Hej
Jag har ett uterum där det finns en öppen spis frikopplat från huskroppen, se bild1 .
Den öppna spisen ger inte mycket värme när jag eldar och jag funderar därför på att sätta in en spiskasett typ Contura i5. Spisen sotades utan anmärkning av sotaren i dec.
När jag var hos två lokala återförsäljare av spiskasetter och visade bilder så fick jag väldigt olika feedback efter att ha visat bilder.
Den ena såg inga problem och antingen anslöt man kasetten där själva skorstenen börjar (Det finns inget spjäll i skorstenen). Eller så satte man in ett inner rör med isolering hela vägen upp till toppen som har en huv.
Den andre återförsäljaren var mycket mer frågande till längden och ville inte sälja en kassett om inte längden på skorstenen var minst 3,5 meter från utloppet från kasetten upp till toppen. Ang anslutningen till skorstenen menade han att ett isolerat rör vara bäst och var osäker på draget om man bara kopplade in kasetten i befintlig skorsten.
Nu har jag mätt och totala höjden på skorstenen som är ca 3,7-3,9m. Tar man då måttet (kanalen?) från spiskasettens utlopp så blir det kanske snarar runt 3m upp till toppen.
Själva storleken på kanalen i skorstenen är en tegelsten, typ 25x12 cm, bild 3
#Hur illa är denna längden på skorstenen för drag etc?
#Skorstenen är nysotad, jag vet att jag behöver göra en besiktning men måsta jag ta dit en sotare innan jag beställer kasetten?
#Är kanalen för stor för bra drag?
# Något annan att tänka på?
Mvh
Markus