Har problem med en köksfläkt som suger dåligt.
Det är en "sned" vägghängd modell som enligt produktblad ska kunna blåsa 625m3/h.
Modellen heter Husqvarna-Electrolux QFV80600K.
Vägen upp på taket har en något krokig väg tror jag, uppskattningsvis 1st 90-graders böj, sedan 4m 100mm-rör horisontalt, därefter inkoppling på uppskattningsvis ett 160-rör som går rakt upp ca 8m på taket där det finns en huv.
Min fråga är om det skulle kunna bli bättre med att byta upp köksfläkten till en model med större kapacitet/motor, kanske en bättre modell som samlar matosen bättre än den "sneda" modellen som jag har nu, eller är det själva ventilationsröret som begränsar det hela?
Vill inte göra alltför stora ingripanden i själva konstruktionen, men funderar över följande alternativ:
1. Byte till bättre kökfläkt.
2. Motor på tak för att förbättre utblåset.
3. Plugga och sätta kolfilter på fläkten.
Hade gärna gjort det förstnämnda och gärna eventuell även kanske kunnat ha det som frånluft även när fläkten inte är i bruk. Har testat lite att köra fläkten oinkopplad mot ventilationen och då är det betydligt bättre sug i den.
Fortsatt fin torsdag!
Det är en "sned" vägghängd modell som enligt produktblad ska kunna blåsa 625m3/h.
Modellen heter Husqvarna-Electrolux QFV80600K.
Vägen upp på taket har en något krokig väg tror jag, uppskattningsvis 1st 90-graders böj, sedan 4m 100mm-rör horisontalt, därefter inkoppling på uppskattningsvis ett 160-rör som går rakt upp ca 8m på taket där det finns en huv.
Min fråga är om det skulle kunna bli bättre med att byta upp köksfläkten till en model med större kapacitet/motor, kanske en bättre modell som samlar matosen bättre än den "sneda" modellen som jag har nu, eller är det själva ventilationsröret som begränsar det hela?
Vill inte göra alltför stora ingripanden i själva konstruktionen, men funderar över följande alternativ:
1. Byte till bättre kökfläkt.
2. Motor på tak för att förbättre utblåset.
3. Plugga och sätta kolfilter på fläkten.
Hade gärna gjort det förstnämnda och gärna eventuell även kanske kunnat ha det som frånluft även när fläkten inte är i bruk. Har testat lite att köra fläkten oinkopplad mot ventilationen och då är det betydligt bättre sug i den.
Fortsatt fin torsdag!
Storlek på rör påverkar/stryper fläktens effekt men de flesta klarar sig väldigt bra med 125 rör. Tror det är mest viktigt att kolla på fläktens kapacitet och köpa en som kan hantera storleken av ert kök. Kan du se vilken effekt er nuvarande har så kan du enkelt köpa en ny med bättre effekt!
Kolfilter funkar bra mot lukt men inte mot fukt! När vi hade kolfilter kändes det som att man lagade mat i ett badrum, fuktigheten gick snabbt upp till 70-80% i luften/köket.
Kolfilter funkar bra mot lukt men inte mot fukt! När vi hade kolfilter kändes det som att man lagade mat i ett badrum, fuktigheten gick snabbt upp till 70-80% i luften/köket.
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tackar för svar. Antar kapacitet = max luftflöde. Jag har kikat runt och ser att det finns en hel del med upptill 800-900m3/h, men frågan är om detta har någon avsevärd påverkan mot min nuvarande på 625m3/h som i princip inte suger något överhuvudtaget?D DahlEricsson1000 skrev:Storlek på rör påverkar/stryper fläktens effekt men de flesta klarar sig väldigt bra med 125 rör. Tror det är mest viktigt att kolla på fläktens kapacitet och köpa en som kan hantera storleken av ert kök. Kan du se vilken effekt er nuvarande har så kan du enkelt köpa en ny med bättre effekt!
Kolfilter funkar bra mot lukt men inte mot fukt! När vi hade kolfilter kändes det som att man lagade mat i ett badrum, fuktigheten gick snabbt upp till 70-80% i luften/köket.
Vidare, är det stor skillnad på modeller som har en nedfälld kåpa med luftfång (eller vad man kallar det
Innehar denna modellen i dagens läge. Max luftflöde 625m3/h.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men är ockås inne på att kolfilter är sista utvägen.
Blir det någon skillnad om du öppnar fönstret i köket i samband med att du har fläkten igång?
Då är det antingen fläkten eller imkanalen. Tror mest på fläkten men svårt att säga utan att undersöka.S Sweetfancymoses skrev:
Dock vet jag att olika fläktar är olika bra, även om de har samma kapacitet på motorn.
