Byggahus.se
Hej! Jag bor i ett radhus (4st i längan), där vi två familjer som bor i mitten delar på frånlufts ventilationen. Fläkten, en JBDA -3-3, som drivs av en AC-motor, står på min vind. Tilluften är genom självdrag från ventiler över fönstren. Jag har problem med att det låter för mycket från frånluftsdonen i framförallt kök men också badrum och duschrum, det är också svårt att öppna ytterdörren pga ett kraftigt sug. Hos grannen jag delar fläkten med, låter det också men inte lika mycket. Jag har haft två ventilationsfirmor här för bl.a. rengöring och justering och enligt dem borde jag byta ut AC-motorn till en EC-motor. En annan firma som jag mailat med säger att det inte går att byta en AC-motor till en EC-motor i en JBDA -3-3 men att det räcker med att installera en VRTEC- transformator på den AC-motor som finns i fläkten idag. Detta skulle då hjälpa eftersom det endast finns en av och på knapp och fläkten går på max (uppmätt flöde vid donen är dubbelt så högt än brukligt). Jag har varit inne hos två andra grannar med samma fläktar på vindarna och hos dem låter det inget alls eller minimalt i frånluftsdonen, vilket är märkligt tycker jag, då de varken har satt dit transformator eller bytt till EC-motor. Jag vill helst behålla AC-motorn då det är samfälligheten som står för dessa när de gjort sitt och för att det är en enklare och billigare lösning men vet inte om det hjälper med en transformator? Vet någon om det blir ökad risk för fukt i huset att sätta dit en transformator? Någon som vet om det stämmer att det inte går att byta ut en AC till en EC? Man bör väl kunna byta ut hela lådan? Bör man skriva papper med grannen oavsett om de muntligen går med på att jag byter ut motorn eller installerar en transformator?

Ska ni byta från AC till EC så byter man hela paketet och EC kostar mycket pengar men det drar mindre el och ska vara lätt att justera hastigheten. Tycker ni skulle börja med att installera en stegtransformator till AC-motorn. Om luftflödet är någorlunda enligt norm räcker det perfekt. Är det svårt att öppna ytterdörren måste det vara för högt luftflöde i frånluftsfläkten.

• Gilla
Catharina Karlsson1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.