Det är inte så att saneringsvätskan innehåller något vätske bindande (salt eller dylikt) som gör uttorkning omöjlig. Har ni kört med rekommenderad konc och torkat rent med vatten efteråt?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Hur stort område är det som är blött? Hur många katter snackar vi om egentligen?
Kändes som 300 men bara 3. Kattvinden var inbyggd som en låda med isolering och plast på alla sidor. Liten mysig ingång. Vinden full av bra och ha saker. Katterna hade vinden att springa och leka på. Inga möss!

T topmount skrev:
Det är inte så att saneringsvätskan innehåller något vätske bindande (salt eller dylikt) som gör uttorkning omöjlig. Har ni kört med rekommenderad konc och torkat rent med vatten efteråt?[/QUOTE
Säkert överdoserat, ju mer desto bättre.

Medlet känns ungefär som sköljmedel till tvätt när man känner på det, vilket man kanske inte ska göra.

Jag tror inte det är fukt i bemärkelsen vatten i träet, utan snarare någon effekt av saneringsvätskan.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror inte det är fukt i bemärkelsen vatten i träet, utan snarare någon effekt av saneringsvätskan.
Jag är nog inne på din linje också. Mätaren visar 40-50 om vi inte känner just på fläckarna.

D Dessi skrev:
Hej! Katterna har använt kattvindarna som en gigantisk kattlåda….Har sanerat med vätska och slängt isoleringen. Så allt bra, men nä! Nu får vi inte takstolarna torra!! Byggt tält av plast kört avfuktare i ett par månader! Visst bra på sina ställen men riktigt vått på andra!! Vad ska jag göra? Har lite tidsbrist då vi håller på och inreder vinden!! Snälla tips!!
Avfuktare för en sådan yta som en vind känsn snarare som man bara ska behöva ett par veckor, särskilt på sommaren ?
Har du provat utan tält (tänker att det kanske stänger inne fukten?). Är vinden i övrigt normaltorr så borde det tom självtorka på ett par veckor ??

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Avfuktare för en sådan yta som en vind känsn snarare som man bara ska behöva ett par veckor, särskilt på sommaren ?
Har du provat utan tält (tänker att det kanske stänger inne fukten?). Är vinden i övrigt normaltorr så borde det tom självtorka på ett par veckor ??
Provat utan tält också, lika dåligt då. Allt är snustorrt i övrigt. Huset är bara 15 år så ingen gammal fuktig vind.

Mätaren mäter väll motstånd mellan piggarna om de kan ju påverkas kraftigt av vissa kemiska strukturer. 50% motsvarar väll färsk kärnträ så har svårt att tro att den mätningen är korrekt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M
D Dessi skrev:
Ser ut som en skruvmejsel med en kula längst ut

"Oförstörande" mätare är lite sådär. Fungerar okej som indikator för att jämföra ytor mot varandra men ger inga exakta siffror. Som nämnt så är 40-50 med fuktkvotsmätare (som mäter mellan intryckta piggar) rejält högt. Jag skulle ha skaffat mig en riktig mätare, finns i olika modeller och prisklasser. Kan kanske påverkas av diverse medel och närliggande metall osv. men bör ge tydligare värden än den du beskriver. Skaffa en med hammarelektrod så kan du mäta på djupet också :)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Och om det känns för dyrt finns de på närmsta maskinuthyrning.

Om ni trycker in en kniv där det är fuktigt, hur djupt känns det mjukt?

En annan sak som kan vara intressant att testa är att borra med en tunn borr och se hur långt in som spånet känns fuktigt. (Eller en något grövre borr och sätta i en träplugg efteråt)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och om det känns för dyrt finns de på närmsta maskinuthyrning.

Om ni trycker in en kniv där det är fuktigt, hur djupt känns det mjukt?

En annan sak som kan vara intressant att testa är att borra med en tunn borr och se hur långt in som spånet känns fuktigt. (Eller en något grövre borr och sätta i en träplugg efteråt)
Har nu anfallit med små värmare från Biltema som jag satt nere i facken! Nu verkar det börja hända saker! Fuktigheten sjunker! Som bonus har vi ännu varmare på vinden där vi jobbar

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.