3 788 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Plugga igen skorstenskanaler
Huset är från 1896 så det lär nog inte leva upp till ventilationsnormerna vi har idag. Nä tycker luften är förvänansvärt bra faktiskt, men som sagt då har jag ju också 5 ventilationskanaler i skorstenen som spyr ut värme. Det problem som jag upplever med det här huset är ett vanligt gammalt hus-problem, nämligen att det är dragigt och golvkalltJonatan79 skrev:
Är ju ett gammalt hus, men principen för självdragshus och bra komfort inne är att täta tjuvluft som orsakar t.ex. golvdrag och sedan reglera luftflödet med tilluftsventiler.
Kräver en del arbete men "rätt" tillvägagångssätt.
När vi flyttade in vårt hus försökte jag strypa frånluftsventiler via murstock och lodräta takkanaler, blev inte bra.
Kräver en del arbete men "rätt" tillvägagångssätt.
När vi flyttade in vårt hus försökte jag strypa frånluftsventiler via murstock och lodräta takkanaler, blev inte bra.
Jo men har man t.ex. 100m2 boyta är målbilden att omsätta 35 l/s. Då är 5 inte så mkt i det stora hela. Sen kanske man inte har fyr i kaminerna hela dagarna utan ett par - tre timmar till kvällen, då har man långa perioder där det inte omsätter så mkt.A ArneTW skrev:
(Mäter och jobbar altid med l/s så har aldrig fått in att tänka i m3/t)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden