Ved, Pellets, Flis
Staffans2000: Jag tror att det bara är vid nyinstallation som det krävs att den är miljögodkänd. Men har du redan en vedpanna, är det ingen som märker att du byter. Min bestämda uppfattning är att det är nästan omöjligt att få för stora tankar. Pannans storlek är däremot mindre viktig. Staffan
Staffans2000: Kan påpeka att, förr var expansionskärlen gjorda av nitade plåtar, sedan svetsade. Eftersom pannan eldades med olja var nivån ästan densamma hela tiden. Så när de rostade sönder, så var det i form av en ring runt kärlet, i höjx med vattenytan. Bara några cm ner var det rostfritt. Staffan
Psolver: Här kommer ett schema som definitivt inte är korrekt ritat, men hoppas ni förstår hur jag tänker: Då den nedre elpatronen enbart aktiveras när det blivit för kallt för utedelen så tas en signal från denna —> Denna signal triggar ett dubbelrelä (pos. 2) (som sätts i hållkrets) som vid stängt läge ”lurar” pelletsbrännarens tempgivare att tanken är 80grader (400 ohm) via en
TorpAnders: Länkar till mig själv då det kanske finns större kunskap i detta forum. Hoppas det är ok. https://www.byggahus.se/forum/threads/ersaetta-skjutspjaell-i-skorsten.396205/
Tomture61: [citat] Jo , min luktade också pytonorm :D i början , andra eldningen var lukten borta . Obs detta innomhus , jag får bränd plast lukten utomhus , från röken , ibland .
lostinsweden: [citat] Ok dags kanske att byta eller prova rensa som Jonaserik sa.[/QUOTE]
hästvärme: [bild] [bild] Hej igen. Det har gått några år sedan denna tråd var igång. Nu har mina blandningsventiler för tappvarmvatten strulat ett tag. Jag har ofta mer än 100g i toppen på acktanken, på blandninsventilen står max 95grader. Min VVS installatör påstår att det inte finns några som är anpassade för högra temperatur. Någon som vet om det stämmer?
Pierre Skarp: Tack för alla svar. En ny laddomat är nu insatt, nästa steg blir att byta ut expansionskärlet dåbdet ej håller tryck.
PNO: Börja med att kolla att murstocken är i bra skick nu när du ändå har chansen. Kolla minst följande saker: - Att inmurningsstosen sitter fast. Alltså det inmurade röret som kaminens rökrör stoppas in i. - Att det inte går att se eller känna lösa stenar, stora bitar av lös puts eller liknande inne i murstocken om du tittar in genom hålet. - Att det inte finns pinnar och annat
Lutte: Om det är en rörbrännare så kan det vara så att du måste slänga in typ en halv näve med pellets längst in i brännaren så den har nå att tända. Jag gör så vid varje sotning i våran brännare, missar aldrig en tändning då. Sen när den här gått en cykel så här den byggt upp lite sot och aska så inte pelletsen som matas in inte trillar för långt in. Edit, är det
Granström2: De ursprungliga elektronikboxarna gick sönder och då tillverkade Janfire modernare utbytesboxar. Nästan lika dyra som begagnade moderna brännare på Blocket. https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/janfire-brannare/janfire-reservdelar/flex-a/elektronikbox-flex-a-ny.html?gclid=EAIaIQobChMImNnGq8Tt7AIVBiwYCh3e3QspEAYYASABEgLUS_D_BwE
byron v2: [citat] En smaksak. Ju mer medborgares förtroende för staten minskar, så ökar incitamenten att lösa konflikter. Visst kan man ringa till någon av statens frontsoldater (handläggare) och goda ner grannen. Men då finns risk för livslång strid, våld, hat osv. Lös det som två män, vill han inte prata om det. Tvinga honom att lyssna. Sätt dig vid hans köksbord och vägra gå eller vad
emwgrni: [citat] Hur ska ni ta in veden i Pannrummet? Jag har en Volvo L30 som jag kör fram 1.5m3 säckarna med, har en 2.5x2m(BxH) port. Jag får sätta säckarna på golvet innan för porten, sedan hoppa ur maskinen för att dra in pallen med vedsäcken på.. Optimalt är köra in med maskinen i pannrummet..