Jag hade köpt en ny fläkt och de flesta fläktar går att köra både via imkanal och som kolfilter så du kan alltid ändra i efterhand. Men kolfilter är verkligen ingen höjdare i jämförelse mot vanlig imkanal.
Är du säker på att du har en lång bit 100 rör? Det är väldigt klent för att ha till spisfläkten, blir som att blåsa i ett sugrör.
Är du säker på att du har en lång bit 100 rör?
Det är väldigt klent till en spisfläkt, blir som att blåsa i ett sugrör.
Sen är det absolut bättre funktion på en fläkt som sitter rakt ovanför spisen än dom här sneda modellerna, dom behöver ha mer kapacitet för att fånga upp samma mängd os
S Sweetfancymoses skrev:Har problem med en köksfläkt som suger dåligt.
Det är en "sned" vägghängd modell som enligt produktblad ska kunna blåsa 625m3/h.
Modellen heter Husqvarna-Electrolux QFV80600K.
Vägen upp på taket har en något krokig väg tror jag, uppskattningsvis 1st 90-graders böj, sedan 4m 100mm-rör horisontalt, därefter inkoppling på uppskattningsvis ett 160-rör som går rakt upp ca 8m på taket där det finns en huv.
Min fråga är om det skulle kunna bli bättre med att byta upp köksfläkten till en model med större kapacitet/motor, kanske en bättre modell som samlar matosen bättre än den "sneda" modellen som jag har nu, eller är det själva ventilationsröret som begränsar det hela?
Vill inte göra alltför stora ingripanden i själva konstruktionen, men funderar över följande alternativ:
1. Byte till bättre kökfläkt.
2. Motor på tak för att förbättre utblåset.
3. Plugga och sätta kolfilter på fläkten.
Hade gärna gjort det förstnämnda och gärna eventuell även kanske kunnat ha det som frånluft även när fläkten inte är i bruk. Har testat lite att köra fläkten oinkopplad mot ventilationen och då är det betydligt bättre sug i den.
Fortsatt fin torsdag!
Är du säker på att du har en lång bit 100 rör?
Det är väldigt klent till en spisfläkt, blir som att blåsa i ett sugrör.
Sen är det absolut bättre funktion på en fläkt som sitter rakt ovanför spisen än dom här sneda modellerna, dom behöver ha mer kapacitet för att fånga upp samma mängd os
Ja, vad jag kan känna mig til så är den minst 4m i sidled med 100mm-dimension. Tror det är för att man inte haft plats till större. Är också inne på att detta är problemet, men frågan är om det kan vara tillräckligt att komplettera med en bättre fläkt, med större motor och större fläktkåpa som kan samla osen?V vinylskiva skrev:Är du säker på att du har en lång bit 100 rör? Det är väldigt klent för att ha till spisfläkten, blir som att blåsa i ett sugrör.
Är du säker på att du har en lång bit 100 rör?
Det är väldigt klent till en spisfläkt, blir som att blåsa i ett sugrör.
Sen är det absolut bättre funktion på en fläkt som sitter rakt ovanför spisen än dom här sneda modellerna, dom behöver ha mer kapacitet för att fånga upp samma mängd os
Som köksfläkten funkar nu så kan den precis hålla ett A4-papper när den är inkopplad till ventilationsröret. Oinkopplad, med utblås direkt ovanför fläkten klarar den att hålla ca 3 gånger så mycket (kuvert med innehåll).
Visst spelar fläktens utformning roll. Den ena extremen är ju spiskåporna som de såg ut fram till början av 1900-talet. Där kan man få ut oset utan någon fläkt alls. Den andra extremen är fläktar inbyggda i hällen som skall suga oset nedåt och därmed behöver ett mycket högt flöde på fläkten. Jag gissar att de sneda vägghängda fläktarna intar en mellanposition som är bättre än fläkt i hällen med sämre än en kåpfläkt över hällen vid samma flöde. Så om problemet är att ventilationsrören begränsar flödet borde det bli bättre med en fläkt som inte behöver lika stort flöde.
Ja, det blir nog ett inköp av en större fläkt med kåpa som jag först kommer prova koppla till ventilation, och om inte det funkar får det bli en komplettering med kolfilter.A Avemo skrev:Visst spelar fläktens utformning roll. Den ena extremen är ju spiskåporna som de såg ut fram till början av 1900-talet. Där kan man få ut oset utan någon fläkt alls. Den andra extremen är fläktar inbyggda i hällen som skall suga oset nedåt och därmed behöver ett mycket högt flöde på fläkten. Jag gissar att de sneda vägghängda fläktarna intar en mellanposition som är bättre än fläkt i hällen med sämre än en kåpfläkt över hällen vid samma flöde. Så om problemet är att ventilationsrören begränsar flödet borde det bli bättre med en fläkt som inte behöver lika stort flöde.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
