Ved, Pellets, Flis
Husägaren97: Fick du ordning på det? Har satt in panna och tänkte börja elda nu i helgen. MEN hur bör jag göra med fjärrvärmen? Tanken med eldningen är värme i elementen, fjärrvärme för varmvatten.
yonna: [citat] Nej, bara ett litet modernt hus med ISOblock. Diskuterades en del driftkostnad då huset ritades men det är inte ett passivhus.
Camilla Brandt: Vi har en eldstad i ett hörn med en rundad huva på. Det ser inte ut som att huvan har någon bärande funktion, kan man ta bort den? Vi vill ändra utseendet....
abel48: Har sen 4-5 år sen en vedex 3300 vedpanna. Hur vet man när de är dags att byta keramiken? Förstår att de äter större o större hål i den men när börjar man tappa effekt? Min ser ut såhär n [bild] u Mvh Anders
Demmpa: Om det inte är vatten utifrån via yttre skorstenen/taket, så bör det bero på att varm & fuktig luft kommer upp på vinden å kyls ner, då kondenserar vattnet på kalla ytor och rinner ner. Öppna upp gipsinbyggnaden på vinden och isolera med stenullsisolering mot skorstenen.
robin l: Hej behöver hjälp. Har en egor v25 ub. Den läcker och är dags att bytta ut. Har lågt i tak och inte så mycket möjligheter till alternativ. Har två 500 liters tankar som är parallellt kopplade. Vad kan jag ersätta med. Jag vill ej köpa nytt då det om några ,5-10 år kommer att bytta från ved till nån form av växlare. Ctc v25 ska ju vara samma men den finns i olika modeller. Jag har
Spikrätaren: Det finns ytterligare en negativ aspekt med ved inpå husvägg; en något förhöjd risk att få objudna gäster i form av skadeinsekter... Även fukt om man staplar färsk ved. Man bör isf se till att det är luftspalt imellan vägg o ved.
Tombrittberg: [citat] Plåt mot marken och plåttak med luft mellan barken/näver uppåt för att skydda mot kondens.
ArneTW: Vitmögel... Jag inser att det inte är optimalt men då det är svårt att undvika om man inte följer "reglerna". Hur farligt är det? Eldar med det utan att oroa mig. Dock släpar jag inte in det brevid kaminen i stora lass. /ATW
aka_the_barf: För den intresserade så börjar det ta sig. [bild]
johoda: [citat] Tjena Staffan. Nej det finns inget spjäll att ändra på efter uppstart.
Nissens: [citat] Det enklaste och sannolikt långsiktigt bästa och billigaste är sannolikt att byta kassetten. :)
Johannes Lundgren: Vi har i två år eldat rätt så flitigt i vår plåtkamin, den är luftmantlad och försedd med (högljudd) fläkt som snabbt värmer vardagsrummet till 30°. Luckan har saknat tätningslist och jag tycker den suger rätt mycket luft genom den, vilket inte ska behövas eftersom den också tar luft utifrån. Dessutom ryker det såklart alltid in innan man fått drag. Så jag skaffade en
Prodigys: [citat] Ser ut som en bockad plåt med två datorfläktar, borde gå att fixa själv om man är lite händig.
Linda_71: Hej igen. Många sotningsföretag jobbar fortfarande i ett DOS-baserat progtram. I detta program styrs det med koder. I nästan alla distrikt i sverige står P för pellets, dessa sotas vanligtvis i södra sverige 1g/år. Vissa kommuner vill ha 2g/år. 020 står för panna att det står ved/flis är nog för det fanns inte pellets när det registret gjordes utan man måste då ändra detta
Pottefix: [bild] Har en annan variant till isolerat lock, om någon vill vara med och spekulera i denna idé så blir jag glad. Fundera på hur man kan göra en kökspanna typ wamsler mer effektiv mot vattnet. samt avge mindre effekt i form strålningsvärme. Original sitter det vattenmatel på sidorna av eldstaden, men mycket av energin/ värmen går upp till spishällen som ibland blir nästan Röd om
Pottefix: [bild] [bild] [bild] Fundera på hur man kan göra en kökspanna typ wamsler mer effektiv mot vattnet. samt avge mindre effekt i form strålningsvärme. Original sitter det vattenmatel på sidorna av eldstaden, men mycket av energin/ värmen går upp till spishällen som ibland blir nästan Röd om man eldar kraftigt. Självklart bra om man vill laga mat på den men mindre bra om man vill kunna
JRVSKAN: Ja samma här sotaren våran gör inte sitt jobb som det ska göras,så himla tråkigt när folk inte gör sitt arbete som det ska. har anmällt mig till sotarutbildning men pga pandemi är det bara avvakta när det sker. Men det finns också bra sotaren. som tur är. hälsning/James
MickeStärte: Jag bytte hela enheten, givare/termostat och nu fungerar det perfekt och det var betydligt enklare än jag först trodde. Alltid kul att lära sig något nytt, tack för alla tips och tankar.
johoda: [citat] Tack för svar. Jag gör allt detta och har skruvat på ställskruvarna för luften men får inget drag. Jävla piss
Pottefix: Hej, märker att det finns fler än mig som har wamsler kökspanna, jag har inte hunnit installera min än. Måste besikta skorsten och kanske glidgjuta först, får se vad sotaren säger. men min fråga är hur stor tank ni skulle rekommendera till min wamsler k 147, har dåligt med plats men kan nog få in en 300L acktank i köket. Vad tror ni är den på tok för liten? Med tanke på effekten
Åsa Lund: Det där är också ett spjäll. Främst har man det stängt när man inte eldar för att minska kallras. Sedan kan man justera lite med det när man eldar om man vill, bara akta så det inte ryker in.
johoda: [citat] Haha ja det vet jag men det var inte det jag frågade om. Jag frågade om sprucken keramik är svaret på sämre drag i pannan?
tippen1: Hej.Jag blev lurad av Värmestugan när jag beställde pellets,fick aldrig någon pellets.Polisanmälde detta,men dom la ner ärendet.Jag hade också reklamerat det hos banken.Idag fick jag ett mejl från Handelsbanken att dom hade betalat igen pengarna.Nu får man gå vidare och hoppas att dom får stopp på Värmestugan.