9 805 läst ·
48 svar
10k läst
48 svar
Ventilation i äldre hus
Om ni kollar på bottenplansritningen, i hallen, så hamnar den friskluftsventilen i en garderob, som förmodligen blir en passbit ovanför, men inga problem att bara förlänga röret i så fall ut genom passbiten väl så den är ovanför garderoben?
Vardagsrum och trappen tänkte jag denna placeringen. För i allrummet där uppe så får det inte plats någon friskluftsventil där, i så fall får man sätta den i trappen. Då tänker jag att den i trappen täcker både vardagsrummet på plan 1 och allrummet på plan 2. Eller ska man sätta typ 2st i vardagsrummet på plan 1, och 1 i trappen som då täcker allrummet på plan 2 samt vardagsrummet. Lite krångligt, men förstår ni?
Sen, vad tror ni om frånluften utanför badrummet på plan 2 vid trappen. Kommer den hjälpa till för att få cirkulation på friskluften eller ska jag skippa den och bara ha frånluft i badrummet?
Väldigt dålig bild, men detta är trappan. Uppe är allrummet på plan 2, och nedanför är vardagsrummet på plan 1. I allrummet på plan 2 får jag inte plats med någon friskluftsventil, utan enbart i trappen. Så återigen, 1st i trappen och 2st i vardagsrummet på plan 1, eller 1st i trappen och 1st i vardagsrummet på plan 1?
Vardagsrum och trappen tänkte jag denna placeringen. För i allrummet där uppe så får det inte plats någon friskluftsventil där, i så fall får man sätta den i trappen. Då tänker jag att den i trappen täcker både vardagsrummet på plan 1 och allrummet på plan 2. Eller ska man sätta typ 2st i vardagsrummet på plan 1, och 1 i trappen som då täcker allrummet på plan 2 samt vardagsrummet. Lite krångligt, men förstår ni?
Sen, vad tror ni om frånluften utanför badrummet på plan 2 vid trappen. Kommer den hjälpa till för att få cirkulation på friskluften eller ska jag skippa den och bara ha frånluft i badrummet?
Väldigt dålig bild, men detta är trappan. Uppe är allrummet på plan 2, och nedanför är vardagsrummet på plan 1. I allrummet på plan 2 får jag inte plats med någon friskluftsventil, utan enbart i trappen. Så återigen, 1st i trappen och 2st i vardagsrummet på plan 1, eller 1st i trappen och 1st i vardagsrummet på plan 1?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Frånluft i badrummet. Inte utanför.
Luft tar enklaste vägen så.
Ska du ha mekanisk frånluft?
Sen ska man ha tilluft i de rummen man vistas i så trapphuset och hallen på bottenvåningen är rätt onödiga i så fall.
Är vardagsrummet stort behöver du två ventiler där.
Luft tar enklaste vägen så.
Ska du ha mekanisk frånluft?
Sen ska man ha tilluft i de rummen man vistas i så trapphuset och hallen på bottenvåningen är rätt onödiga i så fall.
Är vardagsrummet stort behöver du två ventiler där.
Vi ska ha mekanisk frånluft.S sinuslinus skrev:
Hade en snubbe från en ventfirma över och han rekommenderade att sätta en i trappen för "cirkulation", dra runt tilluft eller hur han menade. Men har inte hittat någon annan som tycker så, borde kanske ta bort den? Den bidrar inte något till att hjälpa att suga in mer friskluft?
I så fall skippar jag i hallen, inte roligaste hålen att borra heller för den delen. Skippar i trappen och sätter 2st i vardagsrummet. Men svårt att få in i allrummet där uppe, i så fall får den hamna i trappen som inte riktigt blir rätt det heller. Kanske skippa i så fall?
Samt, inga konstigheter att få undertryck på ovanvåningen när vi har mekanisk frånluft?
Har borrat dem i sovrummen nu, men läste nyss att det kan vara svårt att få undertryck på ovanvåningen o svårt att få in tilluft?
jag borrade dem sidan om fönsterna, 10cm under tak till ovansida ventil.
Har borrat dem i sovrummen nu, men läste nyss att det kan vara svårt att få undertryck på ovanvåningen o svårt att få in tilluft?
jag borrade dem sidan om fönsterna, 10cm under tak till ovansida ventil.
Klicka här för att svara