2 155 läst · 26 svar
2k läst
26 svar
Fukt i takstolarna…..
Kändes som 300 men bara 3. Kattvinden var inbyggd som en låda med isolering och plast på alla sidor. Liten mysig ingång. Vinden full av bra och ha saker. Katterna hade vinden att springa och leka på. Inga möss!Centano skrev:
Avfuktare för en sådan yta som en vind känsn snarare som man bara ska behöva ett par veckor, särskilt på sommaren ?D Dessi skrev:Hej! Katterna har använt kattvindarna som en gigantisk kattlåda….Har sanerat med vätska och slängt isoleringen. Så allt bra, men nä! Nu får vi inte takstolarna torra!! Byggt tält av plast kört avfuktare i ett par månader! Visst bra på sina ställen men riktigt vått på andra!! Vad ska jag göra? Har lite tidsbrist då vi håller på och inreder vinden!! Snälla tips!!
Har du provat utan tält (tänker att det kanske stänger inne fukten?). Är vinden i övrigt normaltorr så borde det tom självtorka på ett par veckor ??
Provat utan tält också, lika dåligt då. Allt är snustorrt i övrigt. Huset är bara 15 år så ingen gammal fuktig vind.klaskarlsson skrev:
D Dessi skrev:
"Oförstörande" mätare är lite sådär. Fungerar okej som indikator för att jämföra ytor mot varandra men ger inga exakta siffror. Som nämnt så är 40-50 med fuktkvotsmätare (som mäter mellan intryckta piggar) rejält högt. Jag skulle ha skaffat mig en riktig mätare, finns i olika modeller och prisklasser. Kan kanske påverkas av diverse medel och närliggande metall osv. men bör ge tydligare värden än den du beskriver. Skaffa en med hammarelektrod så kan du mäta på djupet också
Och om det känns för dyrt finns de på närmsta maskinuthyrning.
Om ni trycker in en kniv där det är fuktigt, hur djupt känns det mjukt?
En annan sak som kan vara intressant att testa är att borra med en tunn borr och se hur långt in som spånet känns fuktigt. (Eller en något grövre borr och sätta i en träplugg efteråt)
En annan sak som kan vara intressant att testa är att borra med en tunn borr och se hur långt in som spånet känns fuktigt. (Eller en något grövre borr och sätta i en träplugg efteråt)
Produkter som diskuteras: "träplugg"

Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Har nu anfallit med små värmare från Biltema som jag satt nere i facken! Nu verkar det börja hända saker! Fuktigheten sjunker! Som bonus har vi ännu varmare på vinden där vi jobbarDowser4711 skrev:
Och om det känns för dyrt finns de på närmsta maskinuthyrning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden