Ventilation
mgorgis: [citat] Ingen lukt alls, det är mer en oinredd källare än garage egentligen. Men bortsett från lukt, är det något annat man ska tänka på?
Josth: Ok, det är ett suterränghus från -88. Då förstår jag bättre. Det är förmodligen bra för ventilationen att fläkten i ACJ går. Låt luftluftvärmepumparna värma så stor del av huset som möjligt och sedan kan ni sätta in några små el-radiatorer i rum med stängda dörrar som blir kalla. Bättre än att sätta på el-batteriet i ACJ. Annars får ni byta till ACJB med vattenbatteri
LouvisaG: [citat] Okej! Ja det är visserligen takutsprång där vi tänkte sätta den. Kanske om man förlänger så att utluften hamnar utanför. Pratade med en plåtslagare han tyckte genom väggarna vore bättre. Dessutom skulle deras jobb kosta 5-8 tusen plus moms. Dvs pengar som inte existerar just nu
jani84: [citat] Om du byter till ett aggregat i likande modell/strl och har samma anslutningsdimensioner/placering som nuvarande, kan du mer eller mindre bara göra ett kastbyte och anpassa röranslutningarna lite grann. om du är nöjd med dagens luftflöden på aggregatet så skulle jag kontakta en återförsäljare med uppgifterna på din nuvarande aggregat. Då kan de hjälpa dig och ta fram en så
Patrik Hazard: Enklaste snabbläsning en skulle jag säga är att installera en paxfläkt i befintlig friskluftsventil i tvättstugan, sätta in en ny friskluftsventil i förrådet som saknar sådan och se till så att dörrarna har luftspalt.
Bjober: Att fläkta luft utifrån in i grunden är en dålig ide. Ofta är det kallare i grunden än ute och då ökar du luftfuktigheten istället. När det är kallare ute kan du sänka fuktigheten men grunden blir också kallare och samlar mer fukt så fort utetempen stiger igen.
ulfben: Mitt Heru 160 S EC snittar 57.5w i normalläge. (111kvm + 111kvm källare, 15 don) Du har inte någon elektrisk kanalvärmare igång på din?
Slangfil: [citat] Roligaste svaret var det absolut inte, haha! Vi har bara självdrag i sovrummen. Föreställde mig lite försiktigt att övertrycket i hallen matar in varmluft genom ventilen var på den "kalla" luften dels läcker ut i självdrag, dels läcker tillbaka ut i dörrspringan mellan dör och tröskel. Men det kanske var en lite väl utopisk tanke?
Rotekopp: Prenumererar från https://www.servicebolaget.se/webbutik/ventilationsfilter/ Kommer ett par ggr om året så glömmer jag inte byta heller. Funkat perfekt i många år. Kanske något tunnare filter än originalfiltret men inget som märks i huset.
raveper: Ser ut så här. Hade redan plockat ut lagren dock. [bild] [bild] [bild]
fam-lundborg: [citat] Det blir till att "bryta" sig in i trafon på vinden, så får man se hur det ser ut i den - att glutta i den och därefter beställa en 2-kanals puck..
Åsa Lund: Det finns ljuddämpande överluftsdon som fälls in i väggen. Placeras vanligen över dörren
Tokv41: [citat] Tar nog in någon som får justera in allt som det ska. Har inga problem med 4-5 timmar så länge debiteringen är rimlig sen.
117kvadrat: Min sambo kollar kamrem och damsuger ur maskinen om den är lortig
BirgitS: Det borde vara viktigt att utröna hur rören går för det är meningen att imkanalen (den från köket) ska vara brandisolerad från det att den lämnar köket och tills den är ovanför taket och den ska inte gå ihop med andra kanaler som jag har förstått det. Orsaken är att en vanlig brandorsak är torrkokning på spisen/hällen och då vill man inte att det ska komma ut eldslågor i
AndersS: Hus från -60 med glasullsmatta från när huset byggdes, tilläggsisolerades med 145 mm stenull under glasullsmattan och sedan 45 mm stenull/pappsida ovanpå glasullsmattan rullad i 90 graders vinkel, 1988. Bara två ventilgaller högst upp i nock på gavelspets, inget annat gjort. Totalt ca 350 mm isolering och ingen plast/ångspärr i taket. Inget har hänt med vinden eller råsponten på
Conqvist: Jag har tänkt att byta vår fläktmotor i takhuven till en EC-motor i samband med köksrenovering. Huset har tidigare haft ett Alliance-system, men vi har tidigare installerat FTX. För köksfläktkanalen har vi dock fortsatt att använda den gamla takfläkten med en Alliance-fläktkåpa. Men nu har den åkt ut och jag har en nu en kåpa med inbyggd styrning av extern EC-motor. Jag vill nu hitta
Installation: Känns väl rimligt i min värld. Fläktarna ligger på 240w och med minflöde.
BirgitS: Det står lite grann om rökpatroner ihop med skumgummibitar en liten bit ner på sidan https://www.kanerva.se/skorstenslagning.html Du kan också kolla om det går att hyra läckagemätare. En tråd om det som tar upp lite andra enkla sätt: https://www.byggahus.se/forum/threads/provtrycka-skorsten-sjaelv.48009/
AndersS: Du får hålla koll så det inte blir kondens på fönsters insida om du sätter för dem.
Claes Sörmland: [citat] Haha, ja vi är duktiga att få till debatt om det mesta här. En bra sak är att det ju ger olika perspektiv som definitivt kan dyka upp i verkliga livet. Jag tror det är upp till dig hur du vill hantera det. Två förslag: 1. Förstora upp det och fokusera på de tekniska riskerna för din lägenhet och grannarna. Anmäl direkt till styrelsen ditt misstag vid rengöringen av donen och
Boilerplate4U: Kul och grattis till en energieffektiv och bra inomhusmiljö! (y):D
Gräsmattenörden: Tack för svaret. Antar att grundflödet (cirkulationsflöde utan tillskottsvärme) är det som ställs in. Så det är väll viktigt då att aggregatet inte börjar värma under inställningen, för då varvar den ju upp cirkulationen.
MagicFingers: [citat] jag har en far som vi satte in (liknande dessa ) blauberg mini ftx soliduct utgånget... jaja hos, iaf.... till ett 117kvm hus så räcker det egentligen inte till, men antingen det eller självdrag så ... personligen har jag satt in ett östbergs 160S , i princip själv, ca 50000...., tog in offerter men när dom ville ta ca 20K extra BARA för material som jag kunde köpa in själv då
maah: Jag har ett tag funderat på att sätta in en fläkt med termostat i uterummet och blåsa in varmluft i huset. Det sitter idag en befintlig friskluftsventil som jag kan nyttja hålet från. Tänkte att den ska blå in luft om det är 22 grader eller varmare i uterummet. Ska man satsa på en Pax Calima som man inte behöver en separat termostat till? Eller kan man ta en enklare fläkt och styra
Josth: Ja man skulle ju önska sig att de rummen bara var lite ventilerade och inte fullt ventilerade. Men det är ett stort jobb att få till alla luftflöden om man börjar ändra på alla ventilationsdon i taken.
ITact: tänkte att man monterade nån typ av rörfläkt. https://www.google.com/search?q=r%C3%B6rfl%C3%A4kt&oq=r%C3%B6rfl%C3%A4kt&aqs=chrome..69i57j0i512l9.2049j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8