C
catvh: Hej! Har skaffat mig en lägenhet i ett bostadshus byggt 1958. I köket finns en ventilationskanal som går till ett skafferi. Tyvärr, för att göra mer plats i köket behöver jag ta bort skafferiet och därmed även ventilationskanalen (har fått godkänt av föreningen). Kan absolut inget om ventilation och kanske ännu mindre om hur man tar bort saker. Jag har inte sett insidan än, men
0 svar · 1,2k läst
·
7
721Bäcklin: Hej ! Provar att tränga mig på i denna tråd. Är det någon som har det här systemet med extern motor i kombination med häll med inbyggt utsug. Skulle gärna sätta fläkten på ytterväggen.
22 svar · 14,8k läst
T
Träkåk: [citat] Kryddhyllan bör vara skruvad i sidled i framkant så att den enkelt kan lyftas ut och fläkten servas. Demontera slangen ut ifrån fläkten och provstarta fläkten och se om ett spjäll öppnas av luftströmmen. Finns det ett spjäll som då öppnas, demontera detta, så har du ett grunddrag genom fläkten sen, även när den är avstängd. Är du lite händig kan du alternativt montera
15 svar · 3,1k läst
·
M
multix: [citat] Precis! Dessutom klokt att använda diffusionsöppen färg / "måla väggarna med en färg som kan andas".
3 svar · 1,5k läst
·
A
Abbebe: Det har du så klart rätt i att man skulle egentligen vilja ha det i hela huset… Det skulle inte vara något problem praktiskt att ha ett ftx aggregat i källaren också. Men att dra kanaler till bottenvåningen känns som ett väl stort/komplicerat projekt. Bottenvåningen har bara ett tilluftshål i ytterväggen och det tänker jag behövs för att nuvarande badrums och köks ventilation ska
2 svar · 2,6k läst
M
Mapet890: Tänkte mest på att om man har för hög tillufttemperatur så brukar det kännas kvavt och oventilerat.
6 svar · 1,7k läst
F
frankie4: [citat] :cool: [bild]
10 svar · 1,7k läst
·
A
Anita Bergquist1: [citat] Om jag låter avfuktaren vara igång bara en timme per dygn i st f hela dygnet går min elkonsumtion ner med 30 % per månad. Med dessa elpriser skulle jag tro att jag får betala 400 (inkl skatt och nätavgifter) kr för elen per månad för avfuktaren. /Anita
9 svar · 2,9k läst
A
Abbebe: [citat] I vår källare på ett 30-tals hus har vi precis den här lösningen, paxfläkt + avfuktare i tvättstugan och gott om ventiler i källaren. Vintertid funkar det fint och det är typ 40% luftfuktighet i källaren, det kanske hjälper att vi har det rejält uppvärmt i källaren också... På sommaren får vi dock lite problem som du säger med att luft som kommer in kyls och höjer
2 svar · 4,6k läst
R
RonnyR: [citat] Jag hade liknande problem. Vridknappen märkt "time" - ju mer jag vrider åt höger mot "test" desto tätare intervall mellan av/på. Läste någon stans att den ska stå på "norm" men då får jag inte jämn värme innomhus så jag har den mitt emellan. Nu går den ca 3-4 minuter på högt varvtal om det är riktigt kallt. /Ronny
6 svar · 5,4k läst
·
tensiden
tensiden: Kanske är lagren som är kassa? Kolla vad du har för fläkt. Även om lite smörjning kan fixa det på kort sikt kanske du vill byta lager eller motor på längre sikt.
1 svar · 2,2k läst
Centano
Centano: Gissar att det är luftfuktaren som ger höga utslag.
5 svar · 3,6k läst
R
Runnis: [citat] Det får ja kolla först innan ja ringer Östberg. Iofs har ja garanti så firman som monterade aggregat kan fixa det. Verkningsgradsberäkningen blir lite fel som det är nu i displayen.
19 svar · 4,1k läst
·
T
Träpanel123: [citat] Hej Jag löste det själv. Hade monterat isär displayen och där var fyra piggar varav en inte satt i riktigt och därav ingen kontakt. Det kan även vara så att man skruvat fast displayen för hårt med skruvarna och på så sätt blir den böjd och får inte kontakt.
2 svar · 2,3k läst
C
Christian2: [citat] Okey, det var ju positiva besked på alla funderingar. Tack för svar!
