Fick byta fläkt på vedpanna strax före jul, den gamla fläkten skar ihop efter att den hade låtit väldigt illa en tid. Pannan är 5.5 år. Köpte en ny från Baxi och monterade den. Gick super tyst i jämförelse. Nu uppstod det annat problem, det har blivit vibrationer i hela huset. Har aldrig haft det förut. Tycker det blir mer och mer. Är det nån annan som upplever samma sak? Kan det vara obalans i den nya fläkten?
Lars

Är det verkligen ingen som har/haft det problemet?

Låter som så , om du stänger av den slutar det att brumma då, kn du kära den utan att pannan i gång, det går även att ta ur den och snurra lite för hand ( akta fingrarna bara om den startar ) och se om den vill stanna på något läge, s.k. manuell balanskontroll.

Har kollat lite på fläkten. Skruvade bort den från pannan och snurrade för hand och även startade den med ström. Tyckte inte det såg ut som nån obalans. Jämförde med den gamla och det var ingen skillnad, snarare tvärtom. Har en fundering. Kan det vara så att den nya går så mycket lättare och fortare så att det blir vibrationer av det. Den gamla var ju ganska sliten så att sen inte gick lika lätt och snabbt som den nya.

• Gilla
Danny63
  • Laddar…
Det sitter turbulatorer i bakkant på den, prova att rycka någon, det kan vara någon som vibbrerar i fartvinden.

Majgårdarna
Jag hade det liknande problem när jag installerade min panna, vibrationer som fortplantade sig upp i skorstenen.

Jag kapade av rökröret som var ingjutet i skorstenen och satten en muff där.
Mellanrummet mellan muffen och röret fyllde jag med isolering.

Då blev det tyst

Har märkt en annan sak. Öppnar jag luckan så tycker jag att vibrationerna och ljudet avtar ganska rejält. Har ni nån tanke på det.
Andreas Hansson Har du nån bild på ditt rör som går in i skorstenen? Vore intressant att se hur du har gjort.
Lars

Majgårdarna
H Hyperstate skrev:
Har märkt en annan sak. Öppnar jag luckan så tycker jag att vibrationerna och ljudet avtar ganska rejält. Har ni nån tanke på det.
Andreas Hansson Har du nån bild på ditt rör som går in i skorstenen? Vore intressant att se hur du har gjort.
Lars

• Isolerad rörledning med manometer och övergång till genomskinlig sektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser mitt rör ut. Vad tror ni om det. Går det göra något liknande med det?

• Skitigt, svart rör med synliga repor och slitage på en rå betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.