K
K-S-L: Har efter lite olika alternativ beslutat mig för en isokern modulskorsten. Jag ska ha en öppen eldstad och isokernen bygger en del från väggen om man limmar ihop den från golvet (gjuten förstärkt platta) för att sedan mura eldstaden utanpå. Känns som intrycket kommer bli klumpigt. Så nu till frågan, är det möjligt att mura upp eldstaden på golvet, för att sedan gjuta ett
0 svar · 857 läst
V
Vante: Fescon Gjutmassa TKV, 53067 25KG Eldfast Fescon Eldfast murbruk är ett specialbruk med aluminatcement som huvudbindemedel och chamotte som ballast med en maximal kornstorlek på 0,5 mm. Lätt att använda. Värmetålighet +1300°C. God arbetbarhet. Används för eldfast gjutning och reparation av ugnar, grillar och andra eldstäder. Vattenbehov: 2,0-3,5 l/25 kg Färdig massa: 11-12 l/25 kg
10 svar · 5,9k läst
·
V
vinylskiva: Tigersåg med metallblad så blir det inget gnistregn inne i bastun
1 svar · 2,0k läst
·
V
vinylskiva: Dom vanligaste lösa stegen är godkända för max 45 grader. Då får man ha en fast stege på den branta delen och lösa steg när det planar ut, om man inte vill ha två fasta stegar. Sen finns den här varianten, https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/stegar-och-stallningar/stegar-och-pallar/stegar/lankarmar-002481/ Aldrig sett den i verkligheten dock, däremot andra typer av
1 svar · 2,0k läst
E
exerg: Morsö 1412
6 svar · 2,9k läst
·
E
6 svar · 2,9k läst
·
Nils-Orvar
Nils-Orvar: Kan vi få se lite bilder? :geek:
15 svar · 3,7k läst
Tomture61
Tomture61: NVI 31.000 :- :oops::rolleyes:
2 svar · 814 läst
Tomture61
Tomture61: En bil cat fungerar vid 400-600 gr .
21 svar · 5,1k läst
·
50Sven
50Sven: Tack för svar! Sotaren var hos oss för några veckor sen och har sagt att det är bra flöde. Samma med en pelletstekniker som har fixat broms i mataren för den spottade ut massor av obränd pellets och han testade också draget och sa att det var bra. men fåglar kan väl vara snabba och dom är ju glada för att släppa ner grannens körsbärskärnor i skorstenen. Blir det plastig doft om
3 svar · 1,1k läst
·
E
etompau: Kassahuset i Malmö har en utställning med spisar. https://jrgfiresweden.se/collections/frontpage
5 svar · 2,8k läst
P
Anonymiserad 109102: Efter många funderingar hit och dit så blev det en klyv från Jula, HL 730, den tar väldigt lite plats och det är en fördel för jag har inte så plats, sen så tyckte jag att det är bra med att köpa där jag bor med tanke på reservdelar och sen är det bra att gynna orten :) har kört hela eftermiddagen idag och den fungerar bra, går tyst och fint och den står stadigt och jag tog
28 svar · 9,6k läst
·
G
Granström2: Här har du tre moderna pelletspannor som är allt i ett inklusive brännare och vvberedning. Varmvatten framställer man på sommaren med en elberedare som kostar omkring 1400 på Jula. https://www.blocket.se/annons/gavleborg/pelletspanna_ctc_ecoflex/91772227 https://www.blocket.se/annons/varmland/pelletspanna_ariterm/91857082
49 svar · 4,3k läst
·
A
Anders_Nilsson: [citat] Japp. Fast jag vill minnas att han upptäckte det av en ren slump, de kärl han förvarat salt i fick glasyr. I Afrika har man vissa kärl utan glasyr så att vattnet i dom sipprar ut genom porerna i lergodset och avdunstar. Vattnet inne i kärlet kyls då av avdunstningsvärmen. Har du även provat långkok typ kalops i Viadrusen?
