3 742 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Fuktig inomhusluft - tips på orsaker?
Detta är en klassisk fråga, men det mesta jag hittar när man söker på nätet om orsaker till fukt är svar som "dålig ventilation", så jag ställer frågan i hopp om att någon har lite mer idéer om bakgrunden till vad som upplevs som att det är lite fuktigt.
Huset är ett trähus och har hyfsat mkt vegetation omkring sig (träd, buskar), det är ursprungligen ett fritidshusområde där originalhusen har byggts ut till året-runt-boende. Känslan är lite att man bor i en skog, nästan.
Det vi upplever specifikt är att tyg, framför allt täcken, kuddar etc, är något fuktiga när man ska sova. Vi har kontrollerat både väggar och tak för fukt med fuktmätare i sovrummet samt andra rum, men ser inte att värdena visar på fuktiga väggar eller tak (förutom ett undantag, se nedan). Fönster immar inte igen. Det finns inga synliga spår i sovrummet vad gäller mögel eller vattenskador.
(Det finns en del av huset där vi hittat en skada som ska åtgärdas, men det är inte i sovrummet utan i en annan del av huset ca 10 meter bort, med stänga dörrar).
Vi har i regel haft fönster öppna hela dagarna nu under sommaren, även under natten, vilket borde utesluta "dålig ventilation", men det har inte gjort någon skillnad. Vi funderade då på att om luftfuktigheten utomhus är hög, blir det samma inomhus om vi har öppet mycket, men det går emot vad rekommendationerna i regel säger ("vädra mycket"), men även med stängda fönster upplevs samma fuktighet på täcken etc.
På nätet säger man "köpa en luftavfuktare", men det är att behandla symptomen utan att förstå varför det är fuktigt, så jag är ute efter idéer som faktiskt kan förklara varför det uppstår i första taget.
Huset är ett trähus och har hyfsat mkt vegetation omkring sig (träd, buskar), det är ursprungligen ett fritidshusområde där originalhusen har byggts ut till året-runt-boende. Känslan är lite att man bor i en skog, nästan.
Det vi upplever specifikt är att tyg, framför allt täcken, kuddar etc, är något fuktiga när man ska sova. Vi har kontrollerat både väggar och tak för fukt med fuktmätare i sovrummet samt andra rum, men ser inte att värdena visar på fuktiga väggar eller tak (förutom ett undantag, se nedan). Fönster immar inte igen. Det finns inga synliga spår i sovrummet vad gäller mögel eller vattenskador.
(Det finns en del av huset där vi hittat en skada som ska åtgärdas, men det är inte i sovrummet utan i en annan del av huset ca 10 meter bort, med stänga dörrar).
Vi har i regel haft fönster öppna hela dagarna nu under sommaren, även under natten, vilket borde utesluta "dålig ventilation", men det har inte gjort någon skillnad. Vi funderade då på att om luftfuktigheten utomhus är hög, blir det samma inomhus om vi har öppet mycket, men det går emot vad rekommendationerna i regel säger ("vädra mycket"), men även med stängda fönster upplevs samma fuktighet på täcken etc.
På nätet säger man "köpa en luftavfuktare", men det är att behandla symptomen utan att förstå varför det är fuktigt, så jag är ute efter idéer som faktiskt kan förklara varför det uppstår i första taget.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Varm luft upplevs inte som fuktig även om den relativa fuktigheten är ganska hög. Tar man sådan luft på dagen och kyler ner den på kvällen/natten, så fälls fukt ut. Är det inte en så lätt förklaring?
Mät luftfuktigheten så vet ni.
Eftersom ni har mycket öppet är det nog bara dygnsvariationer (som kommentaren ovan säger) ni känner.
Vissa monnar har vi nästan klibbiga golv på sensommaren pga uteluftens fukt.
Eftersom ni har mycket öppet är det nog bara dygnsvariationer (som kommentaren ovan säger) ni känner.
Vissa monnar har vi nästan klibbiga golv på sensommaren pga uteluftens fukt.
Nu är det fuktigt.
Tack för lite input, uppskattas.
Men, jag jämför med andra hus, där problemet inte finns, även om de bor i samma område, med samma nederbörd och övriga förutsättningar...
Det som jonatan79 säger, för dålig ventiatlion, då pratar vi i såfall om något som drar ut luften igen. Ett fönster på andra sidan lär inte hjälpa antar jag, då pratar vi mekanisk fläkt?
Det kanske det är. Vi har ju nu istället hållit fönstren stängda, för att se om det hjälper, men antar att luft utifrån ändå kommer in. Kanske ska temperaturen i rummet öka för att i så fall undvika att det fälls ut.HasseTeknik skrev:
Men, jag jämför med andra hus, där problemet inte finns, även om de bor i samma område, med samma nederbörd och övriga förutsättningar...
Det som jonatan79 säger, för dålig ventiatlion, då pratar vi i såfall om något som drar ut luften igen. Ett fönster på andra sidan lär inte hjälpa antar jag, då pratar vi mekanisk fläkt?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det finns mekanisk flält i badrummet, som angränsar till nämnt sovrum. Är det så att man ska ha dörren till badrummet öppet, och ha mekanisk fläkt igång hela tiden? Låter jobbigt (ljud), och dyrt, samt inte riktigt så som det brukar vara.Jonatan79 skrev:
Vi kan öppna fönstret i badrummet, men... vad som är från och till-luft då vet jag inte?
Har ni friskluftsventiler i sovrummen? Det viktiga är att fläkten går konstant och ökar vid fuktbelasning, gärna en glipa på dörrarna om det inte finns urtag för luften i dörrkarmen. Om ni har en gammal fläkt som låter, byt till en ny som inte låter. Driftskostnad minimal. Jo, det är så folk har det...och det är kraven från Boverket vid t.ex. nybygge att det ska finnas mekaniskt ventilation sedan några år tillbaka.
"Vi har i regel haft fönster öppna hela dagarna nu under sommaren, även under natten, vilket borde utesluta "dålig ventilation", men det har inte gjort någon skillnad."Jonatan79 skrev:
Har ni friskluftsventiler i sovrummen? Det viktiga är att fläkten går konstant och ökar vid fuktbelasning, gärna en glipa på dörrarna om det inte finns urtag för luften i dörrkarmen. Om ni har en gammal fläkt som låter, byt till en ny som inte låter. Driftskostnad minimal. Jo, det är så folk har det...och det är kraven från Boverket vid t.ex. nybygge att det ska finnas mekaniskt ventilation sedan några år tillbaka.
Du har ju rätt generellt att det krävs ventiler. Men tror inte en friskluftsventil och badrumsfläkt trumfar fönster, så för just denna tråden kanske inte det är lösningen.
Mät luftfuktigheten med hygrometer!
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
På gång, får dem levererade inom någon dag, men som sagt, vi hade några experter som mötte lite och de såg inget då, men jag ska titta själv och se vad den säger.O [old rusty] skrev:"Vi har i regel haft fönster öppna hela dagarna nu under sommaren, även under natten, vilket borde utesluta "dålig ventilation", men det har inte gjort någon skillnad."
Du har ju rätt generellt att det krävs ventiler. Men tror inte en friskluftsventil och badrumsfläkt trumfar fönster, så för just denna tråden kanske inte det är lösningen.
Mät luftfuktigheten med hygrometer!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden