3 788 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Plugga igen skorstenskanaler
Sida 1 av 2
Bor i ett gammalt hus med självdragsventilation. Murstocken består av 8 kanaler varav 3 används (2 rökkanaler som går till kaminerna på övervåning respektive nedervåning och en ventilationskanal som är kopplad till köksfläkten). Skulle det vara klokt att under vintern (då jag dagligen eldar i kaminerna) plugga igen resterande 5 kanaler med stenull för att förhindra att värmen ventileras ut den vägen? Sedan när vintern är över och jag inte eldar längre så tar jag bort stenullen i dessa kanaler så att ventilationen i huset inte avstannar. Så länge jag kontinuerligt eldar i kaminerna (och därigenom omsätter luft) så borde ju inte självdragsventilationen upphöra under vintern?
Antar att det finns ventiler i badrum och i andra fuktiga rum som är prio 1 ur ventilationssynpunkt. Skall du sätta igen dessa med?E Einh skrev:Bor i ett gammalt hus med självdragsventilation. Murstocken består av 8 kanaler varav 3 används (2 rökkanaler som går till kaminerna på övervåning respektive nedervåning och en ventilationskanal som är kopplad till köksfläkten). Skulle det vara klokt att under vintern (då jag dagligen eldar i kaminerna) plugga igen resterande 5 kanaler med stenull för att förhindra att värmen ventileras ut den vägen? Sedan när vintern är över och jag inte eldar längre så tar jag bort stenullen i dessa kanaler så att ventilationen i huset inte avstannar. Så länge jag kontinuerligt eldar i kaminerna (och därigenom omsätter luft) så borde ju inte självdragsventilationen upphöra under vintern?
Nä, har en fläkt i badrummet (där även tvättmaskinen står) som automatiskt slås på när den detekterar hög luftfuktighet i badrummet och ventilerar ut fukten genom en kanal i fasaden.H håbbe1961 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det låter som en bedrövlig idéE Einh skrev:Bor i ett gammalt hus med självdragsventilation. Murstocken består av 8 kanaler varav 3 används (2 rökkanaler som går till kaminerna på övervåning respektive nedervåning och en ventilationskanal som är kopplad till köksfläkten). Skulle det vara klokt att under vintern (då jag dagligen eldar i kaminerna) plugga igen resterande 5 kanaler med stenull för att förhindra att värmen ventileras ut den vägen? Sedan när vintern är över och jag inte eldar längre så tar jag bort stenullen i dessa kanaler så att ventilationen i huset inte avstannar. Så länge jag kontinuerligt eldar i kaminerna (och därigenom omsätter luft) så borde ju inte självdragsventilationen upphöra under vintern?
Det är inga magiska luftmängder som omsätts om du eldar i luckförsedda eldstäder. Är det två öppna spisar som går hela dagarna så fungerar det säkert.E Einh skrev:
Men husets ventilation är dimensionerat efter dom frånluftskanaler som finns och just självdrag fungerar bäst om man ändrar förutsättningarna så lite som möjligt.
Med det sagt så har jag varit hemma hos flera som har 30 grader varmt inne och så taskig luftväxling att det bokstavligen rinner vatten på insidan av fönster och ytterdörr och dom är svinnöjda med sakernas tillstånd.
Det lär väl dock gå åt några kubik luft för att elda upp 1kg ved. 10m3?V vinylskiva skrev:Det är inga magiska luftmängder som omsätts om du eldar i luckförsedda eldstäder. Är det två öppna spisar som går hela dagarna så fungerar det säkert.
Men husets ventilation är dimensionerat efter dom frånluftskanaler som finns och just självdrag fungerar bäst om man ändrar förutsättningarna så lite som möjligt.
Med det sagt så har jag varit hemma hos flera som har 30 grader varmt inne och så taskig luftväxling att det bokstavligen rinner vatten på insidan av fönster och ytterdörr och dom är svinnöjda med sakernas tillstånd.
/ATW
Varierar säkerligen, men dom jag hittat som specar luftåtgång är moderna contura 500 kaminer, ca 5 l/s. Inte mycket i sammanhanget, men ju äldre och mer otät kamin ju mer luft försvinner det.A ArneTW skrev:
Men sannolikt mindre än man tänker sig att det ska göra
5 liter/sekund är ju ändå 18 kubikmeter i timman...V vinylskiva skrev:
/ATW
Ja, kommer fortfarande ha frånluft genom rökkanalerna i murstockenH håbbe1961 skrev:
En braskamin omsätter ca 25m3 luft per timme enligt nordiskakaminer.se således borde mina 2 kaminer omsätta ca 50m3 i timmen. Det är ändå en avsevärd mängd. Märker jag att det trots det skulle bli dålig luft inomhus så får jag väll slå på köksfläkten så att den också ventilerar luften.V vinylskiva skrev:Det är inga magiska luftmängder som omsätts om du eldar i luckförsedda eldstäder. Är det två öppna spisar som går hela dagarna så fungerar det säkert.
Sovrum, hall, vardagsrum etc. Tänkte sätta kanaler genom väggarna så att jag får en mer öppen planlösning och att luften kan cirkulera bättre (och värmen spridas bättre) från kaminerna.Jonatan79 skrev: