26 056 läst ·
41 svar
26k läst
41 svar
Läcka i Baxi Bonus 30
Har grannen klagat något mer på röken?Hyltran från Veglemyren skrev:Usch vilken läskig tråd jag lider med er som har plåtpannor, men jag tycker att 10 - 15 år också är för lite.
Det skitjobb som det är att tippa pannan upp och ner, tycker jag att man med fördel kan byta ut mot att bära/ hugga/såga eller ta ner och hem, lite extra ved och i lugn och ro elda i en problemfri och långlivad järnklump.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Inte vad jag vet och även om hen skulle göra det, så tror jag att risken att jag skulle stöta på problem av det slaget, som du försöker insinuera existensen av, är mycket liten.Andreas_Hansson skrev:
Jag tror att jag skulle ha större problem med pannan, om jag hade valt den typ av panna som till exempel du och återförsäljare av plåtpannor förespråkar.
Jag har läst jättemånga trådar av detta slag, på många olika forum, och jag är avskräckt från att köpa en plåtpanna på grund av bland annat denna anledning.
Produkter som diskuteras: "avskräckt"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Att det rostar hål i plåtpannor är inte ett större problem än att gjutjärnspannor spricker av för hög temp.Hyltran från Veglemyren skrev:Inte vad jag vet och även om hen skulle göra det, så tror jag att risken att jag skulle stöta på problem av det slaget, som du försöker insinuera existensen av, är mycket liten.
Jag tror att jag skulle ha större problem med pannan, om jag hade valt den typ av panna som till exempel du och återförsäljare av plåtpannor förespråkar.
Jag har läst jättemånga trådar av detta slag, på många olika forum, och jag är avskräckt från att köpa en plåtpanna på grund av bland annat denna anledning.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
https://www.youtube.com/watch?v=Ydmx5Odu0QIAndreas_Hansson skrev:
https://www.byggahus.se/forum/biobransle/253435-lackande-atmos-panna.html
https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/46205-gjutjarnspanna.html
Några jag får intrycket att de så påstår att gjutjärn håller längre än plåt (I dessa trådar har mer på fötterna) har mer på fötterna.
Jag vet inte om det är ok att länka till youtub?
Jag visste inte att en gjutjärnspanna kunde gå sönder, och jag har aldrig hört talas om det.kulle skrev:
Redigerat:
Nu har jag aldrig pratat om att plåt pannor håller längre än gjutjärns pannor?Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag pratatde ju om röken från din gjutjärnspanna!
Och du svarade att jag försöker insinuera att du skulle få problem om någon klagade på din rök.
Men jag tycker vi gör så här,
Du berättar vilken kommun du bor i så kan jag ringa miljöavdelningen och höra hur dom tolkar byggreglerna.
Okej?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
För det första så ska man vara lite restriktiv när det gäller att dela med sig av information som rör sin egen person.Andreas_Hansson skrev:Nu har jag aldrig pratat om att plåt pannor håller längre än gjutjärns pannor?
Jag pratatde ju om röken från din gjutjärnspanna!
Och du svarade att jag försöker insinuera att du skulle få problem om någon klagade på din rök.
Men jag tycker vi gör så här,
Du berättar vilken kommun du bor i så kan jag ringa miljöavdelningen och höra hur dom tolkar byggreglerna.
Okej?
För det andra så handlar inte denna tråd om röken från min "ej miljögodkända gjutjärnspanna". Det finns för övrigt gjutjärnspannor som är "miljögodkända" också, och denna tråd handlar om sönderrostade plåtpannor.
För det tredje så har jag redan fått bra information från kommunen, i och med att jag fick ett klagomål på mig, och jag kan själv ringa till kommunen om det skulle vara något mer som jag undrar över.
Okej!
Vill gärna ha en update om hur svetsningen har funkat för er? Vår Baxi Bonus 30 har samma fenomen, vi eldar med pellets..
Funkar det med att svetsa den?
Funkar det med att svetsa den?
Jag har idag 21/12 pratat med Baxi, pga att min Bonus 30 , läcker på precis samma ställe, i inre vänstra hörnet....K kevinsjoegren skrev:
Dom frågade om den eldats med pellets och vilken brännare, Iwabo Villa , tydligen har den uppåtriktad förbränning, vilket gör att ”skenorna” blir överhettade- kallar Baxi det för orsaken enl dom, är att dom inte är helsvetsade.
Fick frågan vad jag eldar med , el ska elda med -ved sa jag. svaret blev , skär bort skenorna i samband med svetslagningen , använd keramik ”bottenskola” problem löst enl rek. Från Baxi.och vart även rekommenderad att byta packning och o-ringar vid manluckan-kylslingan.
Men helt klart, en hel dags jobb , utan t
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden