6 704 läst · 22 svar
7k läst
22 svar
Vilket decibel från FTX har ni i sovrum och hur upplevs det?
Hej!
Företaget som ska installera FTX hos oss garanterar att det kommer hamna på under 30 decibel i sovrummen. Men jag vet inte vad det innebär.
Så, ni som installerat FTX och gjort en mätning efteråt, vilket decibel har ni i sovrum? Och, utifrån ert decibel, hur upplever ni det?
0 - hör det inte alls
1 - hör det om jag verkligen koncentrerar mig för att lyssnar efter det, men annars inte
2 - hör det när jag ska sova, men inget jag bryr mig om eller påverkas av
3 - lite irriterande ibland, men inte särskilt
4 - faktiskt ganska störigt
5 - fy fan, ångrar skiten
Företaget som ska installera FTX hos oss garanterar att det kommer hamna på under 30 decibel i sovrummen. Men jag vet inte vad det innebär.
Så, ni som installerat FTX och gjort en mätning efteråt, vilket decibel har ni i sovrum? Och, utifrån ert decibel, hur upplever ni det?
0 - hör det inte alls
1 - hör det om jag verkligen koncentrerar mig för att lyssnar efter det, men annars inte
Arbetsmiljöverket har väl en ljudmätningsapp man kan ladda ner i telefonen(?) Sedan kan man sätta på dammsugaren och gå bort på lagom avstånd tills appen visar 30 dB stabilt i huvudhöjd så får man en ungefärlig känsla av vad den nivån innebär.
Redigerat:
0.
Mäter med Samsung S10 och appen från arbetsmiljöverket. Då visar den mellan 11 och 12 db med mobilen på kudden. Testade även med vädringsläget som används vid kylning. Då visar mätningen 13.5 db.
Mäter med Samsung S10 och appen från arbetsmiljöverket. Då visar den mellan 11 och 12 db med mobilen på kudden. Testade även med vädringsläget som används vid kylning. Då visar mätningen 13.5 db.
0 - Men jag jobbar med akustik och har byggt huset och ventilationssystemet själv så jag kanske inte är en rimlig jämförelse.P peter.linkan skrev:Hej!
0 - hör det inte alls
Spontant låter 30dB högt. Om de menar A-vägd nivå (vilket man normalt gör) motsvarar det för sovrum vad som kallas ljudklass D, vilket är den sämsta klassningen. För ljudklass A, som är den bästa, gäller max 22dB A-vägd nivå från installation i sovrum.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Standarderna är generella och en bra guide, men det kan ibland vara bra att kolla upp vad som behövs i sitt specifika fall.
Det beror på flera faktorer:
- Vad är den normala bakgrundsljudnivån i sovrummet nattetid? En äldre lägenhet vid en trafikerad gata i stan kan i oturliga fall ha 30dBA. I mitt hus (ett stenhus med välisolerade fönster i ett lugnt villaområde) har jag under 17dB (hade ingen mätare som kunde mäta lägre).
- Om ventilationsljudet är svagare än bakgrundsljudet dränks det normalt sett hyfsat bra.
- Hur låter ljudet från ventilationen? Är det ett jämnt snyggt brus, eller har det tonala komponenter (pipande, gnisslande, visslande...)? Om det finns tonala komponenter kan ljudet i värsta fall höras även om det är 10dB UNDER bakgrundsnivån.
- Hur mäts och anges ljudnivåerna? Det finns en massa standarder för hur ljudnivåerna ska mätas och anges som man behöver följa för att de ska gå att jämföra och i bästa fall motsvara det vi upplever
- Att mäta svaga ljudnivåer är svårt (DYRT) så vanliga mobiltelefoner brukar tyvärr inte vara tillförlitliga under ca 50dB. Ljudnivåerna man är intresserade av i sitt förhoppningsvis tysta sovrum ligger kring 20-30dB.
Min erfarenhet är tyvärr att många ventilationsföretag saknar en del kunskap kring ljud så jag skulle kanske ta deras utsaga med en nypa salt, men att de överhuvudtaget pratar om nivåer är en bra början
Att skapa ett tyst FTX-system är inte jättesvårt om man inte har ont om plats (vilket många tyvärr har
Ett standardrecept som fungerar hyfsat bra om man använder "normala" rördimensioner är:
- Ljuddämpare på från- och tilluftsanslutningar (de största som får plats) så nära FTX-aggregatet som möjligt. Det dämpar ljudet från aggregatet till lägre nivåer OCH minskar ljudet som annars kan höras från luftkanalerna inne i huset. De är i tunn plåt så låter det inne i dem hörs det igenom plåten.
- Ljuddämpare så nära från- och tilluftsdonen som möjligt
(slangdämpare fungerar utmärkt och kan då också vara den sista böjen vid donet).
