3 664 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Låg temperatur i pannan
Två månader låter som en alldeles för lång sotningsintervall.
Jag drar tuberna i vår panna ungefär var tionde dag under säsong.
Troligen eldar ni rejält för kråkorna. Se upp för skorstenen om den har rör.
En rökgastermometer är en billig investering som ger bra kontroll över detta.
Jag drar tuberna i vår panna ungefär var tionde dag under säsong.
Troligen eldar ni rejält för kråkorna. Se upp för skorstenen om den har rör.
En rökgastermometer är en billig investering som ger bra kontroll över detta.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Det är som med en bil och en uppförsbacke ju brantare (kallare) desto större belastning på pannan (motorn) och blir det brantare så eldar pannan för fullt ( gaspedalen i botten) och blir än mer brant så kroknar pannan (motorn).
Har du 24 grader inne så är det onödigt brant för pannan.
Brännare kan ha olika inställningar för effekt men börja med att montera en shuntstyrning så kanske pannan orkar med belastningen. Och du får en lägre förbrukning av pellets.
Protte
Brännare kan ha olika inställningar för effekt men börja med att montera en shuntstyrning så kanske pannan orkar med belastningen. Och du får en lägre förbrukning av pellets.
Protte
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Fast om det är varmt inne och den matar på med pellets så borde ju pannan gå i kok nästan..........nånstans är det ju nåt fel i resonemanget. Ställer man ner shunten och det svalnar inne så ska ju naturligtvis tempen öka i pannan och brännaren slå av om den biten fungerar. Om brännaren inte slår av så ska ju tempen öka..........annars är det något väldigt märkligt någonstans.
Hej, jag ställde shunten på 1 igår, nu har det svalnat lite inne, pannan går upp till 80 som den ska igen. Så problemet verkar vara att systemet inte orkar när shunten höjs om jag tolkar det rätt. Är det pannan el brännare som inte orkar? Kan man göra något åt det?S Stefan1972 skrev:Fast om det är varmt inne och den matar på med pellets så borde ju pannan gå i kok nästan..........nånstans är det ju nåt fel i resonemanget. Ställer man ner shunten och det svalnar inne så ska ju naturligtvis tempen öka i pannan och brännaren slå av om den biten fungerar. Om brännaren inte slår av så ska ju tempen öka..........annars är det något väldigt märkligt någonstans.
Redigerat:
Hej, hur ändrar man inställning för effekt på brännare? Har en gammal iwabo, ingen display el meny..prototypen skrev:
Det är som med en bil och en uppförsbacke ju brantare (kallare) desto större belastning på pannan (motorn) och blir det brantare så eldar pannan för fullt ( gaspedalen i botten) och blir än mer brant så kroknar pannan (motorn).
Protte
Det låter ju som om brännaren inte kan ge tillräcklig effekt. Möjligen har något hänt med den?
För mer kvalificerad hjälp med din brännare rekommenderar jag forumet på www.pellets.info
För mer kvalificerad hjälp med din brännare rekommenderar jag forumet på www.pellets.info
Hej kan du visa vilken shunt du menar? skulle reda ut ev missförstånd o vad du ville skulle hända, 1 varmare inne och kunna nå 80 grader i panntemp? och vad var utomhus tempen vid tillfälle2 2nkv skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
visst kan det vara så men du säger samtidigt att den matar pellets hela tiden typ......Det låter ju inte som du har nån jättekåk direkt och med 24 grader inne så verkar den ju värma som den ska ändå.2 2nkv skrev:
Jag har oisolerad kåk från 1900 som är dragig och jäklig just nu och gammal kombipanna från 1969 och där blir det precis som du skriver att den inte orkar med om det är riktigt kallt men då sjunker liksom temperaturen överallt istället.
De flesta brännare kan man ställa pellets och luftmängd och det är ju det som ger effekten men å andra sidan är det inte bra att bränna på för hårt heller. Bättre de går länge istället. Tändelement och sånt slits hårt om den startar och stänger ofta.
Klicka här för att svara