Hej!
Jag har mitt kontor i källaren (gästrummet nere till höger på planritningen). Och känner att jag måste göra något åt ventilationen där inne, stänger jag dörren tar syret slut direkt.

Idag ser det ut som "nu.jpg". Dvs det finns frånluft på toaletten och i omklädningsrum och ena gästrummet (som jag dock stängt). Det går sen upp till vinden där vi har en frånluftfläkt som även tar toaletter+tvättstuga på entreplan. Det finns tilluftventiler framförallt i ena gästrummet och en kläkammare. Men även fönsterventiler på fönstren i gillestugan och det andra gästrummet. Luften är generellt ok i källaren men lite höga radonvärden (ca 200).
Det är stängt in till app rummet etc. så det borde inte påverka något.

I det långa loppet tänker jag att jag kommer sätta in FTX på entreplan åtminstonde men det är lite annat som behöver göras först.

Men kontoret skulle jag gärna göra något enkelt åt nu.

Jag ser två enkla lösningar:
alt1.jpg: borra ett hål (genom betong) och sätta in en minivent eller tex Alnors värmeåtervinningsaggregat. Fördelarna med det är att det blir ca 5000kr. Nackdelen är att jag får ett hål till i väggen.

alt2.jpg: något mindre ftx aggregat typ pax alternativt ett större som jag sen får flytta upp på vinden när jag orkar/har tid med hela entreplan. Jag får då dra ett rör till kontoret men jag slipper göra något nytt hål utan kan använda de i väggen i gästrum+omklädningsrummet. Nackdelen är att det blir dyrare och jag får ett fult rör i ena gästrummet (som är gym).

omklädningsrummet+bastu+wc ska göras om förövrigt, så wc+bastu kommer bli ett badrum och omklädningsrummet eventuellt en kokvrå eller liknande, inte bestämt! Det används iaf inte idag.

Har någon några bra åsikter? ideer? fler alternativ?

• Planritning av källarvåning med markerade frånluftsplatser och potentiella ventilationslösningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit planritning av källare med markerade frånlufts- och tilluftsventiler för diskussion om ventilation.
    Skapa konto
  • Planritning av en källare som visar rum och ventilationssystem med olika färgkodade punkter.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.