K
Halloj,

Med rådande energipriser vänder jag på diverse stenar för att se om där finns något att spara.
Just nu reflekterar jag över FTX-systemet som jag har installerat i huset.
Systemet projekterades med radonsanering i åtanke och har därför högre flöden än normen.
Huset i sig är putsad lättbetong och 10-15cm kutterspån på vinden.
Aggregatet är ett Östberg med 50mm isolering om jag inte minns fel.
Kanalerna på vinden är isolerade 95+45mm.

Har cirka 80L/s på 145m² ventilerad yta.

Hur stora förluster kan jag tänkas ha? Är det märkbart att säg halvera flödena och därmed sänka värmekurvan?
 
Vad har du för radonvärde nu, och vad kan du tänka dig att acceptera för radonvärde?
 
K
70bq i årsmedel sist jag gjorde en långtids. Gränsvärdet är ju 200bq och jag är icke rökare.
Numera även singel utan en harig sambo.. Så jag kan tänka mig 200bq utan att fundera mer på det.
 
Sänker du hastigheten ökar värmeförlusterna. Men med 140 mm isolering så har du en välisolerad anläggning. Störst förlustet får du i gren och anslutskanaler med mindre diameter än huvudkanalen
 
K
Ja, förlusterna i kanalerna är ju en parameter.
Jag tänkte mest på den uppvärmda luft som försvinner i avluften, om jag kan minska luftomsättningen till BBR standard borde jag rimligen behöva värma upp mindre mängd luft?

Men det kanske inte är några besparingar att tala om?
 
K KjellTimell skrev:
Ja, förlusterna i kanalerna är ju en parameter.
Jag tänkte mest på den uppvärmda luft som försvinner i avluften, om jag kan minska luftomsättningen till BBR standard borde jag rimligen behöva värma upp mindre mängd luft?

Men det kanske inte är några besparingar att tala om?
Växlaren återvinner ju säkert 80%av frånluften. Har du ett elbatteri som efterbehandling så spar du en del om du drar ned flödet för att slippa värma från säg 17 till 21 grader via efterbehandling det spar stålar. Skjuter du in 17 grader så måste den luften värmas i huset och det kostar också deg. Så klart att sänka flödet spar energi.
 
K
Precis och det är det jag försöker bena ut här.. Hur stor är förlusten och hur mycket kan man tänkas spara. ;)

Elbatteriet har jag aldrig påslaget.
 
K KjellTimell skrev:
Precis och det är det jag försöker bena ut här.. Hur stor är förlusten och hur mycket kan man tänkas spara. ;)

Elbatteriet har jag aldrig påslaget.
Det beror på temperatur i huset, täthet i klimatskal, inblåsningstemperatur osv osv. Har du vattenburen värme hur ser värmekurvan ut? Termostatventiler. Men sänk till 80l/s. Iom att du har Radon så har du en plattväxlare kom jag på. Då har du sämre verkningsgrad
 
K
Vattenburet som kräver hög framledning. Inga termostater alls, fast inställning på respektive radiator / golvvärmeslingorna. Växlaren är roterande, inte platt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.