Bor i trähus med 2 plan och källare från 1928. 95 kvm ex biarea. Vattenradiatorer, eldar sporadiskt.

Håller på att reda ut ventilationen. Upplever att den är bristfällig i form av drag genom bjälklag och doft av "gammalt hus" men även viss "bränd" lukt i kläder när man är hemmifrån.

På plan 1 har vi en öppen gjutjärnskamin. Jag provade att stänga spjället helt till rökkanalen från kaminen. När jag gjorde detta började det lukta vedeldning vid imkanalen på plan 2. Har inte upplevt lukt där innan jag stängde.

När vi renoverade ytskikten kring imkanalen på plan 2 så var det smutsigt(misstänker sot) kring donet. Det är bra drag ut i denna kanal varför jag vart förvånad.

I övrigt sitter en paxfläkt med kontinuerlig drift på varje plan(toaletter), 2 tilluft på plan 1 och 1 tilluft på plan 2, skall in ytterligare 1-2 tilluft på plan 2.

Någon som har en spontan tanke på problemet? Tar gärna emot tips på hur jag ska förbättra ventilationen i allmänhet. Luft in i sovrum v-rum och ut i badrum är det som jag håller på med, men vill få det att lira med kamin etc.

Mvh Maskinen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.