2 227 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vedpanna som komplement?
Hej
Har ett sommartorp (Gammalt timmerhus) som jag byggt till. Det är nu 35+35 m2 stort. Plus lika stora vindar i varje del.
I tillbygget har jag installerat en luft/luft-värmepump. I timmerdelen, som jag tilläggsisolerat lite, finns en liten köksvedspis. Vi har för första gången nu använt torpet lite vintertid. Och elen i byn där torpet ligger är inte billig. Det har kostar mycket att hålla huset varmt.
Jag har funderat lite på möjligheterna att installera nån enkel, mindre vedpanna. Inte att värma upp hela huset med utan att ha som komplement. Har ingen källare så det skulle i så fall innebära att pannan står utomhus.
Kan det vara nåt att satsa på? Vilka lösningar/alternativ finns? Vad skulle det kosta?
Ved har jag i massor.
Har ett sommartorp (Gammalt timmerhus) som jag byggt till. Det är nu 35+35 m2 stort. Plus lika stora vindar i varje del.
I tillbygget har jag installerat en luft/luft-värmepump. I timmerdelen, som jag tilläggsisolerat lite, finns en liten köksvedspis. Vi har för första gången nu använt torpet lite vintertid. Och elen i byn där torpet ligger är inte billig. Det har kostar mycket att hålla huset varmt.
Jag har funderat lite på möjligheterna att installera nån enkel, mindre vedpanna. Inte att värma upp hela huset med utan att ha som komplement. Har ingen källare så det skulle i så fall innebära att pannan står utomhus.
Kan det vara nåt att satsa på? Vilka lösningar/alternativ finns? Vad skulle det kosta?
Ved har jag i massor.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Klicka här för att svara