1 829 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Alliancefläkt trots konstant flöde ut?
Hej!
Vår BRF har mekanisk frånluft med fläktar på vinden inställda på ett konstant flöde. Det är separata kanaler för badrum och kök. Kök för samtliga våningsplan (5 st) delar kanal och motsvarande för badrum.
Jag har förstått att köken i dessa lägen bör ha en spiskåpa med spjäll - ingen fläkt. Detta för att undvika att det forceras frånluft från en lägenhet in till en annan.
I mitt kök sitter dock en "Franke F240-10" med två reglage: Ett reglage för spjället (timerstyrt) och ett reglage för fläkthastighet (1,2,3). På deras hemsida framgår att fläkten är en så kallad Alliance-fläkt.
Ventilationen i vårt kök (och huset i övrigt) är väldigt bra. Jag kör oftast fläkten på hastighet 1 (oklart om detta innebär att fläkten ens startar eller om enbart spjället är öppet), men kan vid mycket os köra en stund på 3an. Inga klagomål från grannar om att matlukt dyker upp hos dem.
Till mina frågor:
Undrar dels för att vi snart ska renovera köket - men också av intresse då jag sitter med i styrelsen och undrar hur vi bör resonera generellt.
Vår BRF har mekanisk frånluft med fläktar på vinden inställda på ett konstant flöde. Det är separata kanaler för badrum och kök. Kök för samtliga våningsplan (5 st) delar kanal och motsvarande för badrum.
Jag har förstått att köken i dessa lägen bör ha en spiskåpa med spjäll - ingen fläkt. Detta för att undvika att det forceras frånluft från en lägenhet in till en annan.
I mitt kök sitter dock en "Franke F240-10" med två reglage: Ett reglage för spjället (timerstyrt) och ett reglage för fläkthastighet (1,2,3). På deras hemsida framgår att fläkten är en så kallad Alliance-fläkt.
Ventilationen i vårt kök (och huset i övrigt) är väldigt bra. Jag kör oftast fläkten på hastighet 1 (oklart om detta innebär att fläkten ens startar eller om enbart spjället är öppet), men kan vid mycket os köra en stund på 3an. Inga klagomål från grannar om att matlukt dyker upp hos dem.
Till mina frågor:
- Är det felaktigt att det sitter en Alliance-fläkt i mitt kök? Är ganska säker på att den inte är kopplad (med kablar) till fläkten på vinden.
- Kan det vara OK med en fläkt likt den jag har under vissa omständigheter? T.ex. att luftflödet vid maximal fläkthastighet (nivå 3) regleras till att underskrida en "förväntad maxnivå" - som man baserar på takfläktens luftflöde i kombination med förväntad belastning i form av forcerad ventilation från hushållen. Man kan t.ex. tänka sig att 3 av 5 hushåll lagar mat samtidigt som mest (i snitt) och att det då kan vara okej med forcerad ventilation från dessa kök, givet att det är tidsbegränsat med timer.
Undrar dels för att vi snart ska renovera köket - men också av intresse då jag sitter med i styrelsen och undrar hur vi bör resonera generellt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
I hyreshus eller BRF med LGH och centralventilation får det inte vara någon köksfläkt i någon LGH , bara en fläktkåpa. Det är nog gamla ägaren som satt in den. Och ett klart fel. Ingen har nog frågat styrelsen om detta och frågar du, så blir det ett blankt nej på det med fläkt. All vent är och ska vara intrimmat för bästa funktion och kommer det en fläkt in så havirerar hela eller delar av systemet. Bor du högst upp kan det gå men inget att rekommendera.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
