Hej!

Jag kommer att byta ut väggskåpet i badrummet mot ett större. Jag hade tänkt dra till med ett som fyller upp nästan hela väggen tills det slog mig att det kanske är olämpligt att placera det för nära frånluftsventilen. Vet någon vad som gäller där? Har inte lyckats hitta ngt på nätet. Är väl två närliggande aspekter jag tänker på: hur ventilationen påverkas och åtkomst för OVK då den dagen kommer.

Bifogar bild. Det tänkta skåpet hamnar ungefär 5 cm mitt framför ventilen men är också både högre och ett par cm djupare.

Tack!

• Måttband som visar avståndet mellan ett väggskåp och en frånluftsventil i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

För att få plats med tratten vid OVK så behövs det inte så mycket runt om frånluftsdonet men mycket gott om plats framför donet så ha ett skåp som går framför donet verkar dumt.

Om det är mekanisk frånluft så sugs ju luften ut och då spelar det ingen roll om det sitter ett skåp nära.

Hej!

Tack och tack för svar. Så jag behöver lämna plats för OVK:ens gigantiska tratt mao? Det inget sätt att komma runt det?

A
Du kan förlänga frånluftskanalen och sätta donet på andra sidan skåpet

Eller montera ner skåpet när det annonseras om OVK

I teorin skulle du kunna byta ut donet till en typ som har två mätslangar. Då kan man mäta flödet genom att mäta tryckfallet och OVK-mannen blir glad igen :)

Nu är det väl inte skrivet i sten att OVK:aren måste in och mäta i just din lägenhet om det finns flera.

På lång sikt kan det ju bli ett behov av att kunna komma åt kanalen för rengöring så skåpet måste nog kunna tas ner alternativt ha en öppning i sidan i läge för ventilen.

BirgitS
Dunhillen Dunhillen skrev:
Hej!

Tack och tack för svar. Så jag behöver lämna plats för OVK:ens gigantiska tratt mao? Det inget sätt att komma runt det?
Fråga styrelsen vilket företag som brukar göra OVK och så tar du ett samtal med en kontrollör/ventilationsexpert där.

Ulltand Ulltand skrev:
Nu är det väl inte skrivet i sten att OVK:aren måste in och mäta i just din lägenhet om det finns flera.
I den här föreningen kontrolleras varenda lägenhet.

Tänk på att donet tillhör föreningen så att byta det till annan modell på eget bevåg rekommenderas inte. För att slippa framtida tjafs bör du kontakta föreningen och be om tillstånd förutsatt att din lösning kräver åtgärder i ventilationen, ex byta av don, förlängning eller flytt.

BirgitS
H Hans G2 skrev:
Tänk på att donet tillhör föreningen så att byta det till annan modell på eget bevåg rekommenderas inte. För att slippa framtida tjafs bör du kontakta föreningen och be om tillstånd förutsatt att din lösning kräver åtgärder i ventilationen, ex byta av don, förlängning eller flytt.
Det varierar nog för här tillhör donet lägenhetsinnehavaren eftersom när föreningen bildades var det spiskåpor i lägenheterna som många har bytt ut mot kolfilterfläkt + ventilationsdon. Däremot så måste förstås donet vara inställt på rätt luftflöde för att fungera som tänkt och bli godkänt på OVK.

Hej igen!

Tack för alla svar! Jag kommer höra av mig till styrelsen och på den vägen kontakta ett OVK-företag för att kolla vad som gäller.

För nästa person som undrar samma sak, här kommer svaret från firman som senast utförde OVK i vår fastighet:

"Så länge det inte hindrar luften från att evakueras spelar det inte så stor roll var man placerar skåpet.

I värsta fall kan man göra en tryckmätning utifall en mätstos inte får plats."

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dunhillen Dunhillen skrev:
För nästa person som undrar samma sak, här kommer svaret från firman som senast utförde OVK i vår fastighet:

"Så länge det inte hindrar luften från att evakueras spelar det inte så stor roll var man placerar skåpet.

I värsta fall kan man göra en tryckmätning utifall en mätstos inte får plats."

Man måste ändå ha plats att göra en tryckmätning över donet och veta hur det är inställt om mätningen skall ge något av värde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.