 
S SueCia skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden