Ved, Pellets, Flis
Peter Stenberg: [citat] Hej och tusen tack för din återmatning. Jag fick ingen skruv med men kunde igår lösa detta enligt foto. Fick också vara noga med att kabeln in rör vid godset, kan tänka mig att isolering kan smälta. Igen, tack för svaret och trevlig helg. MVH [bild]
Trrttsch: Jag har en Egor Duplomat från -82 med pelletsbrännare som jag tänkte använda ett par år till. Det går åt en hel del pellets fastän det knappt är minusgrader. Har installerat motdragslucka och ska försöka hitta billiga turbulatorer. Jag har hört också talas om att det ska finnas nån sorts baffel som dirigerar om värmen från oljedelen bakåt så värmen tas upp bättre. Är det
nybyggarn3: [citat] Så kan det nog vara. Veden låg öppet under tak men årstiden är ju extremt fuktig. Är ingen vedexpert men inbillar mig att det ofta blir mögel på ved som torkas med uteluft. Även om den inte utsätts för direkt väta är ju luften väldigt fuktig delar av året. Hur som helst gick lukten över rätt snabbt efter att jag tog in veden. På fredag kommer sotaren och inspekterar
LouiseMartin: Hej vi skulle vilja mura utomhus-eldstad när vi bygger vårt hus. vi kommer ha en braskamin på andra sidan av väggen också (alltså invändigt) så de borde kunna ”dela” på skorstenen? Men någon som vet vad det kan kosta att mura en enkel eldstad likt bilden?
Pottefix: Okej . ja det låter inte helt fel det. De har gått bra, jag har rensat på marken, låg mycket Sten å annat bråte dära. samt reglat upp lite kortlingar [bild]
Tomture61: Höst / vinter tror jag inte veden torkar speciellt bra , så att skydda från nederbörd är inte fel . Lägg gärna kubbarna på pallar eller trädslanor så dom ej ligger direkt på backen . Att snitta upp barken med motorsågen får kubbarna att torka upp snabbare .
harryerik: Någon som kör pellets i en wiessmann vitorond 222 oljepanna, funkar det?
Taxture: [citat] Har en lika som har gått på automatik i 5 år..... enda bekymren jag haft är ju att den slocknat ibland...... och nu är ”matarskruven” nersliten i brännarkoppen :sweat: hoppas jag hinner laga den innan kylan :thinking: När det är kallt tar den iaf här rätt mycket pellets.... c:a en säck/dygn
Elin le: Hej folket! Tack för svaren Rörmokaren kom hit igår. Pumpen hade gått sönder, så fick köpa en ny som nu är installerad. Så äntligen finns det varmvatten igen
Maxaxax: [citat] Såg lite klurigt ut, många sladdar som ska rätt, men gör ett försök.
bergs: Då var det dags igen. Denna gång är det pelletsbrännare som spökar. Den har låtit lite illa och smällt sista tiden. Även luktat lite mkt rök i källaren. Nu går den inte längre. Matarskuven funkar men drivmotorn går inte. Kände på kugghjulet till matarskuven och det går fint. Kugghjulet till slussmataren sitter däremot tvärfast. Är det bara att byta hela drivmotorn direkt? (Vart
Aka55: Ställer mig till de positiva om du har tekniktank som är fysiskt högsta så är det bra, de slavar som är lägre kommer att fyllas när varmvattnet kommer ner till den nivån. Och det är väl bra! Du kommer att kunna nyttja vattnet bättre än om de var i samma nivå. /A
harryerik: Har planer på att sätta en pelletsbrännare i en Wieesmann oljepanna. Någon som provat att det funkar och att styrningen går att docka .
Mawe85: [citat] Ja det har du rätt i. Får se om jag kan få till det med elen på ett bra sätt för att montera en fläkt.
jonaserik: [citat] Dra dom rakt ut , sen drar till lite på den stor muttern som sitter mot själva laddaren, har du tur så blir det läck , annars blir det att tömma systemet om du inte har ventiler så det går att stänga vid tank/ar. Sen det med täta till som dom säger är en bra akutvård och till sommaren byta ventiler och koppling allt är ett stycke. Termostat finns på många ställen sök
Stefan1972: Bra fråga, ser ju nästan ut att ha brunnit väldigt hårt utan korrekt lufttillförsel men å andra sidan borde de inte brinna så hårt då heller så ja nå jag vet inte. Men gjutjärnsrören försvann ganska fort så det kanske är så där de blir........
sjalin: Hej. har en gammal gjurjärnskamin som behöver renoveras, vet om någor (bra) företag nära/i Stockholm som håller på med detta? MVH Sebastian
Kott1: Hej, vi har en kamin, som är från 87 som vi myseldar i. Den har tidigare varit klädd med plåt, hemmabygge, men vi har nu tagit bort plåten och vill vrida kaminen åt höger, så den står mot väggen. På vänster sida av kaminen vill vi sätta upp en vägg för att göra ett sovrum där. Vad behöver vi tänka på? Bygglov? Brandsäker vägg till vänster om kamin? Osv osv. Vi såg när vi
Linda_71: [citat] Där kan det skilja sig lite från kommun till kommun.
Klinker66: [citat] Ja, jag har kikat på deras hemsida men det finns ingen sådan där. Finns bara den med en hiss som föranleder till att bredden på kaminen blir bredare. Letar därför efter en kamin såsom på bilden där det inte finns någon ram runt insatsen.
Autodidak1: [citat] OK, då fattar jag problemet. Rördelarna ska INTE behöva fästas i varann, men här kan du lösa det på det sättet. Däremot ska delen i skorstenen sitta fast/vara tät. Troligen har den bara tryckts in i skorstene vid montering (slarv) och aldrig suttit fast på ett bra sätt. Då det eldats så har det långsamt tryckts ut lite åt gången (den har inte krupit tillbaka då den
Livslärlingen: [citat] Utmärkt! Tack :)
ghus: Hej, jag har en gammal eldstad utomhus som har ett relativt stort rostangrepp. Hur tar jag på bästa sätt hand om detta (om det ens behövs)?
Bo arnold: Har haft mycket problem med min Baxi eurofire brännare trots rökgasfläkt på skorstenen rökpuffar. Fick sedan tips att ta bort fläkten o sänka hastigheten på pannans fläkt efter lite justering av fläkthastigheten gick pannan perfekt helt utan rök. Se även till att ha rätt startdos för mycket pellets kan ge kraftiga puffar och för lite tänder inte alls.
Ursviken: Jag har liknande (som kostade 200 kr hos vår lokala plåtis) i hemmet och fritidshuset. Har silikonat fast dem och det håller hur bra som helst.
GladanS: Deras spisar är av olika pris och kvalitet, har för mig att de tillverkas i olika fabriker. Jag tycker inte de är särskilt snygga irl, dåliga gjutningar på snirkliga detaljer. På bild superfina. Funderade på en Viking 30 ett tag men den äldre modellen var så mycket snyggare. Vedspisen i mitt hus är dock mer en detalj och kommer inte eldas hårt i, så blev tillslut den jag tyckte om