Sänker ljudnivån från aggregatet de sista dB som behövs OCH dämpar de brusljud som uppstår i luftkanalerna på vägen.
- Till- och frånluftsdon som det finns data för ljudnivå på.
(Har de inga ljuddata betyder det ofta att de är så dåliga att de inte vill redovisa dem)
Ibland behöver man också ta en en storlek större don än kanaldimensionen för att få ner brusnivån från donet tillräckligt lågt. Då sätter man en förstoring mellan kanalen och donet.
De FTX aggregat på marknaden jag sett låter nånstans mellan 60 och 80dBA vid luftanslutningarna. En "halvstor" kanaldämpare (1200mm lång, 50mm isoleringstjocklek) dämpar kring 30dB så det brukar inte räcka med bara dämpare vid aggregatet eller vid donen för att få ner nivån tillräckligt lågt för ett sovrum.
Beroende på var ni har anslutningar för uteluft och avluft kan det vara trevligt med ljuddämpare på dem också. Har bekanta vars FTX-system låter en hel del på utsidan av huset och de (eller deras grannar) är inte helt nöjda med det.
Lindab har ett utmärkt program för att beräkna ljudnivåer från ventilationssystem som heter Dim Silencer som är gratis.
https://www.lindab.se/service-och-support/ventilation/programvaror/dimsilencer/
Det kan användas för att lägga in alla delar i ventilationssystemet och beräkna ljudnivån i sovrummet.
Det går utmärkt att både lägga in egna komponenter om man behöver det.
Ljuddämpare är ganska generiska så man kan använda Lindabs modeller som finns i programmet även om man sen inte köper exakt dem. Har de samma mått har de tillräckligt lika egenskaper för att resultatet ska duga i den här applikationen.
Man behöver inte räkna på kanalerna till alla rum. Det räcker med att ta ett som känns representativt.
Man kan tyvärr inte bifoga filer så jag klipper in en bild på hur min beräkning ser ut.
Gjorde bara full beräkning på tilluften. Frånluften blir ungefär samma.

Logga in
Skapa konto
Beräkningen säger 12dB och jag kan som jag nämnde inte mäta under 17dBA men jag har inget hörbart ljud från donen ens om jag sätter örat i dem så beräkningen stämmer nog hyfsat.
Principritningen för mitt system ser ut så här. Alla dämpare är bytta till 1200mm längd och många sitter närmare donen än på riktningen. De flesta donen är också större än på ritningen och en del är flyttade lite.
Jag har använt System Air Balance don för både till och frånluft.
https://shop.systemair.com/sv-SE/balance--s--125/p139310
De är inte snygga men de har bra ljuddata.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag har använt System Air Balance don för både till och frånluft.
https://shop.systemair.com/sv-SE/balance--s--125/p139310
De är inte snygga men de har bra ljuddata.
Vårt ftx system är byggt enligt Tomas_Sthlm´s inlägg #12. Dubbla stora ljuddämpare direkt efter aggregatet och sedan flex dämpare vid varje don. Som sagt så hörs inget i sovrummen hemma.
Testade att göra en ljudmätning på jobbet. Ett stängt rum där jag var själv. Ljudnivån från det frånluftdonet var då vad jag skulle kalla en 4:a på skalan i TS första inlägg. Ca 25 db visade arbetsmiljöverkets app i telefonen. Ingen aning om hur systemet är uppbyggt på jobbet.
Testade att göra en ljudmätning på jobbet. Ett stängt rum där jag var själv. Ljudnivån från det frånluftdonet var då vad jag skulle kalla en 4:a på skalan i TS första inlägg. Ca 25 db visade arbetsmiljöverkets app i telefonen. Ingen aning om hur systemet är uppbyggt på jobbet.
1 eller 1,5. Bra att det hörs lite för då vet jag att det är igång.
27dB både vid kudden och under täcket, tilluftsfläkt går på 55%
31dB med mobilen på soffbordet i vardagsrummet, 2 tilluftsdon i taket och aggregatet på "övertryck" tilluftsfläkt går på 80%
35dB i badrummet där frånluften hörs lite och fläkten går på 65%
Huset är från 1984 med smala originalrör och dämpare
Östberg Heru 100 S EC installerades 18/10 2021
Däremot snarkar våra två mopsar rätt duktigt och dom ska såklart ligga i sängen så nära det bara går.........
27dB både vid kudden och under täcket, tilluftsfläkt går på 55%
31dB med mobilen på soffbordet i vardagsrummet, 2 tilluftsdon i taket och aggregatet på "övertryck" tilluftsfläkt går på 80%
35dB i badrummet där frånluften hörs lite och fläkten går på 65%
Huset är från 1984 med smala originalrör och dämpare
Östberg Heru 100 S EC installerades 18/10 2021
Däremot snarkar våra två mopsar rätt duktigt och dom ska såklart ligga i sängen så nära det bara går.........