Hej! Första gången jag gör inlägg här och har sysslat VÄLDIGT lite med ventilation, så ber om ursäkt ifall jag är potentiellt dum i huvudet haha.

Jag fick backning på OVK:n i min bostadsrätt. Föregående ägare har installerat en kolfilterfläkt i ett köksskåp i kokvrån (för övrigt 9 år sedan), vilket enligt OVK-rapporten inte är ok. Rapporten säger:

"Frånluftsventilation i kök förminskad kanal med inredning, frånluftsdon saknas (ventilation inne i skåp)"

Inte helt 100 på vad detta betyder.

Bifogat ett par bilder på situationen. Fläkten är som sagt inbyggd i skåpet, och blåser ut under den lägsta hyllan. Längst upp verkar det finnas någon slags utlopp, men inte mer än ett hål i väggen.

Kan ni hjälpa mig med vad jag ska göra? Är det något jag kan lösa själv med lite borr, sticksåg och ett besök på Hornbach, eller behöver jag kontakta en VVS:are?

Tack på förhand!

• Kökshörna med diskbänk, vitvaror och stängt köksskåp där kolfilterfläkt är inbyggd enligt OVK-klagomål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp med öppna dörrar som visar kastruller, en gryta och köksartiklar, indikerande en omtalad ventilationssituation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frånluftsventilen är delvis övertäckt av skåpsinredningen. Hålet ska vara helt öppet och över det ska det sitta en ventil.
9674115776542.jpg

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Frånluftsventilen är är delvis övertäckt av skåpsinredningen. Hålet ska vara helt öppet och över det ska det sitta en ventil.
[bild]
Aha, super! Förhoppningsvis räcker det då med att plocka ner skåpet, kapa till ett hål upp i inredningen som blir tillräckligt stort och sedan sätta fast en ventil i hålet. Förstår jag det hela rätt då?

Tack för så himla snabbt och bra svar!

Ja det borde räcka. Där ska vara fritt framför ventilen. Som det är nu så begränsas frånluften. Inget som kanske märks, men som renderar en anmärkning.
Dock vid närmare eftertanke, skåpsluckan utgör också ett hinder för luftflödet. Har du otur så godkänns inte lösningen med ett skåp framför ventilen.

BirgitS
Inget får som sagt finnas framför ventilen utan det man kan göra är att dra fram röret och låta det mynna i takanslutningen, men ventil förstås. Ventilen ska var ställbar och rätt inställd.

Hej

Om du monterar ned skåpet kan du sänka överdelen (skåpstommens tak) så att hålet hamnar ovanför när du sätter tillbaka. Med skåpet nere, mät hålets diameter. Beställ ett flexibelt spirorör, exv "Drasuten", som har gummitätningar i båda ändar (sk nippel). Såga med en hålsåg i passbiten som sitter ovanför skåpet ett runt hål av samma dimension. Montera en ventilram i hålet (en rund metallgrej med fläns som sticker in på baksidan, denna skall ha sk muffmått för att passa ihop med nippeln på flexibla röret). Anslut flexibla röret till ramen på baksidan. Montera en rund ventil på ramen på framsidan.

Det kommer att bli en glipa upptill som syns när du öppnar skåpet. Om du inte gillar det kan du montera en smal passbit av melamin eller slå dit en vit list av trä.

Så löste jag det hemma hos mig. Sotarn var nöjd, man kom åt kanalen utifrån och uflödet var bra.

Lite mycket jobb kan tyckas - om du tar med skåpet till en köksbytarfirma sänker dom säker taket åt dig för en ringa summa.

Lycka till

Väljer du att istället ta upp hålet i luckan och inte ha något rör emellan så funkar det säkert, men tänk på att du kommer dra spaghettiånga och fett genom skåpet, vilket kan medföra att det som finns därinne får kondens och klet på sig efter en tid.

En sak till - var sitter utblåset från kolfilterfläkten? Alltså när fläkten är på - var blåser det? Är det inne i skåpet kan du stå inför en något större operation.

C camelspin skrev:
En sak till - var sitter utblåset från kolfilterfläkten? Alltså när fläkten är på - var blåser det? Är det inne i skåpet kan du stå inför en något större operation.
Alltså de har ju bara lämnat utblåset fritt ovanför fläkten, så bakom den röda grytan i bilden. Inget rör eller slang kopplat till.

BirgitS
Hur har det gått med åtgärden för att klara OVK?

Det kan duga om du sätter ett ventilationsgaller i passbiten ovanför skåpluckan mot taket.

BirgitS
Jag tror att det måste vara ett inställningsbart don som är inställt på rätt flöde. Med bara ett galler är det risk för att centralfläkten tar för mycket av luften från TS kök och därmed för lite från alla grannars kök.

• Gilla
hennke
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att det måste vara ett inställningsbart don som är inställt på rätt flöde.
Fast det kanske går att få dit inne i skåpet.

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det kanske går att få dit inne i skåpet.
Okej, så du menar både ett ventilationsdon på väggen och ett galler?
Ja, det bör gå så länge som gallret är mindre än tratten de mäter flödet med och luftflödet till donet bara kommer från gallret (inte sipprar in runt skåpsdörren). Ett sånt galler man har ovanför kylskåp t.ex. är väl 50 cm brett och det är nog bredare än tratten.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur har det gått med åtgärden för att klara OVK?
Har inte börjat åtgärda det än, tyvärr (har två månader till på mig, men vill inte skjuta upp det för länge).

Baserat på era svar (tack!) står det mellan att
1. Sänka skåpet med dörren. Sedan dra ett rör rakt från hålet ovanför det nya (nu lägre) skåpet, och ut till skåpets utsida där jag sedan sätter en ställningsbar ventil. Antingen det eller...
2. Så tiger/sticksågar man upp ett hål i taket vid vägghålet, sätter ett S-rör som sedan går ovanför skåpets innertak och ut på framsidan i en ventil. Ungefär samma lösning, men att jag låter skåpet sitta där det är.

Förhoppningsvis är #2 ett lite mindre ingrepp, men det beror ju på vad jag måste göra med utblåset från fläkten...

Vad hade ni gjort? Tänker jag fel?

BirgitS
Tycker du tänker rätt.

Om du men alternativ 1 menar sänka hela skåpet, inkl. dess botten, så tror jag inte det är bra eftersom det ska vara ett visst minimiavstånd mellan häll och fläkt av brandsäkerhetsskäl.

Jag tror att alternativ 2 kommer att se snyggare ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.