1 499 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Storlek på ytterväggsgaller
I vår ventilationsplan så har projektören ritat in ett ytterväggsgaller som är 25x25 cm. Installatören rekommenderar dock att installera något som är större eftersom det blir mindre tryck i suget eftersom man då har en större volym. Med fördelar att man inte behöver rengöra lika ofta. Enligt planritningen så ska uteluft-flödetvara 125 l/s.
Hur stora ytterväggsgaller har ni? Om ni har 25x25 cm, hur ofta rengör ni? Fastnar det mycket skräp/insekter?
Hur stora ytterväggsgaller har ni? Om ni har 25x25 cm, hur ofta rengör ni? Fastnar det mycket skräp/insekter?
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
du skall eftersträva låg hastighet över gallret för att inte dra in exempelvis regn. ett 300*300 kanske tom 400*400 med ditt flöde känns rimligt 250 är på gränsen. Givetvis beror detta på den fria arean som jag antagit till 60%G goldfish1977 skrev:I vår ventilationsplan så har projektören ritat in ett ytterväggsgaller som är 25x25 cm. Installatören rekommenderar dock att installera något som är större eftersom det blir mindre tryck i suget eftersom man då har en större volym. Med fördelar att man inte behöver rengöra lika ofta. Enligt planritningen så ska uteluft-flödetvara 125 l/s.
Tack för ditt svar! Vad menar du med den fria arean? Fri area var då?I Installation skrev:
Det låter rimligt och vettigt det du skriver gällande regnet. Just nu har jag sagt att vi kör på 300x300 + att installatören talade om någon låda bakom gallret för att få större volym och låg hastighet. Förhoppningsvis räcker det för att regnet inte ska sugas in och det blir iaf lite större än 250x250.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Om ett hål har en area på säg 0,3m2 är det en fri area. Monterar du dit ett nät så tar detta upp en del av den av den arean. Säg att det täcker 10% då har du 90% fri area. Är du med?G goldfish1977 skrev:Tack för ditt svar! Vad menar du med den fria arean? Fri area var då?
Det låter rimligt och vettigt det du skriver gällande regnet. Just nu har jag sagt att vi kör på 300x300 + att installatören talade om någon låda bakom gallret för att få större volym och låg hastighet. Förhoppningsvis räcker det för att regnet inte ska sugas in och det blir iaf lite större än 250x250.
Ett uteluftsgaller har vanligtvis en friarea på runt 50-60%.
Yes, då förstår jag vad friarea. Man lär sig något nytt varje dag. Tänkte att ett galler är ett galler...I Installation skrev:
När jag kollar på detta galler: https://www.abcvent.se/wp-content/uploads/2019/04/YG.pdf
Så ser jag att 300x300 ger 98 l/s uteluftflöde genom fria gallerarea. Dvs det borde med andra ord ligga i underkant... Har du eller någon annan koll så att ni kan ge någon rekommendation? Vill ha så liten som möjligt, men vill samtidigt inte att det ska vara underdimensionerat.
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Du kan köra ett 300x300 men kommer få en medryckning av regnvatten i uteluftskanalen och ett högre tryckfall och högre ljud. Sen om det är ett problem eller inte låter jag vara osagt.G goldfish1977 skrev:Yes, då förstår jag vad friarea. Man lär sig något nytt varje dag. Tänkte att ett galler är ett galler...
När jag kollar på detta galler: [länk]
Så ser jag att 300x300 ger 98 l/s uteluftflöde genom fria gallerarea. Dvs det borde med andra ord ligga i underkant... Har du eller någon annan koll så att ni kan ge någon rekommendation? Vill ha så liten som möjligt, men vill samtidigt inte att det ska vara underdimensionerat.
Vad har du för uteluftskanal bakom? Gissar på 200 eller 250 då du kan ha rätt höga hastigheter på dessa samt på huvudkanalerna.
Hur gör du med avluften?
Kan en kombihuv vara ett alternativ?
ABC-CDF 160 Zinkgrå Combidon (luftbutiken.se)
Avluften är tänkt att gå upp genom en skorsten, så den blir helt separerad från uteluften som går genom väggen mot norrsidan (nästan). Storleken på uteluftskanalen är 200.I Installation skrev:Du kan köra ett 300x300 men kommer få en medryckning av regnvatten i uteluftskanalen och ett högre tryckfall och högre ljud. Sen om det är ett problem eller inte låter jag vara osagt.
Vad har du för uteluftskanal bakom? Gissar på 200 eller 250 då du kan ha rätt höga hastigheter på dessa samt på huvudkanalerna.
Hur gör du med avluften?
Kan en kombihuv vara ett alternativ?
ABC-CDF 160 Zinkgrå Combidon (luftbutiken.se)
Förslaget från installatören var att installera:
galler + "någon låda" på insidan av huset (som jag inte vet än vad den heter) + dimensionering ner till 200 + utekanal till aggregatet.
Tanken med "lådan" är att få ner hastigheten (som jag tolkat det). Får prata med honom om det.
Högre ljud - antar att det är på utsidan avhuset (vid gallret)? Det här med tryckfallet har jag inte riktigt förstått hur det fungerar heller.
Redigerat:
Klicka här för att svara