4 156 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
AC genomföring vägg
Hej
Väcker en gammal tråd, och har också en fundering angående att skicka ut varmluften från sovrummet , dock inte till vardagsrummet, utan ut genom ytterväggen
Såg att det fanns ett lämpligt (?) kit https://www.flexit.no/sv/produkter/ventil_galler_och_kapa/ventilationsventiler/ventilator_kit_4-6/
som borde fungera hoppas jag.
Har lite funderingar dock
jag tänkte använda mig av 125 mm slang, men är det nån speciell slang som ska användas ? flexi ? måste vara isolerad ?
Vill även ha något slags lock på hela grejen på insidan av yttervägg när jag inte använder AC.n
En tanke är att fylla röret invändigt med isolering vid vinterförvaring samt lock.
Något annat man bör tänka på ?
Väcker en gammal tråd, och har också en fundering angående att skicka ut varmluften från sovrummet , dock inte till vardagsrummet, utan ut genom ytterväggen
Såg att det fanns ett lämpligt (?) kit https://www.flexit.no/sv/produkter/ventil_galler_och_kapa/ventilationsventiler/ventilator_kit_4-6/
som borde fungera hoppas jag.
Har lite funderingar dock
jag tänkte använda mig av 125 mm slang, men är det nån speciell slang som ska användas ? flexi ? måste vara isolerad ?
Vill även ha något slags lock på hela grejen på insidan av yttervägg när jag inte använder AC.n
En tanke är att fylla röret invändigt med isolering vid vinterförvaring samt lock.
Något annat man bör tänka på ?
Den portabla AC:n blåser ut stora volymer varmluft genom slangen. Detta skapar undertryck i sovrummet vilket i sin tur leder till att en lika stor luftvolym sugs in i sovrummet någonstans ifrån. Detta någonstans bestäms av minsta motståndet så om du har dörren till hallen på glänt så kommer med största sannolikhet luften att komma därifrån. Dvs du kyler sovrummet och skickar ut varmluft i hallen och suger sen tillbaks mycket av varmluften.S S1875 skrev:
Jag har balkondörren öppen så varmluften från hallen tar förhoppningsvis den vägen utF fkon skrev:Den portabla AC:n blåser ut stora volymer varmluft genom slangen. Detta skapar undertryck i sovrummet vilket i sin tur leder till att en lika stor luftvolym sugs in i sovrummet någonstans ifrån. Detta någonstans bestäms av minsta motståndet så om du har dörren till hallen på glänt så kommer med största sannolikhet luften att komma därifrån. Dvs du kyler sovrummet och skickar ut varmluft i hallen och suger sen tillbaks mycket av varmluften.
Och i slutändan så kyler du hela världen medS S1875 skrev:
Tack .
Samma sak för de som kör en bil med AC och har rutorna nere ...acn jobbar mer och mer och det blir inte kallare i bilen heller.
De kyler också hela världen
Klicka här för att svara