Jag köpte mitt hus för snart ett och ett halft år sedan. Huset är ett Myresjöhus från 84. Trivs kanon.
Jag har lite funderingar runt ventilationen. Huset har ett FTX system typen CBA 125 från PBH produkter.

På sommaren när det är varmt ute (över 25grader) så blir huset jätte varmt. Även om temperaturen sjunket till 15 eller mer på natten så är det mellan 25 och 30 grader inomhus på morgonen.

Jag upplever att det är mindre sug/blås från de ventilerna som ligger längs bort från aggregatet. Jag vet inte om det är gjorts någon service på ventilationen. Ska man ta hem en ventilationsfirma som mäter differenstrycket?

Någon som har några tips?
 
Hej! har du "sommarkassett" till aggregatet? gjort rent filter och vent.rör på länge?
Kolla även eftervärmaren så den inte går hela tiden..
 
Jag har gjort en egen sommarkasset. Finfilter är beställda jag har inte bytt dem vet ej när förra ägaren gjorde det senast. Grov filterna byter jag regelbundet varannan månad

Rengöring av rören? Hur? dela dem och damsuga eller finns det enklare sätt?
 
OlofG skrev:
Jag har gjort en egen sommarkasset. Finfilter är beställda jag har inte bytt dem vet ej när förra ägaren gjorde det senast. Grov filterna byter jag regelbundet varannan månad

Rengöring av rören? Hur? dela dem och damsuga eller finns det enklare sätt?
Kolla eftervärmaren så den funkar som den ska! så den ej värmer helatiden.. Rengöring är nog enklast att ringa en vent.firma eller ev. sotaren. Tror även dom kan fixa sådant.
 
Jag har ett alldeles nytt FTX system installerat och upplever att det blev snabbt varmt på dagarna förra veckan när det är 25 grader ute. Men på kvällen när det sjunker under 20 grader så blir det snabbt svalt inne. Jag skulle nog ta dit en ventilations kille och mäta luften i huset för att se att allt fungerar som det ska. Du kanske har dålig omsättning av luften då det fortfarande är varmt på natten, om nu inte värmen står på i aggregatet....
 
OlofG skrev:
Jag har gjort en egen sommarkasset. Finfilter är beställda jag har inte bytt dem vet ej när förra ägaren gjorde det senast. Grov filterna byter jag regelbundet varannan månad

Rengöring av rören? Hur? dela dem och damsuga eller finns det enklare sätt?
Man för in en vajer klädd i plastslang och försedd med en viska längst fram.
Kopplar sen detta till en borrmaskin, och kör sen igenom hela systemet.
 
för och efter värmaren är inte på det har jag kollat. Men en rengöring av rören skulle nog inte skada. Ska börja med att prova detta.
 
  • Gilla
Martin999
  • Laddar…
Har du sommarkassetten i på dagen när det är varmt, så kommer det in varm luft.

Å andra sidan så sker nog den största uppvärmningen inte genom ventilationen.
 
Var ligger rören? Är dom på vinden och dom är dåligt isolerade så värms nog luften upp en hel del innan den kommer in. Det kan ju bli över 40-50 grader på en vind och är varmt där rätt så länge på kvällen också.
 
Rören ligger på vinden och är isolerade.

Fick en ide jag ska slänga in den trådlösa termometern och se vilken temp det är på luften som går in i ventilations aggregatet.
 
Lägg en efter aggregatet ochså. så ser du ju om det är nåt i aggregatet.

Kanske du har gjort en tankevurpa när du gjorde din egna sommar kassett.
 
OlofG skrev:
Rören ligger på vinden och är isolerade.

Fick en ide jag ska slänga in den trådlösa termometern och se vilken temp det är på luften som går in i ventilations aggregatet.
OlofG, har du mätt tempen på tilluften? Jag har gjort det hos mig för jag tycker det blir väldigt varmt också. Min tilluftstemp var 20,5 grader när det var 16-17 grader ute och 30 på vinden.

Hur pass tjock isolering har du kring rören?
 
jag har inte mätt tämpen ut från aggregatet. men om det är en solig dag och över 20grader ute så ligger tempen på vinden på 30+. Rören är bra isolerade vad jag kan bedöma.
 
Tycker ändå att du ska mäta tempen ut från aggregat. Mät sen graderna du skickar ut i rummet.
Skillnaden du får beror på taskigt isolerade rör eller ett jäkla blås på eftervärmningsbatteriet.

Bara för att det ser bra isolerat ut behöver ju inte betyda att det är det. vilken tjocklek har du på isoleringen? värmematta 30 , 50, eller 80? eller har du vanlig isolering matta som man använder vid vägg isolering.? "kvaliten" på isoleringen beror ju på vilken densitet den håller.

Lätt och luftig isolering har ju sämre isolerings förmåga än tjock och kompakt.
 
Temperaturen ut i rummen följer ute tempen rakt av, +- 2 grader. Tror inte att det är ventilationen som är den största boven på sommaren utan solen som står på fönsterna. en molning dag är det helt ok temp inne. Det blir markiser till nästa sommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.