Ja det är mycket grejer på ett järnspett. :)
Brukar bli dyrt att få till det med en gammal Pellx med uppgradereingar, multimetrar och allt annat som ska till.

Har du fyrkantiga eller runda tuber i pannan? Veckade plåtar kan bli effektivare om man lyckas få till bredden på remsan rätt. Ska bromsa röken så lite som möjligt men ge största möjliga värmeöverföring till pannan.

Jag har fyrkantiga rökkanaler i pannan och 2 av dem var tomma. I dom tomma stoppade jag ned skruvade turbulatorer samtidigt som jag tryckte ned en extra skruvad bredid en veckad i en av kanalerna som var lite större.

Ikväll ska jag mäta fläkten med trueRMS *exalterad*

5ae6cc1e-35cd-0ba4.jpg

Det visade sig vara 170vac när jag mätte med trueRMS multimeter. Jag drog ned det till 150vac och nu ligger
Tempen på 220 grader.

Det känns som den går bra nu så nu får den gå tills jag askar ur om en vecka. Visar det sig att den inte sotar mer och askan ser bra ut får den vara så här. Ska även slänga ett öga på röken ur skorsten när det är ljust ute.

Tack för all hjälp hittills!

Nu har den tuffare och gått några veckor till och jag har inget att klaga på. Jag märkte dock att jag har en hård beläggning i askutrymmet/förbränningskammaren i pannan. Jag måste hacka ganska hårt för att få bort det. Ska det bli så?

5ae6cc2f-9c5f-3498.jpg

så skall det inte vara,förmodligen för mycket syre,det skall bara vara aska

Ok, tack för svaret. Då ska jag dra ned fläkten lite

Ja har en hamnar pelletsbrännare som hamnar i driftstopp väldigt ofta någon som vet varför? Det är en kmp px22

Har likadan brännare och hade problem med driftstopp när vi flyttade in. Bytte tändelement och då funkade det igen. Har bytt element en gång om året sen dess, typ. Kan även vara triacstyrning googlade jag mig till då så jag köpte en sån och ett tvåpack tändelement från pbs.nu.

Så har du inte redan bytt element hade jag börjat där, mer än det och styrningen har jag inte behövt pula med för att få igång det.

S
A Arbogast skrev:
Har likadan brännare och hade problem med driftstopp när vi flyttade in. Bytte tändelement och då funkade det igen. Har bytt element en gång om året sen dess, typ. Kan även vara triacstyrning googlade jag mig till då så jag köpte en sån och ett tvåpack tändelement från pbs.nu.

Så har du inte redan bytt element hade jag börjat där, mer än det och styrningen har jag inte behövt pula med för att få igång det.
Om det är triacen går ju att mäta eller köra en uppstar ned fallslangen borta och bränbaren utsvängd. Efter att skruven matat fram startdosen ( i en hink) så ska elementet bli varmt. Blir elementet varmt är det inte triacen. Det kan vara draget som är för högt. Men elementet har inget med driften att göra när brännaren väl går i driftläge. I så fall tror jag mer på flamvakten. Pellex är en enkel brännare så det borde vara enkelt att lösa.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.