Hej!
Fick ett gammalt ftx-aggregat från 80-talet till en lokal där jag har lite hobbyverksamhet och det funkade till en början.
Nyligen började det slå ifrån emellanåt, antagligen överhettning eftersom jag kunde få igång det genom att trycka på den inbyggda överhettnings-återställningsknappen.
Sedan några veckor har det börjat utlösa jordfelsbrytaren då och då, ibland en gång om dagen. Då har det räckt att knäppa tillbaks den och köra vidare. Men nu har det stannat och ingen av metoderna hjälper.
Ni som kan sånt här, vad tror ni är trasigt och tror ni att det går att laga? Har inte råd med ett nytt agg för 35 papp...
Mvh Fredrik
Fick ett gammalt ftx-aggregat från 80-talet till en lokal där jag har lite hobbyverksamhet och det funkade till en början.
Nyligen började det slå ifrån emellanåt, antagligen överhettning eftersom jag kunde få igång det genom att trycka på den inbyggda överhettnings-återställningsknappen.
Sedan några veckor har det börjat utlösa jordfelsbrytaren då och då, ibland en gång om dagen. Då har det räckt att knäppa tillbaks den och köra vidare. Men nu har det stannat och ingen av metoderna hjälper.
Ni som kan sånt här, vad tror ni är trasigt och tror ni att det går att laga? Har inte råd med ett nytt agg för 35 papp...
Mvh Fredrik
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Överhettning kan bero på för dåligt flöde över el-batteriet.... kolla filtren och eventuella spjäll. Men eftersom aggregatet har börjat bete sig riktigt illa låter det mer som att du har någon motor eller elbatteriet som behöver kärlek...
Tack för tipset! Hur mäter man det, vad exakt är det man mäter? Jag har en multimeter om den är användbar i sammanhanget.E elmont skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Du behöver troligen en "Megger" för att mäta fram ev isolationsfel, dessutom måste du förstå hur dom olika "delarna" ska fungera. I mitt g:a aggregat började överhettningsskyddet lösa när det blev riktigt kallt. Det berodde på att när det blev kallt gick fläktarna lite för sakta pga dåliga lager och att tillskottet låg till. Efter lagerbyte fungerade det helt OK i många år.
-Har funderat på det men jag upplever inte att utetemperaturen har korrelerat med avbrotten..E elmont skrev:Du behöver troligen en "Megger" för att mäta fram ev isolationsfel, dessutom måste du förstå hur dom olika "delarna" ska fungera. I mitt g:a aggregat började överhettningsskyddet lösa när det blev riktigt kallt. Det berodde på att när det blev kallt gick fläktarna lite för sakta pga dåliga lager och att tillskottet låg till. Efter lagerbyte fungerade det helt OK i många år.
-Den har varit på minimum sedan jag installerade den och när det har varit kallt ute har jag känt på den men den har aldrig varit igång då. Har även testat återställningsknappen på värmepaketet (alltså den separata värmaren som sitter efter själva aggregatet) men det gick inte igång efter det heller.E etompau skrev:
Snurrar fläkten utan kärv (oavsett eldrift eller manuell rotation)? Kan ju annars vara, som tidigare påpekats, dåliga lager. Har du tillgång till en annan fläkt att testa med? En helt ny radialfläkt kostar inte så mycket och då får du en EC-fläkt som drar betydligt mindre ström. Kan du i brist på annan fläkt prova med någon annan förbrukare ansluten för att se om det är något fel som inte härrör till själva aggregatet?