Byggahus.se
Har ett tegelhus från 1970 som eldades med olja tills för ett år sedan då vi bytte värmesystem.
Skorstenen sitter ju där så man blir sugen på en kamin när det börjar bli kallt ute. Skorstenen verkar ha ingjutna kanalrör av rostfritt vad jag ser uppepå skorstenen. Kan man direkt säga något om skorstenen då den använts av en oljepanna/koks panna.?

Hur går man vidare och vad kan det kosta? kan man anlita en "sotare" för att kolla om det går att installera en kamin med befintlig skorsten?

Hur mycket kan man göra /får man göra själv? bygglov? anmälan etc?
 
Steg ett är väl att be skorstensfejarmästaren (eller någon undersåte) göra ett besök och bedöma skorstenens kvalité (med hjälp av ex. filmning invändigt).
Då kan du ju också be honom om råd och lyssna hur dina planer verkar, då det även är han som ska besiktiga en installation efteråt.

Normalt krävs det en bygganmälan vid installation av en kamin, men eftersom det funnits en panna där så nyligen så kanske andra alternativ kan vara aktuella. Ring kommunen och fråga.
 
kaminer,vedeldning kräver i regel större skorstensyta/diameter än oljeeldning. Ta reda på vilken diameter har din insatsrör och kolla runt vilken kamin kan passa till det. Det blir dock ingen stor kamin som värmer hela huset men kanske helt ok storlek för myseldning ?
Om du hittar en kamin ( utan att köpa den) som passar dej kan du ta kontakt med sotaren som ska kolla om skorstenen är duglig att använda och om din utvalda kamin kan kopplas till den skorsten du har. Efter att du får från sotaren en intyg på papper att det är tillåtet att elda och att din kamin går att koppla till så kan du köpa din kamin.
Tror att du ska göra det i den ordning men vänta på andra synpunkter ifall jag har missat något
gaia
 
Jag antar att det suttit en CTC 26x eller liknande. Om du inte tänker ställa kaminen i pannrummet så kolla hur kanalerna går och om det finns en lämplig plats att ställa kaminen. Kan behöva hackas upp en del om du vill ställa upp kaminen utanför pannrummet. Kanalerna borde duga i storlek. CTC 26x har 150 mm rör för rökgaserna och skorstenskanalen borde vara minst halvsten x halvsten och det räcker för en enkel vedkamin typ 6-8 kW. Men som andra sagt ta först kontakt med skorstensfejarmästaren.
 
Det stämmer en CTC 26 satt där innan.
Snackade med skorstensfejare härom, och han sa det måste provtryckas efter att jag borrar upp ett hål där jag skall ha ugen, (2a våningen).
när han fick reda på det vart rostfritt rör innuti så sa han jag måste ta bort all isolering först?
Det låter aningen jobbigt om man dessutom inte vet hur det blir sedan..?
Såg denna på nätet, kanske kan vara något? eller är det bra att bröta på själv?
http://www.skorstensarbeten.se/# det kanske inte är så farligt om man ändå måste kalla in sotare för att provtrycka osv efter?
 
Eftersom du har haft oljeeldning så är det vanligt förekommande med ett kondensrör genom kallvinden. Sen brukar det övergå till en murad tegelskorsten i resten av skorstenens längd. Eller har du sett att röret går hela vägen till pannrummet? Kondensrör används för att rökgaserna vid oljeeldning har så pass låga temperaturer att det bildas kondens när de når kallvinden. Så då brukar ett rör användas för att skydda skorstenen. I övrigt brukar svavlet i rökgaserna från oljeeldning tära rätt hårt på fogarna i rökkanalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.