3 495 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Frikyla och ftx igen
Hej
Här kommer en till fråga ang ftx och frikyla. Vi ska bygga nytt till sommaren och installera bergvärme samt ftx. Vi planerar på att kombinera frikyla med ftx på något sätt.
Men kan man inte istället installera ett kylbatteri på köldbäraren och dra en separat luftkanal till de ställen man vill kyla? Det känns enklare att dra något enstaka isolerat ventilationsrör än att fippla med hela ventilationssystemet?
Eller tänker jag fel? Vi vill gärna nyttja frikylan...
mvh
Här kommer en till fråga ang ftx och frikyla. Vi ska bygga nytt till sommaren och installera bergvärme samt ftx. Vi planerar på att kombinera frikyla med ftx på något sätt.
Men kan man inte istället installera ett kylbatteri på köldbäraren och dra en separat luftkanal till de ställen man vill kyla? Det känns enklare att dra något enstaka isolerat ventilationsrör än att fippla med hela ventilationssystemet?
mvh
Om du inte vill kyla all tilluft så behöver du inte göra det. För egen del har jag bara kyla på tilliften på övervåningen och därmed behövde bara de kanalerna kondensisoleras.
Att sätta in en till fläkt som recirkulerar luften i huset utöver din ftx verkar bara som mer arbete och merkostnader med sämre funktion.
Alternativet är ju att sätta in en takkasset eller liknande och helt släppa kyla via ventilation.
Att sätta in en till fläkt som recirkulerar luften i huset utöver din ftx verkar bara som mer arbete och merkostnader med sämre funktion.
Alternativet är ju att sätta in en takkasset eller liknande och helt släppa kyla via ventilation.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svar.H Hans G2 skrev:Om du inte vill kyla all tilluft så behöver du inte göra det. För egen del har jag bara kyla på tilliften på övervåningen och därmed behövde bara de kanalerna kondensisoleras.
Vi har kikat på alternativet med fläktkonvektor men tycker det blir en smidigare lösning med ventilationen.
Dock så har vi en ganska stor enplansvilla där bergvärmepumpen ligger i andra sidan av huset jämfört med sovrummet som är viktigast att kyla. Då antar jag att man måste ha spjäll lång fram på befintlig ventilation för att inte kyla rum som inte behöver kylas. Därav idén med ett eget rör till sovrum/vardagsrum. I teorin behövs bara ett spjäll vid ftxn?
Jag har dålig koll på hur ftx med kylbatteri fungerar utan jag "gissar" bara på hur jag tycker det borde fungera
Har bergvärme och FTX med kylbatteri. Det blir väldigt liten kyleffekt. Visst, den kyler ner tilluften från 30C till 15C men luftflödet är så litet så rumstemperaturen sänks bara litegrann.I ipppe skrev:Hej
mvh
Två år senare installerade vi en kylkonvektor som blåser ut massa kalluft på övervåningen. Med den blir det märkbart kallare i hela huset. Satsa på kylkonvektor
Tanken är god men har en del risker…
Ett hus med rätt inställd ventilation Ska omsätta ungefär 0.35 l/s och m2. Det betyder att luften i hela huset omsätts relativt snabbt.
Så den kalla luften som du vill tillsätta i vissa rum kommer spädas ut och flyttas till andra rum och kyleffekten blir låg.
Så antingen får du kyla ner all luft med hög luftomsättning eller satsa på annan effektiv kylning.
Edit: tvåa på bollen
Ett hus med rätt inställd ventilation Ska omsätta ungefär 0.35 l/s och m2. Det betyder att luften i hela huset omsätts relativt snabbt.
Så den kalla luften som du vill tillsätta i vissa rum kommer spädas ut och flyttas till andra rum och kyleffekten blir låg.
Så antingen får du kyla ner all luft med hög luftomsättning eller satsa på annan effektiv kylning.
Edit: tvåa på bollen
Men är det inte ett himla meck att dra rör till konvektorn från köldbäraren? Det lär väl vara nå form av köldmedel så att det inte fryser på vintern?T TMatt skrev:Har bergvärme och FTX med kylbatteri. Det blir väldigt liten kyleffekt. Visst, den kyler ner tilluften från 30C till 15C men luftflödet är så litet så rumstemperaturen sänks bara litegrann.
Två år senare installerade vi en kylkonvektor som blåser ut massa kalluft på övervåningen. Med den blir det märkbart kallare i hela huset. Satsa på kylkonvektor
Vad som blir smidigast beror på hur det är tänkt att dra rören. Vill du bara ha till sovrummet kan du antingen sätta kylbatteriet på avsticket till sovrummet, då blir det lite längre köldbärarledning. Eller så sätter du kylbatteriet närmare värmepumpen och drar en egen spirokanal till sovrummet, då blir det ett till spirorör.
Jag hade kört kyla på hela övervåningen för att få mest kyleffekt, men du gör som du vill.
Jag hade kört kyla på hela övervåningen för att få mest kyleffekt, men du gör som du vill.
Som sagt så har jag inte någon övervåning, Men tanken att dra en egen spirokanal till sovrummet är ju exakt idén jag funderar på, frågan är om det fungerar bra i praktikenH Hans G2 skrev:Vad som blir smidigast beror på hur det är tänkt att dra rören. Vill du bara ha till sovrummet kan du antingen sätta kylbatteriet på avsticket till sovrummet, då blir det lite längre köldbärarledning. Eller så sätter du kylbatteriet närmare värmepumpen och drar en egen spirokanal till sovrummet, då blir det ett till spirorör.
Vi har FTX aggregatet med kylbatteriet på övervåningen, rakt ovanför bergvärmepumpen. Köldbärare är uppdragen till kylbatteriet. När vi installerade fläktkonvektorn gjorde vi bara ett avstick från kylbatteriets köldbärare och satte konvektion utanför utrymmet där FTX aggregatet står. För vår del var det en extremt enkel installation eftersom allt vi behövde var precis i närheten.I ipppe skrev:
Tror inte installation av fläktkonvektor med rördragning är särskilt svårt vid ett nybygge. Gäller bara att planera för det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden