C
Ce77: [citat] [citat] En sak som gör att skorstenen i ditt fall kostar lite mer är vinklarna som kostar betydligt mer att tillverka än raka delar. Sedan är det som vanligt att tex en svensktillverkad skorsten förmodligen kostar mer än en importerad, förmodligen skiljer även kvaliteten. Låter som ett rimligt pris om det är en svensktillverkad.
16 svar · 10,8k läst
B
Björne1: [citat] Hejsan! Ett supersent svar men iallafall...:) Jag köpte en MCZ Ray up, utan vattenmantel, för drygt ett år sedan och jag är inte alla nöjd med kaminen. Den har krånglat, bytt rumsfläkt och tändrör. Den har matat alldeles för mycket pellets så den blev jättevarm och sotade. Detta gjorde att temperaturen i rummet varierade mellan 20-26 grader. Appen fungerar uselt och problemet
1 svar · 2,3k läst
C
crangjogu: Väcker liv på en gammal tråd, nån med bruksanvisning? [bild] [bild]
7 svar · 5,2k läst
·
Roholmg
Roholmg: Hej! Har någon tips om vad man kunde sätta in i en ackumulerande spis, då det gamla systemet är i slutet av sin livslängd. Det är en ackumulerande spis, dvs. röken cirkulerar kring sidorna(+nere) när man har stängt tändningsspjället (sommarspjäll). Inuti är det i dagsläget ett gjutjärns ”hjärta” som har spruckit. Bifogar bild för förståelse. Själva ”boet” är murat med
0 svar · 1,5k läst
·
Tobzter
Tobzter: Länk skickad (y)
4 svar · 2,0k läst
·
DennisCA
DennisCA: Rörspis eller kakelugn typ är det jag tycker är det bästa att satsa på, eller ja täljsten också. Kolla upp med vem nu som tillverkar att dom inte bygger gammaldags och ineffektivt. En modern kamin ska kunna ta extra friskluft för sekundärförbränning av rökgaserna. Dom är dock tunga, så grunden är viktig. Kan ju lägga en begränsning på va du kan skaffa.
6 svar · 3,9k läst
M
makkan99: Hej Jag bor sedan några år i ett hus med en öppen spiskassett enligt bild. Den fungerar ok men är utrustad med ett fläktsystem som inte fungerar. Jag är lite sugen på att försöka få igång fläkten som jag kan se genom galler på bild 2. Förstår dock inte hur jag skall komma åt fläkten. Konstruktionen verkar vara nitad? Bild 3 är inifrån och visar kanalerna som värmer upp luften
0 svar · 1,5k läst
·
M
makkan99: Hej Hur gick det? Blev det någon spiskasett? Mvh Markus
4 svar · 3,9k läst
F
Fialotta_: [citat] Hej, Är du fortfarande nöjd med din Byskeugn? Skulle du ha köpt en sådan idag?
40 svar · 28,5k läst
·
H
Håbbe01: Denna liknar min brännare och den sätter igen efter nått år mellan yttre röret och inne röret vilket innebär att man måste skruva av yttre röret o rengöra
3 svar · 1,3k läst
T
tomasjo: Hej! Vi är sugna på att byta ut vår gamla Handöl-kamin mot en nyare. Har precis tittat ut en Contura på Elda i Haninge men deras renommé verkar ju inte vara det bästa. Jag undrar därför om någon kan rekommendera en firma i Stockholmsområdet/Haninge? Tack på förhand för tips!
0 svar · 756 läst
emwgrni
emwgrni: [citat] [citat] Vill du verkligen bygga på tankar på din gammla panna och rörmokaren ska lägga några dagar på att koppla i ditt pannrum? Vill du fortsätta att elda med ved skulle skulle jag byta ut till nyare vedpanna. Finns många på blocket för en billig peng. Hur stort är ditt hus? Var i landet är huset? Om tankarna är på 500L/st så är det oftast för små ändå.. har själv
3 svar · 2,1k läst
F
Faith: Ja det kanske är bäst att överlåta det till de som kan
5 svar · 3,8k läst
·
S
Stefan1972: [citat] visst kan det vara så men du säger samtidigt att den matar pellets hela tiden typ......Det låter ju inte som du har nån jättekåk direkt och med 24 grader inne så verkar den ju värma som den ska ändå. Jag har oisolerad kåk från 1900 som är dragig och jäklig just nu och gammal kombipanna från 1969 och där blir det precis som du skriver att den inte orkar med om det är
24 svar · 3,7k läst
M
Marcus Johnson: [citat] Japp det är så jag misstänkte! Det blir att elda på det hederliga sättet och spara pengar på inte köpa en pelletskorg! Tack för hjälpen! Marcus
2 svar · 2,8k läst
S
Stefan1972: Så länge systemet är fullt så spelar det ingen roll att du inte har tryck. Jag skulle INTE peta i det där nu utan låt det vara och fyll möjligen på lite med jämna mellanrum. Inte så du matar på med tryck för ju högre tryck du har ju mer läcker det ju........ Börjar du peta i det där nu så kan det ju bli akut pannbyte mitt i vintern...........
11 svar · 2,7k läst
·
B
BrunoS: Jag har en murad skorsten där man senare installerat en skorstensinsats(?) bestående av ett tjockt, ovalt rör (corten eller gjutjärn?) isolerat med mineralull. Bägge pannorna har toppanslutning och den nuvarande ansluter till ett rektangulärt rör som leder in till det vertikala rökröret ca 40cm in i skorstenen.. Antar att den konstruktionen praktiskt sett finns till för att fixa
0 svar · 829 läst
Kluven
Kluven: Hej igen. En fråga till angående vedpanna. Ibland, som tex nu dom sista två veckorna blir det jättemycket luft i vattnet ifrån pannan. Låter som pumpen på laddomaten bromsas av luften. Sen går det igenom schunten till cirkulationspumpen ut till elementen. Väldigt mycket luft. Men dagen efter är det inte ens en luftbubbla i systemet. Varför blir det så? Är det normalt? Atmosfäriskt
10 svar · 2,9k läst
·
G
Granström2: [citat] Bara ta på handskar ordna ett kärl att ställa saker i, skruva bort luckan ovanpå pannan, lyfta ur de 6 turbulatorerna försiktigt så inte hela rummet blir sotigt. Sedan trycka ned den fyrkantiga sotviskan ett par gånger i varje tub så sotet åker ned i förbränningsrummet. Sist ta bort askan ur förbränningsrummet. Turbulatorerna borstar man helst rena utomhus.
96 svar · 15,4k läst
·
A
apricot: [citat] Man får inte glömma radiatorerna. Även om systemet kan leverera x antal kw mm är frågan kan radiatorerna nytta denna effekt på bästa sätt med det flödet och värme? en del äldre radiatorer är gjorda för lågflödessystem. dvs lågt flöde men hög temperatur. skillnaden är radiatorns yta mot luften som den skall värma. liten yta mer värme. och vise versa.
4 svar · 9,7k läst
Byggjanne
Byggjanne: [citat] Stiliga saker de där! Tack för svaret.
3 svar · 2,3k läst
·
A
Avemo: [citat] Jag har inte sett någon vetenskaplig undersökning av detta. Men vissa saker är lätt att iaktta. 1. En kamin brukar ofta anges kräva upp till 25 m³ luft per timme. Om vi tänker oss att det är nollgradigt utomhus så skall 25 m³ luft per timme värmas runt 20º. Det kräver en effekt på ungefär 170W. Jämför det med kaminens avgivna effekt på 6 - 9 kW. 2. En normal köksfläkt
18 svar · 4,9k läst
·
V
Vdklyven: Någon klump från Kina,kom inte ihåg vad den kallades här i Sverige. Säljs nog inte längre här,men såg den faktiskt på Alibaba.c#m för några år sedan.
3 svar · 1,4k läst
M
Murkla1949: Vi har ett hus i lite udda form (om och tillbyggt) där den öppna spisen står i ”fel” vardagsrum även om jag tror och hoppas att vi ska använda det mer så småningom. Vår luft/vatten står för all värme och varmvatten men det står även kvar en pelletsbrännare som fungerar. Jag leker med tanken på att (om det ens finns) sätta in en vattenmantlad spisinsats i öppna spisen och
0 svar · 912 läst
·
T
Tokerydan: Eftersom du har haft oljeeldning så är det vanligt förekommande med ett kondensrör genom kallvinden. Sen brukar det övergå till en murad tegelskorsten i resten av skorstenens längd. Eller har du sett att röret går hela vägen till pannrummet? Kondensrör används för att rökgaserna vid oljeeldning har så pass låga temperaturer att det bildas kondens när de når kallvinden. Så då
5 svar · 6,7k läst
J
jaash: Hej, Har en Fireplace kamin som har plats för något slags skydd nere i öppningen. Vet någon vad ett sånt skydd kallas? Gnistskydd verkar mest vara något som placeras utanför.
0 svar · 1,3k läst
Tomture61
Tomture61: https://www.premodul.se/skorstenar/skorsten-delar/ [bild]
1 svar · 1,1k läst
·
H
Hyperstate: Så här ser mitt rör ut. Vad tror ni om det. Går det göra något liknande med det?
8 svar · 3,5k läst
·
L
lodin92: Jag har 2,20, kunde klämt bak pannan drygt 5 cm till. Pannan och lucka skulle jag säga kräver 2 m, då har man några cm till godo när man öppnar isoleringsluckan. Pannan är en baxi innova 50kw. Hade tidigare en euronom 33 kw också med 50 cm ved, den pannan gav betydligt mer fritt utrymme framför pannan. Skulle aldrig köpa en mindre pannan för att spara utrymme, den här pannan är som
5 svar · 2,7k läst
·
V
Vdklyven: Man brukar böja plåtbiten som ett u typ,finns säkert två spår i kaminen som ytterändarna ska in. Har för mig att man stoppar in flamvakten först i blecket
1 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.