9 svar · 4,4k läst
·
F
Freimeister: [citat] Tack för svar =) På just denna vedspis är det krav på 1.5m till brännbart material annars hade jag kunnat ha en vanlig köksfläkt/kåpa. Jo jag har också funderat över samlingen av flottet och vart det ska ta vägen, därav sökandet av kunskap här haha Vedspisinstallatören menade på att de kunde mura en spiskåpa och så får jag själv ordna med extern takfläkt, kåpan
3 svar · 3,7k läst
·
H
Hybro: Besiktningen gällde en helsvetsad stålpipa av syrafast stål utan skarvar raka vägen upp från kamin genom inner- och yttertak. Enligt anvisningar från sotaren, så är nu pipan isolerad med två lager 50 mm stenullsmatta med förskjutna skarvar både horisontellt och vertikalt, i en plåttrumma 120 cm hög, som börjar 50 cm under innertaket och fortsätter ca 50 cm ovan isolering på vind.
16 svar · 5,2k läst
S
senmathal: Ja det är samma företag. /Mats
4 svar · 3,2k läst
·
G
Granström2: b betyder att den har en kopparberedare i stället för slinga.
3 svar · 2,1k läst
D
Dauen: Vår Keddykassett monterades på små "tassar" av stål. Vi lyfte bara upp kassetten med ett järnspett och sköt in dessa. Finns det sådana under din kassett går det kanske att få ut dessa så att rören får lite mer spelrum när kassetten kommer ett par centimeter längre ner.
1 svar · 1,3k läst
·
A
Anders_Nilsson: Du får vad du betalar för. Själv tycker jag danska kaminer har fin formgivning nen de kostar därefter. Ett tips är att välja en kamin med automatspjäll för hög bekvämlighet. Hwam är ett märke som har denna funktion. Även en del modeller på Hornbach har detta. Bor du i större stad så kolla att kaminen klarar alla typgodkännande, är den svanenmärkt så minskar risken att
1 svar · 1,5k läst
P
PatrikJo: [citat] Du har en poäng där, det skiljer en faktor tio i värmekapacitet. Så 200 kg panna skulle motsvara ungefär 20 liter pannvatten, där en stor del går förlorat vid varje eldning. Om det sen är mycket eller lite, det beror ju på hur stort systemet är. Ett normalt system i en villa är kanske på 150-200 liter totalt utan tank? Och ja, totala glödtiden är oberoende av tankvolymen.
7 svar · 1,2k läst
Immobil
Immobil: Är skorstenen putsad, kan du kna [citat] Det var billigt. Här tar han 1 700:- för att filma!
2 svar · 1,5k läst
nizzehult
nizzehult: [citat] Nja, men dessa verkar mera hemmabyggda och är troligen inte lika effektiva. Har inte sett nån sån som är fabriksbyggd. Den får gärna kosta några tusenlappar, bara den funkar och är diskret.
2 svar · 2,9k läst
S
Svanteman: [citat] Yes den är på plats. Min rörkille ligger hemma i nåt virus så vill inte jaga honom men han har gjort planen och beställt delar så det ska vara rätt och riktigt, ville mest få bekräftat att jag inte tänker helt trasigt och blandat ihop vad han och jag snackat om
2 svar · 1,4k läst
·
D
Dr Jumping Jack: Jag har satt in insats och ett skorstensrör i befintlig öppen spis men detta är ett envåningshus (sommarstuga). Kostade 30k. En granne lät riva sin spis och satte in en kamin på annan plats (också en våning). Blev förvånansvärt billigt. Ca 50k.
10 svar · 5,8k läst
·
S
Sv00: Vad innebär motdragslucka och tilliftsventil?
5 svar · 1,6k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ståldubb och lerbruk känns som en bra start.
1 svar · 2,6k läst
·
W
Wasse: [citat] 15 300:- 40 450:- för hela med 810 style & skorsten
5 svar · 2,5k läst
U
Urban J A: Tack för råden jag fått. Har nu bestämt mig, blir en Viking 75. Finns säkert bättre spisar men fick ett mycket bra pris av lokal firma inklusive installation.
10 svar · 6,0k läst
·
joakim_j
joakim_j: Hej! Jag köpte en acktank för ett tag sedan som jag tänkte ha till min nya värmeanläggning. Det är en isolerad 500-literstank med tre slingor i. Några anslutningar är öppna, någon är pluggad och i någon sitter det en elpatron. Sedan jag köpte den har den stått i vårt kallförråd som ligger vägg i vägg med huset, så det blir nog sällan minusgrader. Nu har jag börjat undra om
0 svar · 1,2k läst
M
-MH-: Jag har kökspanna med ved i vedboa.
12 svar · 6,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.