Ventilation
Davidloge: Hej, har en ivt490 och ser på ritningen över huset som byggdes 1998 att ” Avluftskanal isolerad med 50 mm diff.tät isolerstrumpa i hela sin längd” - kan man utröna av den beskrivningen ifall den isoleringen duger för en nibe730?
Derbyboy: Såhär ser en färdig lösning ut: [bild] Här sitter det två ljuddämpare va?
vectrex: [citat] Vet inte exakt vad du menar med självdrag. Men minst en tilluftsventil (gärna långt ned) och frånluft (paxfläkt i badrummet i ditt fall). När någon sover där är det egentligen för lite men kan paxfläkten gå på grundflöde så duger det nog till gästrum. Sommartid kan man ju även ha fönstret öppet.
Danfro: [citat] Jag har inte tittat. Men åtgärdade dräneringen igår och tittade precis bakom fläkten igen. Nu är det torrt och fint. Ska kolla under veckan hur det ser ut och håller tummarna att det var dräneringen som gjorde att det blev problem.
InsidersUnited: Börja med att kolla dina filter, är de igensatta och du har lågt flöde så är det inte tillräckligt att dra ut fukten och värma upp rotorn... Har du inga nya filter så kan man i nödfall dammsuga de gamla. 2. Efter filter, kolla att rotorn verkligen roterar. Det finns en liten potentiometer där man ställer min temp. Den ska standard stå på 18c, vrider du upp den så skall rotorn
Viktor.J: [citat] öppna upp väggen eller försök förstå hur huset är byggt. Var en kille här nyligen som borrade ett stort hål rakt igenom. Ditt hussar väl typ 60-tal så det finns säkert ritningar. Alternativt sätte ventilen till sidan (tillräckligt långt ut) från fönstret.
Vilvo79: [citat] [citat] Det låter smart. Jag skall byta ut den mot en ny ventil som håller tätt. Tack
Cephei: Det löste sig till slut, monterade en Östberg TKS 400 i helgen, ska få ventilation injusterad i veckan!
Lill72: [citat] Tycker också de ser ut som tilluftsventiler men vet inte vad det är för skillnad och om det påverkar ljudet. Fick dom av vaktmästaren men fick montera dem själv och det fanns en plastflärp på insidan så jag ska prova nästa vecka att ta bort den för att se om det blir nån skillnad.
Åsa Lund: Det ska tejpas. De är nog vana att en byggare tätar åt dem.
anhack: Mina ser ut ungefär som nedan fast med längre flänsar (går längre runt röret när de är böjda kring röret). https://hallstroms.se/files/filegroup/hkss/hkss%20kanalstöd.pdf
Davyy: Hej! Jag bor i en lägenhet och ljudnivån från ventilationen är ganska hög. Se bifogade bilder på ett av tilluftsdonen i lägenheten. Vilka möjligheter finns det för att installera ljuddämpare? Jag själv kommer inte åt mer än vad som ses på bilderna, men kanske finns det möjlighet att skruva bort och installera t.ex. flexdämpare innan tilluftsdonet om man tar in hantverkare?
Jonatan79: [citat] De sk värmeförflyttarna är inget att hänga i granen tyvärr.
Isakare: Då rummet inte är isolerat/saknar ångspärr från resten av huset läcker varm fuktig luft in och kondenserar när den möter den kalla luften. Du bör ha 13 grader eller mer, och rumnet måste ha ventilation.
RichardRR: Har ett vägghängt FTX-aggregat (Flexit Spirit UNI 4 RER EC) där jag får en del vibrationer/stomljud som är lite störande. Det är som en upphängningslist i metall som är proppad i väggen (blåbetong) som sedan aggregatet hänger på. Att byta placering av aggregat är inte aktuellt eller möjligt. Jag funderar på annan lämplig åtgärd för att dämpa/minimera stomljud/vibrationer. Det
Statteman: Det är det den inte har så tänkte därför sätta tilluft i direkt anslutning bakom kaminen.
Marlen Eskilsson: Vi håller på att bygga om köket, men har även slipat golv och isolerat med lösull. Jag är känslig för damm och kan inte sova förrän luften är OK, och det kan ta ett tag. Vi dammsög först med en byggdammsugare, det hjälpte inte ett dugg utan snarare förvärrade saken. Det blev till att köpa ny dammsugare med bra HEPA-filter. Efter att ha dammsugit noga med den och torka av alla
Nisse Hult64: Jaha. Har nu kommit över ett 15 år gammalt hus, helt utan ventilation. Minst sagt udda. Huset är byggt av firma, men färdigställt av ägaren själv. Han verkar inte tro på ventilation, så det blev aldrig något installerat. Huset byggt 2007, 150 m2, golvvärme via luft/vattenpump. FTX ska installeras, men vill också ha kyla. Fönster finns det gott om så det lär vara varmt. En bra FTX +
halj: Finns ljuddämpad överluft ifall det blir för tätt. https://ventilation.se/olc-125-overluftsdon.htm
Düsseldorff: En väldigt ovanlig rumsventil, en dörrklocka eller en telefonklocka. Möjligen en mycket gammal larmsiren.
extcon: [citat] Ja, det finns vita Spirorör men de kan vara svåra att få tag på fn, åtminstone i Stockholmsområde. Vi blev precis färdiga med installation av nytt FTX i hela huset där några av rören var tvungna att dras synligt. Pga materialbrist hos grossist blev vi tvungna att godkänna nakna metallrör som sedan målats vita. Ser ok ut i källare och så men inte lika "snyggt" som
Rickard.: Det brukar sitta direkt ovanpå fläkten. Du kan nog köpa vilken som helst som har rätt dimension men mest troligt kan du köpa en direkt från Siemens om du vill ha "original".
Pamliss: Följer! Kan en dragförbättra hantera fler kanaler i en och samma skorsten?
carrera64: Hej! Till vad är röret ansluten in i huset? Du pratar om ”växlaren” vad är det för växlare? Tack på förhand! Manuel ” [citat]
fgo: Lindab verkar inte ha och de har stort sortiment. Kanske kan kombinera TCPU 160/160/160 med 2st RCFU 160/125.
Johnwi: Hej, Har ett nybyggt hus på en källare med isolerat betonggolv. Ena långsidan av källaren är under jord och därmed isolerad och dränerad på utsidan. På insidan av källarväggen sätter jag stålreglar med 70 mm isolering med ca 30 mm avstånd från betonstensväggen (luftspalt). När det gäller luftspalten, hur bör man ventilera den? Om den ens ska ha ventilation? Den del av