Hej,
Jag ska köpa en AC till sovrummet och borra hål i gipsväggen för att föra ut röret med varmluft till vardagsrummet.
1: är det standardmått på luftslangarna, vilken diameter?
2: finns det ngt kit med täckbricka eller liknande som får hålet i väggen att se finare ut?

#ac
Hej
Väcker en gammal tråd, och har också en fundering angående att skicka ut varmluften från sovrummet , dock inte till vardagsrummet, utan ut genom ytterväggen :)
Såg att det fanns ett lämpligt (?) kit https://www.flexit.no/sv/produkter/ventil_galler_och_kapa/ventilationsventiler/ventilator_kit_4-6/
som borde fungera hoppas jag.
Har lite funderingar dock
jag tänkte använda mig av 125 mm slang, men är det nån speciell slang som ska användas ? flexi ? måste vara isolerad ?:cool:
Vill även ha något slags lock på hela grejen på insidan av yttervägg när jag inte använder AC.n
En tanke är att fylla röret invändigt med isolering vid vinterförvaring samt lock.
Något annat man bör tänka på ?

• Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Ingen som har haft de funderingar jag har?

Jag köpte en portabel AC men den bullrar väldigt så jag la ner det projektet. Nu när det är extra varmt så har jag den på ändå, då har jag dörren till hallen på glänt och lägger ut slangen där

Men värmen från hallen borde bli bra mycket högre och övertrycket därifrån skulle returnera värmen till AC rummet.
Värmen kommer väl tillbaka?

S S1875 skrev:
Jag köpte en portabel AC men den bullrar väldigt så jag la ner det projektet. Nu när det är extra varmt så har jag den på ändå, då har jag dörren till hallen på glänt och lägger ut slangen där
Den portabla AC:n blåser ut stora volymer varmluft genom slangen. Detta skapar undertryck i sovrummet vilket i sin tur leder till att en lika stor luftvolym sugs in i sovrummet någonstans ifrån. Detta någonstans bestäms av minsta motståndet så om du har dörren till hallen på glänt så kommer med största sannolikhet luften att komma därifrån. Dvs du kyler sovrummet och skickar ut varmluft i hallen och suger sen tillbaks mycket av varmluften.

• Gilla
Citrona
  • Laddar…
F fkon skrev:
Den portabla AC:n blåser ut stora volymer varmluft genom slangen. Detta skapar undertryck i sovrummet vilket i sin tur leder till att en lika stor luftvolym sugs in i sovrummet någonstans ifrån. Detta någonstans bestäms av minsta motståndet så om du har dörren till hallen på glänt så kommer med största sannolikhet luften att komma därifrån. Dvs du kyler sovrummet och skickar ut varmluft i hallen och suger sen tillbaks mycket av varmluften.
Jag har balkondörren öppen så varmluften från hallen tar förhoppningsvis den vägen ut :)

S S1875 skrev:
Jag har balkondörren öppen så varmluften från hallen tar förhoppningsvis den vägen ut :)
Och i slutändan så kyler du hela världen med
Tack .
Samma sak för de som kör en bil med AC och har rutorna nere ...acn jobbar mer och mer och det blir inte kallare i bilen heller.
De kyler också hela världen

H hemglass skrev:
Och i slutändan så kyler du hela världen med
Tack .
Samma sak för de som kör en bil med AC och har rutorna nere ...acn jobbar mer och mer och det blir inte kallare i bilen heller.
De kyler också hela världen
Det blir kallt i sovrummet och det är huvudsaken

S S1875 skrev:
Det blir kallt i sovrummet och det är huvudsaken
Sant
Tänkte att man ville få det för en rimlig peng med

H hemglass skrev:
Sant
Tänkte att man ville få det för en rimlig peng med
Jag har sålt lägenheten pga ljudnivån från trafiken när jag öppnar fönstret i sovrummet. Därför vill jag inte lägga ner tid på att göra hål i sovrumsdörren. Men du har rätt. Som tur är har jag bundet elavtal

• Gilla
hemglass
  • Laddar…
Ingen annan som har planer? Fast sommaren är väl snart över och Ac.n ställs bort närsomhelst :crysmile:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.