Hej alla,

Vill bara delge er min erbarmliga period med en panna som läcker vatten. Min Baxi Bonus 30 blev installerad hösten 2006 och är således bara 5 år gammal. Märkte det först förra veckan när jag rakade ur aska ur förbränningsrummet, det jag fick ut var blöt aska :@

Jag kollade så gott det gick och fann att det droppade framför tub-paketets främre vänstra hörn. Det är ju ett jäkligt bökigt ställe att komma åt via luckan så beslutet blev att koppla från pannan och lägga den på rygg, skära upp bottenplåten och på så vis skapa sig arbetsutrymme. Sagt och gjort. Se bild 1 för mina fynd...

Jag misstänkte att läckan kommer från svetsen mellan plåten och tub-paketet och slipade rent och la i ordentligt med ny fog där. Nöjd med jobbet svetsades bottenplåten tillbaks och pannan kopplades in igen och fylldes upp igen bara för att konstatera att det fortfarande läckte... förb...e sk*t!

Slutsatsen blev att det fanns kanaler/porer från fabriks-svetsen (gjord från andra sidan plåten) som på något märkligt vis kröp igenom. Skar upp sidan på pannan och svetsade om fogarna från "rätt" sida med bred marginal. Plockade ihop pannan igen och kunde än en gång konstatera att det fortfarande läckte vatten! Va f-n?!

Ner med pannan på rygg igen, skära upp bottenplåten på nytt och slutligen provtryckning med ngt kilo och då kunde jag se det osannolika: Se bild 2

Läckan kommer inte från någon svets-skarv mellan plåtar utan den kommer från där man punktat fast bär-skenan för flambaljan! Den svetsen har uppenbarligen skapat spänningar i plåten (4mm plåt) som med tiden fått den att skapa en spricka :O

Slipar igenom nästan hela plåten och kan tydligt se var vattnet tagit för väg genom plåten. Lägger på ordentligt med ny svets och nu får man hoppas att det håller både länge och väl!

Det som förvånar mig är att det spricker mitt på plåten som inte har en skarv där utan bara en häftning av hållskenan för flambaljan på sig. Jag vet ju att det kan hända men var ju inte vad jag förväntade mig precis. I min värld så kommer 99.9% av alla läckor i skarvar!

Varför måste denna 0.1% drabba mig???

• panna orörd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000353.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
classic350
  • Laddar…
Trist med sånt problem, men bra att du hittade och delger.

Det är nog inte så ovanligt att sprickor uppstår så där i svetsade konstruktioner. Beror väl för det mesta på att antingen är detaljen felkonstruerad, för mycket svets i det området. Plåten kan inte "röra sig" tillräckligt vid pannans temperatursvängningar eller att svetsaren inte har följt konstruktörens svetsanvisning. Det som har hänt här är säkert att området är utsatt för mycket inbyggda spänningar efter svetsningen och när det sedan läggs en svets uppe på plåten så blir det en HAZ (Heat Affected Zone) runt den och det skapar möjlighet för sprickan att uppstå.

Kommer ihåg en gång när jag satt och pratade med en konstruktör om just det här problemet med svetsade konstruktioner. Han sa att, för att hårdra det lite så spricker alla svetskonstruktioner, det gäller bara att konstruera dom så dom spricker på ställen där det inte spelar så stor roll. Är väl kanske att ta i men han har ritat mycket kranar, skogsmaskiner, lastbilspåbyggnader mm så han vet nog va han pratar om.

Har du pratat med Baxi om det här? Har dom inte 5 års garanti?
Men dom kanske har gjort som dom gjorde mot mig när jag hade problem med en av deras produkter, bemötte mig med fullständig tystnad q(;^;)p

Att sprickan uppstår just där kan kanske bero på närheten till svetsen vid innermanteln. Avståndet är relativt kort och plåten har ju minimalt utrymme att röra sig på. Svetsfogen lär ju inte röra sig... Just därför är jag inte heller helt förtjust i det faktumet att det lagts bred fog på ställen där jag först trodde läckan befann sig, jag har ju flyttat och minskat rörelseförmågan i plåten q(;^;)p

Jag har inte pratat med Baxi sedan läckan avslöjats och även om dom har 5 års garanti(?) så har jag överstigit den med flera dagar :rolleyes:

En panna skall hålla iaf 10-15 år utan behov av svetsjobb om jag får tycka till. Minst! Det här jobbet har tagit mig många timmar och mycket besvär att åtgärda. Bara att koppla ifrån och vicka ned ~450 kg panna är ett skitjobb som min rygg inte behöver ;)

Redigerat:
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
Visst borde den hålla i 10 - 15 år. Allt annat är väl uselt. Fy f-n vilket jobb du har gjort, inte avis men impad d^_^b

Prata med dom, är det nåt knas med konstruktionen borde dom vilja veta.

F,ö var inte det här bra, jag hade nästan bestämt mig för en sån här panna. Vill ha en till mina 2 kubiks tank som är smidig att ställa om mellan ved och pellets. Får kanske fundera på nåt annat nu. :S

Kolla på Gaselle, oslagbar pellets/ved-kombination.

Majgårdarna
Punktning är ett riktigt otyg. Snabb uppvärmning och snabb kylning. Det är på sådana ställen det blir sprickor.

Ett skrap märke från pinnsvets är kan skapa sprickor i lite vassare material

Min erfarenhet av konstruktörer och svetsning är inget vidare...

