Har ett likadant aggregat i mitt hus och samma problem med värme när det är varmt ute,köpte en sommarkasset från PBH men inte vart det till någon skillnad.
Misstänker nu dåligt isolerade rör på vinden.
Inkommande tilluft(uteluft) till aggraregatet är helt oisolerat ca 8m.
Övriga rör är isolerat med 70mm nätmatta monterat på längden så isolering är väldigt hårt dragen blir ca 50mm tjock.
 
OlofG skrev:
Temperaturen ut i rummen följer ute tempen rakt av, +- 2 grader. Tror inte att det är ventilationen som är den största boven på sommaren utan solen som står på fönsterna. en molning dag är det helt ok temp inne. Det blir markiser till nästa sommar.
Detta borde kombinerat med luftomsättningen betyda att under dagtid så kommer du hela tiden värma upp huset även på sommaren. Så länge luften du får in är varmare än uteluften kommer du värma upp huset så länge du inte stryper cirkulationen. Vad får du för resultat under sen kväll och natten? Rimligtvis borde du få något över utetemperatur men kallare luft än din innetemperatur så länge du <20 grader ute.

// Mats
 
Tillexempel igår när det inte var knallhett ute ca 20grader och växlande molnighet hade jag ca 24grader en bra bit in på natten och ca 22 grader på morgonen och då har jag sommarkasset i växlaren o all värme avstängt i huset.

Blir ganska varmt på vinden när solen tittat fram lite svarta betongpannor bidrar säkert med lite extra värmelagring.
 
KE: Kolla upp om det blivit kondensvatten på uteluftröret som droppat på vinden eller i ytterväggen. Uteluftröret skall vara kondensisolerat.
 
B
hej, väcker liv i denna.

har lite samma problem, och har en fundering på om det skulle vara god ide att forcera ventilation på vinden varma sommardagar? för att få ner temperaturen på själva vinden... tex sätta in 1-2 kanalfläktar som trycker ut luft(så ny luft sugs in via takfotsventilationen) och på så vis få ner temperaturen...

någon som gjort nåt sådant?
 
annars får man billigare elnota vintertid och kyla sommartid med en LL värmepump om innerdelen kan monteras hyfsat nära cirkulationshålet (om sådant finns).
 
B
LL värmepump har ju inte nåt med FTX att göra? förstår inte riktigt vad du menar....

tanken är alltså att få ner temperaturen på vinden sommartid genom bättre ventilation av den, det blir ju lätt över 30-40 grader där uppe under svarta taket...

borde ju inte bli några problem med fukt osv om detta bara görs sommartid? enda risken jag ser är att det drar in damm i fläkten, men skulle ju gå att lösa genom ett grovfilter som sitter innan fläkten.
 
Var egentligen inte ett direkt svar på ditt inlägg, Boan utan tänkte på TS initiala problem med att det var varmt i huset under sommaren. Många med FTX installerar en LLVP och får på så sätt ned elnotan på vintern och kan blåsa in kallt (från LLVP) till cirkulationshålet (om man har ett sådant bra placerat).
 
Har själv frikyla kopplat till FTX (FTX aggregatet styr det) och det hjälper mig att hålla det hyffsat svalt inne när det är riktigt varmt ute. Får in 16gradig luft dygnet runt i alla rum. Slipper vädra ut på kvällarna...
 
B
ok, jo, men tanken var ju att få ner den höga temperaturen på vinden, så behovet av kylning minskar. om det blir 40 grader på vinden, så gör ju det att luften som tas in på kvällen på sommaren värms upp...

då var min tanke, att om man på sommaren när det blir varmt på vinden, så kör man fläktar så man får in "sval" uteluft, istället för att solen värmer upp det till en bastu....
 
Borde vara riskfritt så länge som du kör in kallare luft än temperaturen är inne på vinden.
Dvs du bör ha någon styrning på ventilationen så du inte kör in varm luft som börjar kondenseras på undertaket och skapar dig andra problem.
 
B
precis, tanken var ju att ha någon form av temperaturrelä som drar igång en fläkt som blåser ut luft (så får det suga in vid takfoten). tänkte den kunde gå om det är över 30 grader eller nåt, vill man få det riktigt bra så ett villkor som bygger på kombination ute och inne.... men är det 30 grader på vinden är det oftast svalare ute... ;)
 
  • Gilla
Excanto
  • Laddar…
B
B Boan skrev:
precis, tanken var ju att ha någon form av temperaturrelä som drar igång en fläkt som blåser ut luft (så får det suga in vid takfoten). tänkte den kunde gå om det är över 30 grader eller nåt, vill man få det riktigt bra så ett villkor som bygger på kombination ute och inne.... men är det 30 grader på vinden är det oftast svalare ute... ;)
kan säga att det måste till rejäla fläktar för att kyla en vind….
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.