Hej

Har ett sommartorp (Gammalt timmerhus) som jag byggt till. Det är nu 35+35 m2 stort. Plus lika stora vindar i varje del.

I tillbygget har jag installerat en luft/luft-värmepump. I timmerdelen, som jag tilläggsisolerat lite, finns en liten köksvedspis. Vi har för första gången nu använt torpet lite vintertid. Och elen i byn där torpet ligger är inte billig. Det har kostar mycket att hålla huset varmt.

Jag har funderat lite på möjligheterna att installera nån enkel, mindre vedpanna. Inte att värma upp hela huset med utan att ha som komplement. Har ingen källare så det skulle i så fall innebära att pannan står utomhus.

Kan det vara nåt att satsa på? Vilka lösningar/alternativ finns? Vad skulle det kosta?


Ved har jag i massor.
 
Åsa Lund
Du kommer väl bara elda när du är där? Så varför inte njuta av brasan i en kamin?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du kommer väl bara elda när du är där? Så varför inte njuta av brasan i en kamin?

Hade kanske vart nåt. Problemet är installation av skorsten.
 
Åsa Lund
S Sigge skrev:
Hade kanske vart nåt. Problemet är installation av skorsten.
Stålskorsten är inte så svårt som du tror
 
Tomture61
S Sigge skrev:
Hade kanske vart nåt. Problemet är installation av skorsten.
Om du ska ha en vedpanna utanför huset så Nr1 Bygga hus till pannan Nr2 dra en kulvert till bostadshuset Nr3 installera rör och radiatorer i bostadshuset .
Eller inst en kamin med rökrör .
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.