Har en fundering kring FTX och LLVP. Vårt hus är byggt 80 och har en FTX på vinden som flyttar och värmer luften i huset. Vi har även en eldstad centralt i huset och installerade en LLVP för något år sen. Nackdelen är att LLVP monterades nästan mitt på huset och ge mest värme/kyla in till vardagsrummet och köket. Eldstaden hör så att det blir skönt i vardagsrummet men har svårt att för den varma luften vidare till sovrummen.

Nu till min fundering. Kan man inte installera ett luftintag i väggen och sedan dra spirorör upp på vinden och koppla in sig nånstans efter FTX:n där den pressar ut varm luft till sovrummen?

Skulle detta gå utan att det blir kondens eller problem med luftflöden. Är detta något en ventilationstekniker kan mäta och fixa till utan problem?

Sen vet jag inte om man skulle vinna något på att stänga av flödet till vardagsrummets tilluft då mestadels av luften från LLVP ändå kommer in i vardagsrummet, samt ev. sätta in frånluftsintag ovanför eldstaden och koppla på på tilluften till sovrummen.

• Ritning av en husplan med markerade ventilationsvägar för tilluft och frånluft samt position för FTX och LLVP.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luften som går till/från innerdelen i LLVPn är bara inomhusluften, den suger in luften i underkant och blåser ut den i överkant. Det är bara köldmedie som går mellan innerdelen och utedelen.

Att flytta varm luft är svårare än att flytta kall luft.

För att kunna flytta varm luft från vardagsrummet till sovrummet med ordinarie kanal & tilluftsdon i sovrummet så måste det finnas någon fläkt suger/trycker luft från vardagsrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.