Vi har en takkupa som kommer ner till köket med en öppning på 150x200. Det har troligtvis suttit en köksfläkt här tidigare.
Nuvarade köksfläkt sitter på andra sidan köket, men detta hål finns ju kvar. (Tidigare dolt bakom panel).
Vad kan man använda den till. In eller utluft?
Tips på hur den används bäst samt typ av ventil tages tacksamt emot.
Nuvarade köksfläkt sitter på andra sidan köket, men detta hål finns ju kvar. (Tidigare dolt bakom panel).
Vad kan man använda den till. In eller utluft?
Tips på hur den används bäst samt typ av ventil tages tacksamt emot.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
I kök ska det finnas frånluft så kallad imkanal. Det får inte finnas tilluft i kök. Det är väl lämpligt att återställa den som imkanal om det inte finns en annan och ventilationen i köket behöver förbättras.
Hur gammalt är huset och hur fungerar ventilationen i det?
Hur gammalt är huset och hur fungerar ventilationen i det?
Huset är från 1955 med självdrag. Detta är ju en gammal imkanal. Elen till spisen kommer ut vid golvet under denna. Spisen är nu i en annan del av köket där det finns en ny imkanal.BirgitS skrev:
Det vore ju synd att vara sätta igen detta hål, men vad kan man använda det till?
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
En sak du måste ta reda på är om kanalen fortfarande är tät så att det inte börjar lukta matos i andra rum.
Något ventilgaller som kan passa? https://www.byggfabriken.com/beslag-och-inredning/ventiler/
Det är ofta kanaler av eternitplattor.
Något ventilgaller som kan passa? https://www.byggfabriken.com/beslag-och-inredning/ventiler/
Det är ofta kanaler av eternitplattor.
Klicka här för att svara

