1 351 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Storlek på pelletskamin
Har nu en äldre jutölkamin som jag eldar ganska mycket i under vintertid.
Sedan har jag även en luft luftvärmepump som jag stödjer när jag inte är hemma på dagarna. Sedan när jag kommer hem så startar jag kaminen..
Nu har värmepumpen börjat bli gammal och inte så effektiv.
Så nu börjar jag titta på en pelletskamin så jag kan få jämn värme dygnet runt.
Boyta är ca 60kvm och öppen planlösning.
Hur stor kamin kan man behöva för att värma upp huset.
Har någon koll hur man räknar ut det?
Jag har isolerat med 250mm runt om o bor på västkusten
Sedan har jag även en luft luftvärmepump som jag stödjer när jag inte är hemma på dagarna. Sedan när jag kommer hem så startar jag kaminen..
Nu har värmepumpen börjat bli gammal och inte så effektiv.
Så nu börjar jag titta på en pelletskamin så jag kan få jämn värme dygnet runt.
Boyta är ca 60kvm och öppen planlösning.
Hur stor kamin kan man behöva för att värma upp huset.
Har någon koll hur man räknar ut det?
Jag har isolerat med 250mm runt om o bor på västkusten
Kolla på hur mycket pelletsförrådet är på ,minst 2 st16 kilos påsar bör rymma i kaminen,annars blir det en del jobb med småskvättar lite då och då. Har en själv som jag får in runt 2 säckar. Jag värmde utan problem ett hus på 200 m2 med enbart kaminen. Står du ut med med lite fläktljud så är det en bra lösning.
Nyfiket fråga var har du för pelletskamin??V Vdklyven skrev:Kolla på hur mycket pelletsförrådet är på ,minst 2 st16 kilos påsar bör rymma i kaminen,annars blir det en del jobb med småskvättar lite då och då. Har en själv som jag får in runt 2 säckar. Jag värmde utan problem ett hus på 200 m2 med enbart kaminen. Står du ut med med lite fläktljud så är det en bra lösning.
Klicka här för att svara