Hej,
Jag har en villa där jag har FTX ventilation. Jag har nu byggt till ett uterum som är vinterisolerat. Kommer kanske inte att ha det helt uppvärmt under vintern men kommer nog att ha ca 10-15 grader där i alla fall. Jag har vattenburen golvvärme men kommer att komplettera det med någon bra värmekälla med hög effekt för snabb uppvärmning.
Jag undrar nu hur man bäst gör med ventilation. Tillluft eller frånluft eller både och?
Skall jag ha någon extra kanal in till övriga huset?
Skall jag ha någon ventil direkt ut för tillluft eller är det bara dumt eftersom jag har FTX?
Hoppas på några goda råd
 
Redigerat:
Vad är anledningen att du vill ha ventilation i uterummet? Är det instängt som det är idag?

Förenklat så kör du frånluft från uterummet så kyler du ner övriga huset vintertid. Kör du tilluft dit värmer du upp uterummet med med energi från resten av huset (båda via aggregatet). Sommartid/vår/höst får du andra aspekter givetvis varav några är fördelaktiga och några inte. Allt beror lite på vad du är ute efter. Normalt dock så kopplar man inte in uterum med övrig ventilation
 
Hej en orsak till ventilation är att vi kanske kan vara ganska många i rummet vintertid samt att jag funderar eventuellt på en bioetanolspis som värmekälla och myseld
 
Hur gjorde du till slut?
Jag är i samma situation och min tanke är att dra både tilluft och frånluft till uterummet.

Vad skulle eventuella nackdelar med detta vara mer än att det vintertid kommer bli kallare luft som går in i mitt aggregat och tilluftsvärmaren således får jobba lite mer.
 
Om du har en roterande växlade så kommer du att tillföra fukt till uterummet.
 
B Bigfoot skrev:
Om du har en roterande växlade så kommer du att tillföra fukt till uterummet.
Hur menar du? Jag har t.ex tillufts- och frånluftsdon i köket i huset och tänkte att jag kunde köra på samma sätt här.
 
K Kennster skrev:
Hur menar du? Jag har t.ex tillufts- och frånluftsdon i köket i huset och tänkte att jag kunde köra på samma sätt här.
Din frånluft (inomhus) suger ut luft med låg relativ fuktighet men ändå med ett betydande fuktinnehåll. I den roterande växlaren förs normalt mycket av fukten över från frånluften till tilluften. Tilluften får ett fukttilskott, men eftersom den värms upp så blir den relativa fuktigheten låg. Sedan blåser tilluften ut i ditt varma kök utan större dramatik. Eller i ditt uterum där den kyls kraftigt vilket leder till en hög relativ fuktighet och i värsta fall får hela uterummet att drypa av kondens.
 
B Bigfoot skrev:
Din frånluft (inomhus) suger ut luft med låg relativ fuktighet men ändå med ett betydande fuktinnehåll. I den roterande växlaren förs normalt mycket av fukten över från frånluften till tilluften. Tilluften får ett fukttilskott, men eftersom den värms upp så blir den relativa fuktigheten låg. Sedan blåser tilluften ut i ditt varma kök utan större dramatik. Eller i ditt uterum där den kyls kraftigt vilket leder till en hög relativ fuktighet och i värsta fall får hela uterummet att drypa av kondens.
Tack för den beskrivningen. Det låter rimligt.

Jag kommer att testa med två väggventiler och lägga till typ en pax-fläkt om ventilationen blir för dålig.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.