Behöver hjälp av kunniga inom området.
Bor första sommaren i ett hus byggt -64, nyligen dränerat, Samt FTX system i huset inklusive i källare. Dock platta på mark.
Har ställt en hygrometer på golvet i källaren som visar 87% som högst, höll på att dimpa av.
Vad gör jag nu?
 
E Ellen Andersson skrev:
Behöver hjälp av kunniga inom området.
Bor första sommaren i ett hus byggt -64, nyligen dränerat, Samt FTX system i huset inklusive i källare. Dock platta på mark.
Har ställt en hygrometer på golvet i källaren som visar 87% som högst, höll på att dimpa av.
Vad gör jag nu?
hej!

vi flyttade i april in i vårt hus som är byggt 65.
Souterräng med platta på mark.
Här var det höga fuktvärden i ett rum i källaren. Kallade hit en fuktutredare som sa att de var markfukt. Vi nöjde oss med det eftersom det är platta på mark.

Sen visade det sig när vi skulle filma avloppsrören att det var en läcka bakom en vägg från ett stående gjutjärnsrör som gick från köket.

När försäkringsbolagets person kom hit bedömde han att fukten som hade mätts tidigare berodde på läckan och inte på markfukt (dock fortsatte den första fuktsnubben att hävda markfukt fast jag berättade om läckan som vi hade hittat).

Det blev försäkringsskada och i samma veva tog vi beslutet att byta hela källargolvet till ventilerat golv, vilket är brukligt med platta på mark.

nåja, här kommer några konkreta tips
- ta dit en fuktutredare
- ta dit någon att filma avloppsrören, särskilt om det är originalrör

Med vänlig hälsning,
Cristina
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.