Tomture61: [citat] Enligt Premodul är det Max 500 mm stenull (på höjden) och sotaren hade inga invändningar .
Tomture61: För att svara mig själv . En villa grund (cementplatta) konstrueras med en bärighet på 2kN/kvm , med armeringen så klarar den mycket högre punktlaster än 200 kg / kvm 635 kg (0,27 kvm) är tydligen inga problem .
Per.berge00: Järn korroderar, men inte i den omfattningen! Elda när du fryser!
Matteus55: [citat] Kommer mer bilder här efter några dagars körning. Som sagt, igår var vattnet väldigt varmt. Men idag verkar det ligga på mer normala nivåer (se bild). Ena mätaren visar nedre nivå för vattnet. Har klickat runt lite i menyer men inget vettigt har kommit fram. Kan sänka temperaturer om jag vill i inställningar. Rökgas och syrehalt ökade några procentenheter efter fotot. Så
kulle: Du har en automatluftare på laddröret från pannan, den kanske är i stängt läge ?
LaT: [citat] Din höga panntemp är lite skum. Normalt så har man alldeles för hög cirka och då får man dålig skiktning. Så normalt skulle jag sänka c- pump till 2, ev 1. Men som sagt din höga panntemp är skum. Visar temp rätt, kan du kolla med nåt?
daysconfused: Ja, alltså med perspektiv på det hela kommer det nog inte vara hela världen. Men nu när man är mitt uppe i det och inte kan bruka fjällstugan än, då kaminen är enda värmekällan, så känns det värre än vad det egentligen är. När vi haft stugan 30 år kommer nog 1 månad mer eller mindre kvitta. Rätt grejer kommer nog förr eller senare men nästa gång jag renoverar en skorsten
Cider: Om du skulle gå in i Libris och söka där? Det är ett slags söktjänst för biblioteken, Kungliga biblioteket, universitetsbibliotek, med flera. Jag hinner inte söka där nu, men du kanske kan botanisera själv i Libris? https://libris.kb.se/
emwgrni: Hittade denna.. http://www.termoventiler.com/application/files/3414/5935/5885/Termoshunt.pdf Kolla med företaget, de brukar vara bra att svara vid frågor. De har även nya shuntventiler med automatik. Hur varmt var det bakom shunten/ Högst upp i tanken när du endast fick ut 35 grader? Varje hus är olika på vilken framledningstemp de kräver vid en viss ute temp. Har själv ca 40 grader ut
Workingclasshero: [citat] Jag är inte säker på vad du menar. Men skorstensröret gick närmare brännbart än rekomendationerna, så där klädde jag med plåt med luftspalt bakom, och plåten blev inte varmare än 85 grader. Nu är detta en strykjärnskamin som förmodligen aldrig kommer eldas i, men hjärtat vann över förnuftet och jag installerade den.
Tohan: Tänkte bara kolla med er.. Nån här som har koll på HETA scan-line prestige c.. Är de bra märke? Så här ser de ut just nu Om 3v kommer denna att se ut så här Ungerfär... Ville Keddy först men Keddy hade ej mått som passa..
joakim_j: [citat] Ja, om det läcker i "utventilen" kan man kanske anta att det läcker i "inventilen" också.
Claes Sörmland: Är det en traditionell ugn så kör lerbruk. Eldfast bruk blir stenhårt och tål värme men det kan inte hantera att underlaget ändrar storlek när det blir varmt. Då lossnar det från underlaget.
Einar b: Jag har 210 cm mellan skorsten och en vägg. Ryms baxi pannan där eller blir det för trångt? Kan någon mäta hur långt ut dörren kommer?
Langostanten: Okidoki, mailar lite med säljaren av insatsen. Tackar o bockar!