Andreas_Hansson skrev:
Punktning är ett riktigt otyg. Snabb uppvärmning och snabb kylning. Det är på sådana ställen det blir sprickor.

Ett skrap märke från pinnsvets är kan skapa sprickor i lite vassare material

Min erfarenhet av konstruktörer och svetsning är inget vidare...
Tror tamigf-n att min nästa panna skall vara pop-nitad ;)

imponerad!
man sägs kunna täta små sprickor i pannan provisoriskt genom att dosera ca 0,5 l vattenglas till pannvatten. Det bildas små kristaller där vatten läcker och avdunstar och ibland stoppas läckage av kiselsaltkristaler som bildas.
Har aldrig provat själv men andra sa att det funkar ....
gaia

Även jag har råkat ut för samma typ av spricka!!
10 år gammal panna, bara vedeldad.
Kan jag komma åt att svetsa sprickan genom att ta upp en lucka i sidan?
Vattenglas? 0,5 liter av pulver, färdig blandning eller vaddå? Var köper man detta? Tror ni att detta kan hålla fram till i vår? Vill inte ställa av pannan mitt i vintern!

Om sprickan sitter på samma ställe som i min panna måste du ta upp botten för att komma åt. Det blir ju 2 plåtar att ta sig igenom (vattenmantlingen) om du skall igenom från sidan och det blir bara väldigt fel. Se till att vara dugligt säker på var sprickan sitter innan du slaktar pannan. Har du möjlighet att provtrycka panna så gör det!

Vattenglas kan jag inget om :-(

Menar du att det sitter en plåt mellan ytter- och innerplåten som styr vattenflödet. I så fall förstår jag vad du menar. Och jag som hade hoppats på att det skulle vara hyfsat lätt åtkomligt.
Ja, jag är ganska säker på att felet är på samma ställe, precis i hörnet på listen för asktråget. Måste ha spegel får att se läckagestället. Om jag förstått det hela rätt så måste jag
§ Strippa hela pannan
§ Välta ner den på sidan
§ Skära upp den undre plåten för att komma åt
§ Slipa upp sprickan ordentligt och svetsa igen

Vad är det för material i manteln? Behöver jag ha speciell elektrod?
Körde du TIG, MIG eller pinne?
Några andra trix, värmebehandling etc?

Jag är mycket tacksam för att få ta del av dina erfarenheter.

Ja, det är vattenmantlat hela vägen ner efter sidorna. Du bör ta det underifrån om du är övertygad om att läckaget finns vid fästet för flambaljan. Du MÅSTE inte strippa pannan; jag hade höljet kvar och lade pannan på rygg. Hanterar du den "varligt" så sabbar du inte höljet.

- Plocka ur bottenstenarna och isolering under dessa. Ta det försiktigt så att det inte bara blir sopor av isoleringen...
- Koppla ur pannan och töm den (såklart...) Ta bort fläkt och rökrör om du ska lägga den på rygg
- Vicka ned pannan lugnt och försiktigt. Starke grannen är din vän ;-) Skulle gissa att den väger ca 400 kg urplockad
- Skär bort bottenplåten snyggt och prydligt
- Slipa och svetsa igen hålet.
- Provtryck! Du vill inte göra om allt jobb för att du råkat missa...

Kör med pinne. Inget annat hokus-pokus ;-)

Lycka till!

Tackar för goda råd.
Eftersom jag misstänker att jobbet kan dra ut på tiden och att det är mitt i vintern så vill jag försöka skjuta på det tills det börjar bli varmt ute och jag inte behöver min panna. Läste på en annan tråd om någon som med framgång tätat sin läckande panna med Mekonomens "Bar's Leaks". Har använt samma tätningsmedel i min bil och där har det nu fungerat i snart ett år. Förmodligen bara en temporär lösning, men det är ju vad jag är ute efter just nu. Så jag införskaffade två burkar av medlet, stängde av all yttre cirkulation så att tätningsmedlet inte skulle cirkulera annat än i pannan och fyllde sedan på systemet via Laddomaten genom att montera bort pumpen och fylla upp utrymmet under. Fick göra det i tre omgångar eftersom volymen i Laddomaten är ganska liten. Körde igång Laddomatpumpen (pannans egen cirkulationspump) och lät den gå så i ca 15 timmar. Efter en knapp timma slutade det droppa och nu är det bara att hålla tummarna att det håller tills sommarvärmen infinner sig!
Jag återkommer med en rapport om hur det fungerar med läcktätningen.
Men som sagt, jag inbillar mig inte att detta är en långvarig lösning. Vad vi kämpar mot här kallas LCF, dvs Low Cycle Fatigue, dvs materialutmattning pga höga lokala spänningar (häftsvetsen) och att pannplåtarna växer och krymper något varje gång man eldar. Så har en spricka väl uppstått så fortsätter den oftast att växa med ökande läckage som följd.
Synd att man hos Baxi inte hade tillräckliga kvalitetsrutiner när min panna gjordes. Hoppas dessa rutiner finns idag och att man förstår det där om LCF!

Jag ringde Baxi för att få lite "stalltips" om var deras pannor brukar läcka och fick svaret "-Våra pannor läcker inte"

Inget ont om Baxi, deras support är annars suverän men där gick det deras ära förnär ;-)

Laga läckaget tar en dag om du vet vad och hur du skall göra. Gör det rätt och riktigt på en gång istället för att fuska med kylartätning och annat skit.
Mina 2 cent...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.