2 svar · 1,5k läst
·
B
Bloomington: [citat] Temperatur är det fjärde du kan ändra. Det går att styra aggregatet med Modbus över TCP om man ids. Jag har kikat lite på det, men inte tagit tag i det på riktigt. Appen har jag kvar för att kunna forcera när jag duschar på tid som annars är schemalagd som spar-tid. Långsiktigt mål är automatisk styrning via fuktsensorer och modbus
5 svar · 1,5k läst
P
Plupp 507596: Jag fick sätta upp gallret med dubbelhäftande tejp, blev smidigast så. Vi får se hur länge de håller. Har ni andra idéer tar jag emot de.
1 svar · 1,8k läst
·
A
Annananna: ....det är det kommande badrummet där man ser fönster/ventil. Rummet intill (svarrmålat tak) är tvättstugan.
12 svar · 4,2k läst
·
R
Runnis: Nibe F470 finns men den är inte så kraftfull med enbart kompressorn. I kombination med en LLVP skulle det fungera. FTX är annars underbart att ha. Vi har 155m² 1,5 plan och FTX:et förbrukar 1,75kWh per dygn nu när det är kallt och växlaren går för fullt. 16°C tilluft och det är -12°C ute. Så fort det blir plusgrader håller den 19°C på tilluften hela tiden. Med en luftvärmepump
2 svar · 983 läst
P
Plupp 507596: [citat] jag löste problemet, det ska sitta två plastpluppar i fläkten som kolfiltret ska sättas på och sen vridas. En av plupparna e sönder så ba tvungen o fästa enda änden med dubbelhäftande tejp så de löste sig :)
16 svar · 3,8k läst
·
H
Håbbe01: [citat] I Eco skall det gå att påverka tilluft temp direkt , då funkar inte det så kanske dags för att köra fabriksåterställning i meny
5 svar · 2,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag kan berätta lite hur det har fortsatt här hos mig. På nedervåningen finns det 3st liljegrens termostartstyrda uteluftsventiler, placerade nära tak i sovrum och v-rum. Termostartstyrda trots Tjoa's åsikter om dem, men å andra sidan var de också på plats innan denna tråd startades. Sen satt jag två uppe nära tak i två rum på ÖV. Och mycket riktigt, när väl badrummet var
47 svar · 18,0k läst
Boilerplate4U
Boilerplate4U: [citat] Om du inte förstår konsekvenserna med läckage genom byggnadsskalet tex otätheter i väggen vid undertryck kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Hör gärna med en hustillverkare, ventilationsfirma eller byggingenjör så kan du säkert få en detaljrik förklaring.
22 svar · 6,5k läst
Tobbe80
Tobbe80: [citat] Den med styrkabel är utan motor. Kåpa där du styr takfläktens hastighet
12 svar · 2,0k läst
N
Norrlandskusten: Hur gick det? Kom du i mål (ts)?
12 svar · 11,3k läst
·
Gimp
Gimp: [citat] Helt rätt, det är något fler parametrar som spelar in,har inte hunnit montera någon mätare ännu så det är nog bra...Jag drog ner kondensavloppet i toasisternen på nedervåningen och där rinner det rätt ordentligt när det är lite fuktigt på sommaren. Jag kör kyla tidigt på våren så jag har inte sett någon kondens på donen alls faktiskt, men helt klart ska man vara
36 svar · 23,7k läst
·
jonmo
jonmo: [citat] Fantastiskt svar. Bra skit! God jul till sotaren!
11 svar · 6,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Nej, det kräver knappast ens en anmälan.
15 svar · 4,2k läst
P
patriko5: En gemensam fläkt på vind/tak är en förutsättning för att det ska fungera. Det säkerställer att du inte blåser in badrumsluft i andra rum på grund av det övertryck som PAX fläktar skapar i kanalen. PAX fläktar kan du ha som forcerad ventilation för badrummen. Gärna med fuktstyrning.
4 svar · 813 läst
S
SSo: Lyfter gammal tråd då jag har liknande problem. Har ACF i tvättstugan (alltså utan fläkt), dräneringsslangen/lådan verkar vara igensatt då vattnet inte rinner ur. Hur gör jag enklast rent denna? Ser inget enkelt sätt att montera isär underdelen så att jag kommer åt slangen
10 svar · 5,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.