Någon som testat rumsventilator från Felxit?

184 läst  3 svar

1. G
    Medlem Nivå 5
    Tittar på rumsventilator från Flexit
    https://www.flexit.no/sv/produkter/...ie_dual_wifi/rumsventilator_roomie_dual_wifi/
    Är det någon som testat dem? Jag har ett sjuttiotalshus på 146 kvadrat en våning. Uppvärmnining är elradiatorer (kommer kanske byta till bergvärme).
    Vad jag förstår behöver man en per rum vilket ju blir rätt så dyrt då de kostar ca 10k styck, har fem rum plus två badrum och en tvättstuga. Badrum och tvättstuga har dock redan paxfläktar med fuktstyrning installerade.

Så till frågorna
    - Någon som har erfarenhet?
    - Kostnad för filterbyten?
    - För och nackdelar mot deras större lösningar, typ FTX?
    - De påstår att det de har värmeåtervinning, fungerar detta verkligen med denna "lilla" lösning och hur är er erfarenhet av hur mycket den gör för uppvärmingskostnaderna?
    - Verkar som att installationen "endast" innebär håltagning och därefter dra sladden till vanligt utag så ser det ut som att man kan klara detta själv. Är väl placering då som kanske behöver bli rätt?

2. G
    Medlem Nivå 5
    Talade just med en annan leverantör om denna utrustning och hans syn på saken var
    "hmmm mja jag är lite skeptisk, vad jag förstår är det nämligen så att luften går först ut genom en kanal för att sedan vända och gå tillbaka genom samma kanal. Har man då precis blåst ut damm, dålig luft, fukt etc så är ju risken att man suger in det igen"

Det låter ju på ett sätt rimligt och dåligt men och andra sidan låter det ju som ett nybörjarfel som måste gå att undvika med fler kanaler, jag får fortsätta att läsa på och undersöka helt enkelt

3. Bästa svaret

FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 9
    Vet inte om det är precis denna modellen jag lyssnat på men har sett Flexits och andra tillverkares "rumsaggregat" och jag måste säga att ljudnivån vid ett vettigt luftflöde är för högt för min smak.
    Jag ser detta som en "nödlösning" för enstaka kontorsrum/pausrum men inte i ett sovrum eller liknande.

Sedan finns självklart nackdelen med flera enheter med flera fläktar och filter jämfört med ett FTX-aggregat.

exerg gillar
  4. G
    Medlem Nivå 5
    Tackar, ja jag börjar luta åt ditt håll också FrittDrag_II. Får nog fortsätta att göra efterforskningar på ventilationsfronten.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: