Jag tänkte ta på lite extra värme nu när de börjar bli skyldigt eftersom min värmepump inte når alla rum.

Problemet är att jag måste vrida ratten på ACJ till 50% för den ska komma igång och producera värme.
Jag vill inte ha så hög värme utan skulle nog räcka med kvart över bara..
Men exakt vid 50% ger den värme, annars icke.

Vad kan problemet vara då?

Låter som att Triacarna till värmestyrningen är sönder. (Skulle tro det är dessa https://www.flaktbutiken.se/bahco-luftvarme-acj-triac)
Om jag inte minns fel är värmaren delad i två delar, halva pulser styrs och halva går fast via en kontaktor.
Så när du vrider upp temperaturen börjar först puls-styrningen, när den kommit till max (halva effekten av värmaren) drar det fasta steget och pulsningen börjar om på noll upp till full effekt på värmaren.
Är triacarna sönder fungerar bara det fasta steget och du får halva effekten av/på.

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Låter som att Triacarna till värmestyrningen är sönder. (Skulle tro det är dessa [länk])
Om jag inte minns fel är värmaren delad i två delar, halva pulser styrs och halva går fast via en kontaktor.
Så när du vrider upp temperaturen börjar först puls-styrningen, när den kommit till max (halva effekten av värmaren) drar det fasta steget och pulsningen börjar om på noll upp till full effekt på värmaren.
Är triacarna sönder fungerar bara det fasta steget och du får halva effekten av/på.
Jaha okej tackat för infon. Tror du att man kan byta dom själv eller är de avancerat?

F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jaha okej tackat för infon. Tror du att man kan byta dom själv eller är de avancerat?
Är 3 flatstift och två skruv, bara man håller koll på vilken sladd som sitter var på modulerna och bryter all spänning (drar ut sladden om den är kopplad så).
Vid felkoppling så är det risk att man förstör styrkortet.

F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Hej
Har acj och värmen fungerade inte för mig läste på detta forum att Triac kunde vara trasigt så beställde dessa. När jag sedan skrev att jag inte hittade var dessa satt så kom vi fram till att jag har "vattenbatteri" och inte el. Så jag har 3 nya triac att sälja :))
Peder

Hej! Har lust igenom hela denna tråd och försöker verkligen bli klokare på vår acj som sitter i tvättstugan och inte ger en uns värme till vårt hus. :( Vi bor i radhus på 124kvm från 1988 och systemet är från samma år.
I våras dog hela vår motor så den är bytt och helt ny men vi har sen vi flyttade in haft så t problem med värmen. Den är inställd på Max = 30 grader och nu när det är + 3 grader ute får vi upp värmen i huset till 19,7 grader vilket ju är sjukt kallt och dessutom med tanke på att de är Max! vill inte ens tänka på hur kallt det kan bli om de ör ännu kallare ute.

Vi har även i våras haft en firma som rengjorde alla kanaler, jag byter filter konstant och gör sånt man ska för att underhålla. När jag öppnar lilla luckan där värmeelementen sitter så drar de igång och blir som en bastu för att sedan slå av och gå en tid och sen på igen och så håller det på..haft flera olika firmor här som ingen könlösas vad det är.
kanske kan någon av er tipsa om vad vi skulle kunna testa för att hitta felet. När de bytte till nya motorn så blev det så himla varmt och skönt aldrig haft över 20 grader annars men tillslut var de olidligt varmt och då visade de sig att han råka ta bort termostatern helt spär efter den var tillbaka igen så åter kallt och dant. Är de något som ja skulle kunna göra för att få upp värmen? Varför slår den på och av hela tiden? Som nu ligger jag i vardagsrummet och skriver och nyss hörde jag genom hålen i taket hur den drog igång i kanske 1 min Max för att sen bli tyst igen?

vore så tacksam om någon kunde hjälpa till att tänka ut vad jag ska testa.
Tusen tack på förhand!

gabriella

P pedjoh skrev:
Hej
Har acj och värmen fungerade inte för mig läste på detta forum att Triac kunde vara trasigt så beställde dessa. När jag sedan skrev att jag inte hittade var dessa satt så kom vi fram till att jag har "vattenbatteri" och inte el. Så jag har 3 nya triac att sälja :))
Peder
Hej Peter. Har du kvar dina triac. Jag vill köpa dessa. Maila mig. [email protected] så gör vi affär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.