S
SueCia: Har ett Systemair VR400 som jag skulle vilja ha en fuktgivare som forcerar ventilationen när man duschar. Men jag lyckas inte hitta någonting om hur man forcerar ventilationen. Jag har kopplat 2 relän från inbrottslarmet på ingångar för att stänga av eltillskott/sänka ventilationen till minimum när inbrottslarmet är tillkopplat. De funktionerna är dock de enda som finns beskrivna i
0 svar · 1,4k läst
Sittställning
Sittställning: Tja igen ! Nu börjar jag planera.. har bestämt mig för att köpa ett heru 160 s ec och dragning av rör blir ungefär som jag tänkt tidigare. Har några frågor bara; Ritprogram bra lätt gratis program för att rita upp Får man dra rör i skosten för frånluft? (Vi har öppen spis) Kan man dra till och frånluft i samma huv på taket? Tänker då gör hål i sidan gör till luft och
26 svar · 4,7k läst
·
C
cpalm: [citat] Om du inte känner skillnad på gammalt täcke, äggmök, gammal mjölk, braj och currygryta får du nog ta dig någon annan med ett mer nyanserat luktsinne.
13 svar · 3,0k läst
D
DahlEricsson1000: En billig och enkel investering är friskluft i sovrum/vardagsrum via ventiler och sedan installera fresh fläktar i badrum/toalett som går på konstant drift (lågvarv) och även är fuktstyrda. köp en TVOC mätare och se luftkvalitet innan vs efter. Finns många olika mätare att köpa på ex Elgiganten, Netonnet etc. alt 2, friskluft enligt ovan och istället för fresh en mekanisk takfläkt.
13 svar · 3,1k läst
·
D
DahlEricsson1000: Kör på bottenvåning (vardagsrum) samt ovanplan (hall). Har självdrag i huset så ville göra det bättre, tycker att det var rätt dålig luft. Så installerade dessa två samt friskluftsventiler i sovrummen samt frånluft i badrum via fresh. När vi flyttade in fanns ingenting mer än självdrag (utan tilluft) samt fläkt i kök. VL 100 tar större yta men låter lite mer. VL50 är mindre
21 svar · 4,4k läst
·
A
Anderscurl: Jag har handtagen permanent på och framme. Det blir lite kondens på dem. Så det finns nog en fördel med att ha allt innanför isoleringen.
55 svar · 7,5k läst
·
L
Anonymiserad 122206: Nja, borde aldrig bli godkänd i en OVK ska man nog säga. Jag har varit med om att få underkänd OVK i byggnader, där man tidigare har haft blanka protokoll, sen visar det sig att det inte ens funnits en frånluftsventil på toaletten. Beklämmande hur vissa utför sitt jobb.
5 svar · 1,5k läst
A
Antemoo: Roterande värmeväxlare kräver sällan någon förvärmare. Eftervärmare är kanske bra för komforten, men inte nödvändig. Har inte hunnit testa mitt aggregat då det är nytt, men det blir spännande att se hur det fungerar när temperaturen hamnar under -30
2 svar · 2,4k läst
P
Anonymiserad 197593: [citat] Hej! Tack för tipset, jag har ont i armarna så det kan bli problematiskt. Men värt ett försök. Tack. Drömmen är att ventilationen i badrummet går att stänga av med fjärrkontroll eller liknande. Funderar på om man inte bara ska sätta en avkopplare på fläkten (värmepumpen), så kan man stänga av hela husets fläkt tillfälligt medans man duschar. Hmmm.
4 svar · 1,3k läst
R
Runnis: Bara fantasin som begränsar. Plattsättaren som fixade vårat badrum satt en inspektionslucka med två hakar och en magnet. Tittar man lite snabbt syns det inte.
3 svar · 2,3k läst
·
H
henk2055: [citat] Aggregatet jag har heter Villavent VR300 TK/B /4. jag tror det är från 2009 alltså inte jättegammalt, men jag hör att lagret i tilluftsfläkten börjar låta lite illa när jag öppnar kåpan, men jag tror inte att det står för det mesta ljudet ute i rummet. Skall kolla in Acetec!
4 svar · 2,1k läst
S
sinuslinus: Jag satte ventilgaller med samma mått som teglet. Då kan man lämna ett hål när man murar. Sätt fler än du tänkt dig för det blir alltid för varmt i växthuset. [bild]
2 svar · 2,1k läst
·
TheImprovisor
TheImprovisor: [citat] Det är ett problem att lösa, såklart. Min tanke med frågan var att reda ut om det problemet öht är värt att fundera på ;) Det borde väl finnas något slags styrdon man kan lösa det med. FTX:en kommer ju med styrenhet och fjärrkontroll och hela alltet, men jag har bara kommit över fläktarna.
3 svar · 730 läst
Magnus Norlin
Magnus Norlin: [citat] Hur gjorde du? Hur styr du varvtalet?
5 svar · 5,6k läst
BirgitS
BirgitS: Eftersom det är dålig ventilation i huset bör ju fläktarna i badrum, tvättstuga och toalett gå jämnt. Sen ska det finnas tilluft i sovrum, vardagsrum och andra rum där man vistas under lång tid (inte kök) och det kan ju ske genom otäta fönster (så var det på 60-talet), spaltventiler i fönstren eller tilluftsventiler i ytterväggen. Sen ska det vara möjligt för t.ex.
5 svar · 1,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det ska inte vara några problem med det. Beroende på vad det är för motor så kan det även gå att styra flykthastigheten trådlöst.
1 svar · 749 läst
hellborg
hellborg: Kollar kattvinden i vårt hus som är relativt nyinköpt. Vi har två sovrum på övre våningen, som omges på långsidorna av två kattvindar. Kattvindarna går alltså längs med huset och i centrum av huset finns en hall och två sovrum. Alltså uppifrån: ------------------------------- kattvind1 ------------------------------- sovrum1 hall sovrum2 ------------------------------- kattvind2
0 svar · 919 läst
·
T
tergo: man kan testa med sätta ett A4 ark i mellan karm-båge och sen prova dra ut pappret när bågen eller dörren är stängd, då får man en uppfattning om tätningslisterna funktion
2 svar · 869 läst
H
hakfre: I den länkade tråden anges [citat] n: luftombyte i procent av husets volym V: husets volym i kubikmeter DeltaT: skillnad i temperatur mellan inne och ute Pwent: effekt i watt som krävs för att värma angiven luftvolym deltaT grader Man kan istället för att ange luftombyte i procent av husets totala volym (n*V), ange den volym som blåses ut genom ventilationen. Om du vet flödet genom
9 svar · 1,1k läst
T
Tokv41: [citat] Både och. Det är samma brummande som man hör vid aggregatet. För dåligt isolerat förråd egentligen men hade hoppats att växlarens motor inte var så högljud och även att den gått ner på lägre varv och snurrade långsamt istället för av och på. Men det kanske är så på alla aggregat? Att växlaren inte går långsamt utan snurrar och stannar i intervaller när den inte
22 svar · 6,5k läst
·
Blab601
Blab601: Har FTX och i källaren är ventilationen justerad så att den varken ska skapa undertryck eller övertryck för att minimera insug av radon. Jag kallar det neutral men finns kanske annan term. Jag skulle vilja öka ventilationsflödet i källaren men inte påverka trycket. Ventilationskanaler och ventiler för inblås och utblås har olika dimensioner och utformning så tänker att det inte bara
0 svar · 1,0k läst
I
Incitus: Ja nu vet jag varför det inte passar de hade satt in ett "avlopps" rör antar att det inte spelar någon roll utöver att inga galler med stos passar vilket är lite irriterande intressant då det var en firma som jobbade med ventilation som var och gjorde hålet genom tegelväggen. Antar att det blir till att hitta ett galler utan stos. Synd att de som jag tyckte var ok bara fanns i aluminium
3 svar · 1,3k läst
H
Hasselainen: [citat] Tack. Då ska jag sätta ventilen snett ovanför, vid sidan av, fönstret.
12 svar · 61,8k läst
·
T
tergo: finns nya Garageventil 404 Habo (P-6417063) | Byggmax
1 svar · 5,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Det spelar ingen roll om kanalen är i eternit, det är ganska vanligt i äldre hus. Se till att få upp fläkten på taket eller installera och kör igång pax:arna!
23 svar · 6,4k läst
·
L
Laakkonen: ..som tillägg är den extra kanalvärmaren (VEAB 1800W) som styrs av inställd önskad temp via termostat på värmaren via en givare från utgående kanal. Klart att alt isf för kanalvärmaren att installera direktverkande termostatstyrda element i alla 6-7 utrymmen i huset a' snitt ca 800 kr element 600w direkt el eller liknande .
5 svar · 1,9k läst
maah
maah: Jag har precis satt in en fläkt i mitt uterum som blåser in luft i huset. Jag har dock självdrag så installationen va betydligt enklare för mig. Jag satte en Pax Calima som har inbyggd termostat som startar vid 20 grader och ett enkelt kallrasskydd på insidan. Så jag har inga andra inputs på dina frågor, men om du behöver en bra fläkt för ändamålet rekommenderar jag Pax Calima.
1 svar · 1,1k läst
J
Jayward: Hej behöver lite hjälp här är snart färdig med renoveringen av källare och vill utöka luftventilationen i källaren även kunna bibehålla värmen utan värmeförlust. Jag kommer köra luftärmepump i källaren och undrar om miniventilation från mitsubishi hjälper så jag kan täta all öppen luft och köra ren luft via den utan större värmeförlust tror ni detta skulle funka eller?
0 svar · 982 läst
T
Tokv41: Vårt nya Acetec T110 G4 har en roterande värmeväxlare som går i intervaller och varje gång motorn till remmen som drar värmeväxlaren startar så brummar den till och aggregatet rör sig något. Ljudet bör den startar hörs genom väggar och golv och frågan är om det är samma med alla likande aggregat? finns det något tystare aggregat eller något där växlaren roterar långsamt
0 svar · 1,0k läst
I
Installation: [citat] ett par timmars jobb. Skall den upp i taket på samma ställe behövs 2 böjar och en bit spiro. Nytt hål ut så kan det knalla iväg mer tid. Det tar lite tid att vika upp isoleringen och lossa böjen vid rensluckan (vita pilen nedåt) kapa röret och sen docka på hela kanalen som man då även kapar innan den svänger ut genom taket.
1 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.