Finns det någon bra guide till injustering av pelletsbrännare?
Jag har Co-mätare, bredbandslambda och avgastempmätare pga bilintresse och funderar på om inte detta ska kunna användas till att mäta förbränningen av pellets
Jag har Co-mätare, bredbandslambda och avgastempmätare pga bilintresse och funderar på om inte detta ska kunna användas till att mäta förbränningen av pellets
KMP px21 i en TMV / NIBE compact 900 kombipanna. Sitter i källaren på 1 1/2 planshus med murstock
Har Du haft den i drift utan problem?det bästa sättet är att ställa denna enkla brännare, är att dosera lagom med bränsle o luft ,till en gul låga.mätningar med instrument gör ingen större nytta
Tempmätare på utgående på pannan är det viktigaste ( 175-200 grader)
Tempmätare på utgående på pannan är det viktigaste ( 175-200 grader)
Jaha, så det är ingen större vinst i att mäta syre i röken?
Den är installerad och i drift hos en kompis nu, har tänkt mig dit för att kika någon dag. Ska jag kolla på något speciellt?
Den är installerad och i drift hos en kompis nu, har tänkt mig dit för att kika någon dag. Ska jag kolla på något speciellt?
Vad justerar man för att få fram ändringar? Tilluftsspjäll eller matning av pellets?
Hur påverkar de olika parametrarna och justeringarna varandra? Tex om jag vill att det ska ryka mindre antar jag att jag behöver mer syre. Vad justerar jag då?
Hur påverkar de olika parametrarna och justeringarna varandra? Tex om jag vill att det ska ryka mindre antar jag att jag behöver mer syre. Vad justerar jag då?
Det går att justera båda delar,pelletsmatningen påverkar mest rökgastemperaturen,om man förutsätter att den är rätt så ända luften tills det blir en gul låga,för lite luft =röd låga,för mycket luft kort/vass låga
En nyfiken fråga skall Du köpa en ny brännare
En nyfiken fråga skall Du köpa en ny brännare
Ok, tack för svar. Jag ska köpa brännaren av en kompis och har tänkt åka och kika på den i drift nu i dagarna. Hoppas demontera den och installera i min panna vid månadsskiftet.
Nibe compact 900 är en liten och trång panna. Enl. nibes egna rekommendationer kan den dock köras med pellets i låg effekt 9-13 kW.
Litet askutrymme så det blir ingen rolig resa.
Det jag inte kan förstå varför du ska in med ett 20 kW muskedunder som PX21.
Till en panna som i sig kommer att vara ett problem borde man välja en brännare som är lätt att justera in och med ett effektområde som är avpassat till pannans 9-13 kW.
Att bara få en PX21 att fungera i en vanlig panna är en bedrift så varför göra det svårare än det behöver vara?
Litet askutrymme så det blir ingen rolig resa.
Det jag inte kan förstå varför du ska in med ett 20 kW muskedunder som PX21.
Till en panna som i sig kommer att vara ett problem borde man välja en brännare som är lätt att justera in och med ett effektområde som är avpassat till pannans 9-13 kW.
Att bara få en PX21 att fungera i en vanlig panna är en bedrift så varför göra det svårare än det behöver vara?
Jag har inte valt brännaren utan det råkar vara en sådan som kompisen har. Det känns bra eftersom jag har möjlighet att titta på den i drift innan och sen prova den i min panna innan jag bestämmer mig för köp.
Mm du tror inte det kommer funka bra? Vad blir problemet? Sota ofta? Svår att justera? Jag kan inte så mycket om brännare och har inte ens sett sen så det vore jättesnällt om du kan förklara mer
Mm du tror inte det kommer funka bra? Vad blir problemet? Sota ofta? Svår att justera? Jag kan inte så mycket om brännare och har inte ens sett sen så det vore jättesnällt om du kan förklara mer
Frågade kompisen och den sitter i en Nibe city oe100vx idag
PX21 är ett h-e att justera för en amatör som inte har rökgasinstrument. Inställningsmetoderna är primitiva.
Nibe City är en jättebra panna för pellets men ditt förbränningsrum är väl rätt mycket mindre.
Sedan är det frågan om en sådan brännare klarar att gå med så låg effekt som pannan gillar bäst.
Fördelen med PX21 är att den har en egen termostat så man slipper använda pannans termostat.
Kan du prova i pannan innan du bestämmer dig är det bäst.
Nibe City är en jättebra panna för pellets men ditt förbränningsrum är väl rätt mycket mindre.
Sedan är det frågan om en sådan brännare klarar att gå med så låg effekt som pannan gillar bäst.
Fördelen med PX21 är att den har en egen termostat så man slipper använda pannans termostat.
Kan du prova i pannan innan du bestämmer dig är det bäst.